Annonce
Østjylland

Spin eller en genial pakkeløsning?: Ringvej og naturplan blev blandet godt sammen i byrådssalen

Der skal nu laves en miljøkonsekvensvurdering, tidligere kaldet en vvm-undersøgelse, af skitseprojekt for en ringvej fra Bjerrevej til Ove Jensens Allé på Sydhavnen. Kort: Horsens Kommune
Der skal nu laves en miljøkonsekvensvurdering af ringvejen, og er den positiv, kan ringvejen vedtages endeligt. Naturplanen i det samme område blev også vedtaget, men det skabte debat, at borgmesteren har sagt, at naturplanen ikke kan realiseres uden vejen.
Annonce

Horsens: Kombinationen af sort asfalt og natur er godt brændstof for en diskussion i Horsens Byråd.

Den sorte asfalt er i dette tilfælde skitseprojektet for den planlagte fem kilometer lange forlængelse af Ringvej Syd.

Et stort flertal i byrådet, alle partier minus Venstre, sagde på byrådsmødet mandag aften først god for skitseprojektet og god for, at der nu bliver lavet en såkaldt miljøkonsekvensvurdering, tidligere kaldet en vvm-redegørelse, på strækningen. Er vurderingen positiv, vil vejen kunne vedtages endeligt, og formentlig kunne tages i brug i 2023.

Det er en kendt sag, at Venstre er imod ringvejs-projektet, men partiets nej til at lave en miljøkonsekvensvurdering af ringvejen mandag aften blev taget ilde op af blandt andre Per S. Andersen (S), der mente, at Venstre havde stemt for netop det i budgetforliget sidste efterår.

- I springer i målet, konstaterede han, hvilket dog blev afvist af Venstres gruppeformand, Martin Ravn (V).

- Vi kunne godt have sagt ja, hvis der var lagt op til, at der kunne være andre mulige linjeføringer. Her er det et meget konkret projekt med den eksakte linjeføring, som vi er imod. Derfor stemmer vi nej, forklarede han.

Per S. Andersen fortsatte anklagerne blandt andet med henvisning til det seneste kommunalvalg, hvor et stort flertal af horsensianerne ifølge ham stemte for ringvejen.

- Kan du ikke have lidt respekt for, at der er nogle, der har en anden holdning end dig selv? Vi skal bruge rigtig mange penge på det her, og jeg er sikker på, at der stadig vil være kø på Bjerrevej, efter at vejen er lavet, konstaterede Martin Ravn.

Kan du ikke have lidt respekt for, at der er nogle, der har en anden holdning end dig selv?

Martin Ravn (V), gruppeformand, til Per S. Andersen (S), byrådsmedlem

Annonce

Alle stemte for naturplan

Umiddelbart derefter stemte alle partier for en helhedsplan for naturen i det samme område. En plan, som ifølge borgmester Peter Sørensen (S) ikke kan realiseres uden ringvejen, og det satte igen gang i debatten.

Liberal Alliances Jakob Bille (LA) kaldte det en "genial pakkeløsning" at kombinere ringvejen og natur-projektet. Helt andre toner lød der fra Venstre, der ikke vil have ringvejen, men gerne naturplanen. Det er helt uforståeligt, at de to ting skulle hænge sammen, lød det fra flere Venstre-folk.

- Det er godt spin, konstaterede Martin Ravn.

- Der er ikke noget spin her, replicerede borgmester Peter Sørensen (S) hurtigt og argumenterede blandt andet med, at kommunen har foretaget nogle jord-opkøb, der også vil hjælpe med at realisere naturplanen, og opkøbene er foretaget netop med henblik på at anlægge en vej.

Venstre talte varmt for elementerne i naturplanen og endte med at stemme for den. Planen er ikke finansieret, men forventningen hos borgmester Peter Sørensen (S) er, at fonde vil finde projektet interessant.

Også Enhedslisten skilte sig ud fra mængden i byrådssalen. Partiet stemte for, at der bliver lavet en miljøkonsekvensvurdering af ringvejs-projektet, men her stopper velviljen så også.

- Vi kommer til at stemme nej til vejen, men der sker ikke noget ved, at det nu bliver dokumenteret, hvor megen skade vejen vil gøre på naturen, sagde Lisbeth Torfing (EL) i byrådssalen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Nyt notat: Flere er blevet smittet ved eid-fester og en begravelse

Aarhus

Tre ud af fire århusianske studerende må blive hjemme i år: Det er pisse surt, fortæller de

Annonce