Annonce
Kultur

Sponsorer er vilde med at støtte Aros

Erlend Høyersten (til venstre) og Frantz Longhi har samarbejde på to måder. Kähler er hovedsponsor, og virksomheden Dansk Energi Management og Esbensen arbejder med energioptimering på museet. Foto: Aros

Museet har modtaget tre gange en halv million kroner fra store virksomheder.

Villigheden til at støtte kunstmuseet Aros er meget stor i Aarhus og Region Midtjylland. Ikke alene holder sponsorerne ved, selv om prisen bliver sat op. Tilmed har tre store virksomheder eller personer givet et tilskud på en halv million kroner.

Aros Ambassadors, som er en eksklusiv klub for de største virksomheder i regionen og forbeholdt den øverste direktør, er fuldt tegnet med 25 medlemmer. Konceptet har fungeret i seks år, og der er fuldt hus til trods for, at prisen siden 2015 er hævet fra 85.000 kr. om året til 125.000 kr.

- Mange af aftalerne var til forhandling i 2016, og alle gentegnede trods den store prisstigning, står der i Aros' netop udkomne årsrapport. Medlemskabet indebærer blandt andet en mindre rejse til udlandet hvert år.

Annonce

Tre gange en halv million

For at opfylde sin Vision 2020-plan, der blandt andet indeholder det store projekt "The Next Level", har Aros skabt et særligt koncept, hvor deltagerne betaler et beløb på en halv milion kroner.

Det fremgår af årsrapporten, at Peter Bohnsen, den tidligere ejer af virksomheden Unifeeder, betalte 500.000 kr. i 2015, og i 2016 betalte softwarevirksomheden Stibo i Højbjerg og brillefirmaet Lindberg i Aarhus hver en halv million kroner.

Kähler Design, som ejes af århusianeren Frantz Longhi, blev ny hovedsponsor for Aros i 2016, og samtidig har museet indgået et samarbejde med virksomheden Dansk Energi Management & Esbensen. Det ejes også af Frantz Longhi og ligger i Viby. Virksomheden skal rådgive om optimering af driften og over ti år energioptimere bygningen, udearealerne og den almindelige adfærd.

Tjener selv 57 millioner

Aros tjener selv 57,4 millioner kroner gennem entreer, museumsshoppen, arrangementsafdelingen, Aros-klubben samt restaurant og café. Entreen udgør heraf 21 millioner kroner, overskud på restaurant og café er 14,5 millioner og på Aros-klubben 11,5 millioner.

I offentlige tilskud får Aros 7.7 millioner kr. af Aarhus Kommune, 14,7 millioner fra Staten via Aarhus Kommune samt fra staten direkte 2,1 millioner kroner.

Sponsorer og fonde har bidraget med i alt 17,7 millioner kroner.

Aros har 114 ansatte opgjort på fuldtid, og der er udbetalt 35,3 millioner kroner i lønninger.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Bears vandt snævert i København

Blog

Erindrings-containere

Da jeg forleden skulle have gudstjeneste i domkirken, kom jeg i god tid og besluttede mig for, at gå en tur i de omkringliggende gader, inden jeg skulle ind og have kjolen på - som man siger i min branche. Der er nu også noget særligt ved at gå rundt om morgenen i en søndagsstille by. Et par søvndrukne fædre er blevet sendt ud med barn og barnevogn, for at mor kan få en time ekstra på øjet, et ungt festramt menneske søger efter en åben kaffebar, og en enkelt turist kommer skramlende med sin rullekuffert. Men når byen på den måde er overladt til sig selv og duerne, kragerne og mågerne, så er det, synes jeg, også som om tiden står lidt mere stille, Eller måske er det nærmere som om erindringerne - både ens egne personlige og de fælles historiske - presser sig mere på. Har man som jeg haft en fortid i byen husker man måske begivenheder, gamle venner man gik rundt sammen med, søde piger, der boede henne om hjørnet. Nogle gange er det så også som om kvarterets gamle bygninger og havets nærhed taler om endnu ældre tider, om kannikker, sømænd, handelsfolk og larmende drukkenbolte. Og er du først i dét hjørne er det lidt ligesom at du blidt løftes ud af 2019 for at blive en lille del af byens store erindring. Og har du så oven i købet, som jeg havde det forleden, et ærinde inde i domkirken, så er det en stemning eller fornemmelse, der ikke sådan lige slipper dig. Domkirken er, som så mange andre af de mange gamle kirker vi er privilegerede med her i stiftet, også en erindrings-container. Billederne, gravminderne, døbefonten, hele bygningsværket er som lag af historie, der har lejret sig i rummet. Ikke død historie, men historie der taler til os, der lever og trækker vejret her i 2019 med alt, hvad dertil hører. Den gamle kirke husker for os alle, og derfor rummer den os alle. Da jeg kom hjem til Aarhus for fire år siden var det efter 28 års fravær. Det var godt at være tilbage. Vi travede rundt i gaderne, genoplevede gamle stemninger og glædede os over gensynet. Men der gik et par år, før jeg begyndte at få øje på alle højhusene, byggerierne og boligområderne, der var skudt op siden vi forlod byen i 1988. Det var ligesom mine øjne indtil nu havde nægtet at se dem. Det gamle Aarhus havde i min bevidsthed ikke villet vige pladsen for det nye. Der findes et sted inde på YouTube, en lille film, der er optaget på en køretur fra Randersvej og ind gennem Aarhus i netop 1988. Det var den film, der blev ved at med at spille for mit indre blik, og som også gjorde jeg hele tiden forventede at møde de gamle venner og kærester nede på gågaden. Sådan kan fortiden nogle gange lægge en tung hånd på vores skulder. Ikke mindst, når vi bliver ældre og den af gode grunde fylder mere og mere, og vi gerne vil tale om den, indtil vores børn får et træt udtryk i øjnene. Men hvad jeg gerne vil undgå – og her kommer jeg tilbage til mit ærinde den anden søndag – det er, at historien også helt bemægtiger sig kirkens historiske rum. Forstået sådan, at det der siges inde i den, hele tiden har adresse til os og det mudrede og sammensatte menneskeliv vi lever nu og her i dag. Nok er den en erindringscontainer, kirken, og nok er det vigtigt, at vi har historien med os, men det er her og nu, vi trasker rundt i gaderne mellem hinanden, og det er ordene til os om dét, der først og fremmest er på færde herinde under de gamle hvælvinger.

Aarhus

SF og Alternativet vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Annonce