Annonce
Kultur

SPOR Festival åbnet med stilhed og støj

Den amerikanske kunstnergruppe Object Collection satte masser af strøm til åbningen af årets SPOR Festival. Foto: Kim Haugaard.

Den årlige begivenhed lagde fra land med lydmæssige modsætninger. I dag samt lørdag og søndag er der rig mulighed for at dykke ned i nutidig lydkunst fra ind- og udland.

Udstillingsstedet Spanien 19C dannede sent torsdag eftermiddag ramme om åbningen af den årlige SPOR Festival.

Annonce
»The Host«, hedder lydinstallationen af Vinyl Terror & Horror, der hver dag til og med søndag kan opleves i Spanien 19C. Foto: Kim Haugaard.

Festivalen, der koncentrerer sig om nutidig lydkunst, lod New Yorker-duoen Object Collection sætte scenen.

Spor Festival

Festival for nutidig lyd- og tonekunst.

Fortsætter til og med søndag på blandt andet Godsbanen, Ambassaden, Granhøj Dans samt i Kunsthal Aarhus og Øst For Paradis.

32 navne fra ind- og udland optræder.

Årets tema er: »Do It Anyway«.

SPOR fandt sted første gang i 2005 under komponist Thomas Agerfeldt Olesens ledelse og med komponist Niels Rønsholt som årets kurator.

Siden juni 2007 har Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen fungeret som SPOR festivalens ledere.

SPOR kan ses som en forlængelse af NUMUS festivalen, der blev etableret og realiseret af komponisten Karl Aage Rasmussen gennem 25 år (1978-2002).

Læs mere om programmet og billetsalg: www.sporfestival.dk

Den amerikanske kunstnergruppe Object Collection satte masser af strøm til åbningen af årets SPOR Festival. Foto: Kim Haugaard.

Det skete på p-pladsen udenfor, hvor omkring 50 nysgerrige publikummer fulgte en sælsom lille rejse i lyd.

Stående ved et bord; bevæbnet med hvad, der lignede spisepinde, spillede to gutter løs på strengene på hver deres vandret parkerede elektriske guitarer.

Knækkede plader

Den ensfarvede lyd bragede ud af to forstærkere på hjul. Ganske langsomt blev de trukket afsted; for enden af hver sit blå reb sad Kara Feely og Travis Just - makkerparret bag Object Collection.

Lyden i den godt ti minutter lange performance blev ikke alene formet af vindens retning. Også de omkringliggende bygninger hjalp til.

Indenfor i selve udstillingsstedets intime rum havde den danske duo Vinyl Terror & Horror bygget deres installation op.

Stikord: Pladespillere med knækkede vinyler. En dør, der skiftevis åbner og står på klem.

Lyden af fodtrin, en hoste og en ringetone.

Mikrofon uden ejermand

I bygningen overfor, Spanien 19B, listede nogle få tavse folk rundt i lydinstallationen »L-shaped, not more than 7 feet high«. Bag den står førnævnte Object Collection.

En mikrofon på en slidt stol i det tomme, rå rum? Det syn kan man så passende stene lidt over.

Ligesom telefonerne i vindueskarmen, der på lav volumen afspiller brudstykker af samtaler på både tysk og engelsk.

Når der altså ikke er helt stille.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce