Annonce
Aarhus

Spaniens største avis: Kaospiloterne har den mest innovative uddannelse i verden

<p>Uddannelsen til kaospilot foregår i et kreativt miljø i Filmbyen. Her er et hold i aktion ved den seneste optagelsesprøve. Foto: Kaospiloterne</p>

Uddannelsen i Aarhus får betegnelsen »den mest innovative« i verden.

Aarhus har på det seneste fået international anerkendelse på mange fronter. Og nu er den største spanske avis El pais ude med stor ros til Kaosplioterne.

Annonce
Kaospiloterne flyttede i 2013 ind i Filmbyen efter mange år i Mejlgade. Til venstre leder af Filmbyen Cartsen Holst og il højre rektor på Kaospilot-uddannelsen Christer Windeløw Lidzelius. Foto: Axel Schütt

I en artikel i avisen optræder Kaospiloterne som det gode eksempel på et alternativ til den traditionelle uddannelsesverden.

Tv-værten Jan Gintberg på besøg. Foto: Kaospiloterne

El País har fået øjnene op for den kreative iværksætter- og lederskabsskole i Aarhus.

Uddannelsen til kaospilot foregår i et kreativt miljø i Filmbyen. Her er et hold i aktion ved den seneste optagelsesprøve. Foto: Kaospiloterne

Avisen fremhæver Kaospiloterne som det første af tre eksempler på innovative uddannelser, der nytænker de traditionelle undervisningsmetoder; for eksempel ved at de studerende arbejder med virkelige projekter for eksterne virksomheder i stedet for tænkte eksamensopgaver.

Der er brug for nytænkning i den spanske undervisningsverden, ifølge professor Antonio Rodríguez de las Heras fra Universidad Carlos III.

Han mener ikke, at den nuværende spanske model kan leve op til de krav, som samfundet stiller i dag, fordi de teknologiske fremskridt går så hurtigt.

»I løbet af de normalt fire år ,en uddannelse tager, ændrer kravene fra markedet sig, og det er frustrerende for de studerende,« siger han til El País.

Avisen beskriver tre innovative uddannelser som alternativer til det traditionelle uddannelsessystem.

Ud over Kaospiloterne i Aarhus er det Minerva Schools i San Fransisco og Hyper Island i Stockholm.

»Det, som især adskiller os fra de traditionelle uddannelser, er vores pædagogik. Her er det først praksis, så refleksion og til sidst teori,« forklarer Kaospiloternes rektor Christer Windeløv-Lidzélius til El País.

På Kaospiloterne studerer unge fra over 14 forskellige lande.

En af dem er Guillermo Vázques fra Madrid. Han er uddannet grafisk designer og har tidligere arbejdet i et softwarefirma i Reykjavik.

Men da han følte, at han manglede værktøjer til at arbejde mere kreativt, søgte han ind på Kaospiloterne.

»Her eksisterer det traditionelle hierarki mellem lærer og studerende ikke. Du har selv et stort ansvar for læringen og lærer at finde din vej i livet,« siger Guillermo Vázques til El País.

Det nyeste hold af Kaospiloterne er netop fundet efter en tredages optagelses-workshop.

.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce