Annonce
Favrskov

Sparer syv minutter: Fire millioner til smutvej til motorvejen

Byrådet i Favrskov Kommune har netop frigivet fire millioner kroner til etableringen af en shunt ved motorvejstilkørslen i Søften. Når den er færdig, kan bilister smutte til og fra vejen mod Hinnerup udenom rundkørslen. Arkivfoto: Axel Schütt
Nu sættes der snart gang i arbejdet med at lave en såkaldt shunt ved motorvejen i Søften. Det giver lettere adgang til og fra motorvejen, hvis man kommer fra Hinnerup.

Favrskov: Byrådet i Favrskov bevilgede på byrådsmødet forleden fire millioner kroner til anlæg af en shunt til Østjyske Motorvej på Århusvej i Søften.

Projektet består af et 200 meter langt højresvingsspor langs Århusvej, der føres videre som en shunt uden om rundkørslen til tilkørselsrampen, hvor trafikken fra henholdsvis rundkørsel og shunt fletter sammen.

Oprindeligt lavede Vejdirektoratet projektet med en shunt som en midlertidig løsning, der skal medvirke til en bedre trafikafvikling på Århusvej mod Østjyske Motorvej, fordi Vejdirektoratet forventer en permanent løsning på de trafikale problemer i motorvejskrydset og tilslutningsanlægget, når E45 bliver udbygget til seks spor. Men det har lange udsigter, fordi Vejdirektoratet lige nu er i gang med en VVM-undersøgelse for en udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N. Transportministeriet har i foråret 2019 meddelt, at man ikke ønsker at tage stilling til shunt-projektet, før VVM-undersøgelsen er færdigt i 2020.

Derfor har politikerne i Favrskov besluttet selv at lave en shunt ved Søften for at få forbedret trafikforholdene nu. Vejdirektoratet har givet tilladelse til, at kommunen selv laver arbejdet.

Cykelstien flyttes ud bag højresvingssporet, og ved rundkørslen omlægges cykelstien, så cyklister kan krydse shunten og rampen sikkert.

Annonce

Sparer syv minutter

Når de lokale politikere vil bruge penge på en shunt, skyldes det, at 25 procent af trafikken på Århusvej i retning mod Aarhus kører fra Søften til E45 i sydlig retning. Ifølge Vejdirektoratet vil en shunt reducere den samlede forsinkelse om morgenen fra klokken 7.15 til 8.15 med 133 timer pr. dag. Det svarer til cirka syv minutters tidsbesparelse i gennemsnit pr. trafikant om morgenen.

Trafikanter, der skal mod syd på E45, vil få den største tidsbesparelse, fordi de kan køre uden om køen, når de nærmer sig rundkørslen. De øvrige trafikanter vil også få en tidsbesparelse, fordi man fjerner en fjerdedel af trafikken ind i rundkørslen på Århusvej.

En anlægslov for en udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N forventes at blive vedtaget i 2021. Derefter vil der gå fem-syv år, før en udvidelse af E45 til seks spor - med et nyt Aarhus Nord-kryds og tilslutningsanlæg - kan stå færdig.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce