Annonce
Erhverv

Molslinjen melder om totalt udsolgt forud for rekordforsøg

Molslinjens Express 4 er klar til rekordforsøg. Foto: Jens Thaysen
En fire år gammel færgerekord står for fald, når Molslinjen fredag formiddag sejler fra Aarhus til Sjællands Odde.

AARHUS: Rekorden for flest biler på en enkelt afgang mellem Aarhus og Odden ligger tilbage i maj 2015, hvor vogndækket på Express 2 blev fyldt med 363 biler. Den rekord vil Molslinjens skibsassistenter forsøge at slå med Molslinjens nyeste hurtigfærge, Express 4.

Rekordforsøget på turen over Kattegat sker med afgangen fra Aarhus fredag 10. maj klokken 10.45.

Det fortalte Molslinjen i en pressemeddelelse mandag morgen.

For at det kan lykkes kræver det hjælp fra bilisterne.

- Vi skal have god tid til lastningen. Det betyder, at på afgangen for rekordforsøget skal vi have gæsterne til at møde ekstra tidligt op. For at være sikker på at få alle med skal vi have en time til at laste færgen, skriver Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard i pressemeddelelsen.

Til gengæld for at møde op i god tid, vil alle gæster kunne prøve den nye færge på turen over Kattegat til 99 kroner.

Og den pris var åbenbart noget, som passagererne kunne forstå. Allerede få timer efter, at Molslinjen fortalte om rekordforsøget, kunne rederiet nemlig melde alt udsolgt på afgangen fra Aarhus.

- Ja, det er gået helt crazy hurtigt, fortalte PR- og kommunikationschef hos Molslinjen Jesper Maack, da Århus Stiftstidende fangede ham på telefonen mandag middag.

Annonce
Hvor mange biler kan der presses ind på færgens bildæk? Foto: Jens Thaysen

425 biler

Jesper Maack fortæller, at Express 4 har nogenlunde samme antal kvadratmeter på bildækket, som rederiets andre færger, men et anderledes design gør, at der er plads til en del flere biler på Express 4.

Rekorden skal sikres gennem omhyggelig forberedt lastning – men så vurderer skibsassistenterne også, at de kan få op mod 425 biler med på turen.

Ifølge Jesper Maack er der muligvis plads til lidt flere biler på Express 4, men det vil fredagens rekordforsøg vise.

Valget for forsøget er faldet på fredag formiddag og det er ikke tilfældigt.

- Vi vælger at lave rekordforsøget en fredag formiddag, hvor vi normalt har mange biler med – men hvor der ikke er så mange personer i bilerne. På den måde kan vi få tilstrækkeligt med biler med uden at støde på den øvre grænse for antallet af passagerer, da vi selvfølgelig ikke på nogen måde går på kompromis med sikkerheden, forklarer Jesper Skovgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce