Annonce
Erhverv

Molslinjen melder om totalt udsolgt forud for rekordforsøg

Molslinjens Express 4 er klar til rekordforsøg. Foto: Jens Thaysen
En fire år gammel færgerekord står for fald, når Molslinjen fredag formiddag sejler fra Aarhus til Sjællands Odde.

AARHUS: Rekorden for flest biler på en enkelt afgang mellem Aarhus og Odden ligger tilbage i maj 2015, hvor vogndækket på Express 2 blev fyldt med 363 biler. Den rekord vil Molslinjens skibsassistenter forsøge at slå med Molslinjens nyeste hurtigfærge, Express 4.

Rekordforsøget på turen over Kattegat sker med afgangen fra Aarhus fredag 10. maj klokken 10.45.

Det fortalte Molslinjen i en pressemeddelelse mandag morgen.

For at det kan lykkes kræver det hjælp fra bilisterne.

- Vi skal have god tid til lastningen. Det betyder, at på afgangen for rekordforsøget skal vi have gæsterne til at møde ekstra tidligt op. For at være sikker på at få alle med skal vi have en time til at laste færgen, skriver Molslinjens kommercielle direktør, Jesper Skovgaard i pressemeddelelsen.

Til gengæld for at møde op i god tid, vil alle gæster kunne prøve den nye færge på turen over Kattegat til 99 kroner.

Og den pris var åbenbart noget, som passagererne kunne forstå. Allerede få timer efter, at Molslinjen fortalte om rekordforsøget, kunne rederiet nemlig melde alt udsolgt på afgangen fra Aarhus.

- Ja, det er gået helt crazy hurtigt, fortalte PR- og kommunikationschef hos Molslinjen Jesper Maack, da Århus Stiftstidende fangede ham på telefonen mandag middag.

Annonce
Hvor mange biler kan der presses ind på færgens bildæk? Foto: Jens Thaysen

425 biler

Jesper Maack fortæller, at Express 4 har nogenlunde samme antal kvadratmeter på bildækket, som rederiets andre færger, men et anderledes design gør, at der er plads til en del flere biler på Express 4.

Rekorden skal sikres gennem omhyggelig forberedt lastning – men så vurderer skibsassistenterne også, at de kan få op mod 425 biler med på turen.

Ifølge Jesper Maack er der muligvis plads til lidt flere biler på Express 4, men det vil fredagens rekordforsøg vise.

Valget for forsøget er faldet på fredag formiddag og det er ikke tilfældigt.

- Vi vælger at lave rekordforsøget en fredag formiddag, hvor vi normalt har mange biler med – men hvor der ikke er så mange personer i bilerne. På den måde kan vi få tilstrækkeligt med biler med uden at støde på den øvre grænse for antallet af passagerer, da vi selvfølgelig ikke på nogen måde går på kompromis med sikkerheden, forklarer Jesper Skovgaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Biografgængere undrer sig over manglende evakuering: Men det var helt efter bogen, forklarer centerchef

AGF

AGF gik mål-amok i Farum

Leder For abonnenter

Kloge ord om vanddragen: Vent med at flytte den

Vanddragen synger nu på sidste vers på Store Torv, efter at Aarhus Byråd onsdag besluttede, at den skal fjernes fra torvet og formentlig erstattes med noget andet kunst på stedet. Tilsyneladende har beslutningen bred opbakning i befolkningen - på en afstemning på stiften.dk forleden stemte 60 procent af deltagerne for, at den skal væk. Så det giver ikke nogen mening at diskutere længere, om den skal blive stående eller ej. Den sag er afgjort. Til gengæld giver det masser af mening at se fremad og diskutere, hvad der skal ske med torvet, når 'Torvenes Brøndsløjfe', som Vanddragen rettelig hedder, er væk. Den diskussion startede så småt på byrådsmødet, hvor et par klarsynede politikere hævede stemmen. SF's Jan Ravn Christensen manede til besindighed og advarede mod, at Vanddragen bliver fjernet over hals og hoved og efterlader et stort hul i torvets belægning, som derefter skal repareres for igen at blive brudt op, når en ny udsmykning er klar. Dér har han en vigtig pointe. Det vil være spild af penge at fjerne Vanddragen, før noget nyt er klar. DF's Knud N. Mathiesen har også en pointe i, at det er uværdigt og uhensigtsmæssigt at gemme dragen væk i et depot. Så han slår til lyd for, at der med det samme findes en ny placering, hvor kunstværket spiller bedre sammen med omgivelserne, end det var tilfældet på Store Torv. Og at private bygherrer kunne tænkes at ville sponsorere en flytning til et nyt område, hvor de har gang i noget byggeri, er vel heller ikke utænkeligt. Så lad os følge deres gode råd og få gang i en proces, som både handler om at give Store Torv en indretning og noget kunst eller udsmykning, som kan give mere liv på torvet, samt finder et nyt og bedre sted til Vanddragen. Lad os straks komme i gang med at diskutere det. Knud N. Mathiesen nævner selv Aarhus Ø, som et oplagt sted til Vanddragen, men ville det ikke bare blive samme historie dér, som det var på Store Torv: at vinden spreder vandet ud over et større område. Måske et kommende torv eller grønt område på Godsbane-området ville være mere velegnet?

Annonce