Annonce
Kultur

SPOR Festival åbnet med stilhed og støj

Den amerikanske kunstnergruppe Object Collection satte masser af strøm til åbningen af årets SPOR Festival. Foto: Kim Haugaard.

Den årlige begivenhed lagde fra land med lydmæssige modsætninger. I dag samt lørdag og søndag er der rig mulighed for at dykke ned i nutidig lydkunst fra ind- og udland.

Udstillingsstedet Spanien 19C dannede sent torsdag eftermiddag ramme om åbningen af den årlige SPOR Festival.

Annonce
»The Host«, hedder lydinstallationen af Vinyl Terror & Horror, der hver dag til og med søndag kan opleves i Spanien 19C. Foto: Kim Haugaard.

Festivalen, der koncentrerer sig om nutidig lydkunst, lod New Yorker-duoen Object Collection sætte scenen.

Spor Festival

Festival for nutidig lyd- og tonekunst.

Fortsætter til og med søndag på blandt andet Godsbanen, Ambassaden, Granhøj Dans samt i Kunsthal Aarhus og Øst For Paradis.

32 navne fra ind- og udland optræder.

Årets tema er: »Do It Anyway«.

SPOR fandt sted første gang i 2005 under komponist Thomas Agerfeldt Olesens ledelse og med komponist Niels Rønsholt som årets kurator.

Siden juni 2007 har Anne Marqvardsen og Anna Berit Asp Christensen fungeret som SPOR festivalens ledere.

SPOR kan ses som en forlængelse af NUMUS festivalen, der blev etableret og realiseret af komponisten Karl Aage Rasmussen gennem 25 år (1978-2002).

Læs mere om programmet og billetsalg: www.sporfestival.dk

Den amerikanske kunstnergruppe Object Collection satte masser af strøm til åbningen af årets SPOR Festival. Foto: Kim Haugaard.

Det skete på p-pladsen udenfor, hvor omkring 50 nysgerrige publikummer fulgte en sælsom lille rejse i lyd.

Stående ved et bord; bevæbnet med hvad, der lignede spisepinde, spillede to gutter løs på strengene på hver deres vandret parkerede elektriske guitarer.

Knækkede plader

Den ensfarvede lyd bragede ud af to forstærkere på hjul. Ganske langsomt blev de trukket afsted; for enden af hver sit blå reb sad Kara Feely og Travis Just - makkerparret bag Object Collection.

Lyden i den godt ti minutter lange performance blev ikke alene formet af vindens retning. Også de omkringliggende bygninger hjalp til.

Indenfor i selve udstillingsstedets intime rum havde den danske duo Vinyl Terror & Horror bygget deres installation op.

Stikord: Pladespillere med knækkede vinyler. En dør, der skiftevis åbner og står på klem.

Lyden af fodtrin, en hoste og en ringetone.

Mikrofon uden ejermand

I bygningen overfor, Spanien 19B, listede nogle få tavse folk rundt i lydinstallationen »L-shaped, not more than 7 feet high«. Bag den står førnævnte Object Collection.

En mikrofon på en slidt stol i det tomme, rå rum? Det syn kan man så passende stene lidt over.

Ligesom telefonerne i vindueskarmen, der på lav volumen afspiller brudstykker af samtaler på både tysk og engelsk.

Når der altså ikke er helt stille.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Bears vandt snævert i København

Blog

Erindrings-containere

Da jeg forleden skulle have gudstjeneste i domkirken, kom jeg i god tid og besluttede mig for, at gå en tur i de omkringliggende gader, inden jeg skulle ind og have kjolen på - som man siger i min branche. Der er nu også noget særligt ved at gå rundt om morgenen i en søndagsstille by. Et par søvndrukne fædre er blevet sendt ud med barn og barnevogn, for at mor kan få en time ekstra på øjet, et ungt festramt menneske søger efter en åben kaffebar, og en enkelt turist kommer skramlende med sin rullekuffert. Men når byen på den måde er overladt til sig selv og duerne, kragerne og mågerne, så er det, synes jeg, også som om tiden står lidt mere stille, Eller måske er det nærmere som om erindringerne - både ens egne personlige og de fælles historiske - presser sig mere på. Har man som jeg haft en fortid i byen husker man måske begivenheder, gamle venner man gik rundt sammen med, søde piger, der boede henne om hjørnet. Nogle gange er det så også som om kvarterets gamle bygninger og havets nærhed taler om endnu ældre tider, om kannikker, sømænd, handelsfolk og larmende drukkenbolte. Og er du først i dét hjørne er det lidt ligesom at du blidt løftes ud af 2019 for at blive en lille del af byens store erindring. Og har du så oven i købet, som jeg havde det forleden, et ærinde inde i domkirken, så er det en stemning eller fornemmelse, der ikke sådan lige slipper dig. Domkirken er, som så mange andre af de mange gamle kirker vi er privilegerede med her i stiftet, også en erindrings-container. Billederne, gravminderne, døbefonten, hele bygningsværket er som lag af historie, der har lejret sig i rummet. Ikke død historie, men historie der taler til os, der lever og trækker vejret her i 2019 med alt, hvad dertil hører. Den gamle kirke husker for os alle, og derfor rummer den os alle. Da jeg kom hjem til Aarhus for fire år siden var det efter 28 års fravær. Det var godt at være tilbage. Vi travede rundt i gaderne, genoplevede gamle stemninger og glædede os over gensynet. Men der gik et par år, før jeg begyndte at få øje på alle højhusene, byggerierne og boligområderne, der var skudt op siden vi forlod byen i 1988. Det var ligesom mine øjne indtil nu havde nægtet at se dem. Det gamle Aarhus havde i min bevidsthed ikke villet vige pladsen for det nye. Der findes et sted inde på YouTube, en lille film, der er optaget på en køretur fra Randersvej og ind gennem Aarhus i netop 1988. Det var den film, der blev ved at med at spille for mit indre blik, og som også gjorde jeg hele tiden forventede at møde de gamle venner og kærester nede på gågaden. Sådan kan fortiden nogle gange lægge en tung hånd på vores skulder. Ikke mindst, når vi bliver ældre og den af gode grunde fylder mere og mere, og vi gerne vil tale om den, indtil vores børn får et træt udtryk i øjnene. Men hvad jeg gerne vil undgå – og her kommer jeg tilbage til mit ærinde den anden søndag – det er, at historien også helt bemægtiger sig kirkens historiske rum. Forstået sådan, at det der siges inde i den, hele tiden har adresse til os og det mudrede og sammensatte menneskeliv vi lever nu og her i dag. Nok er den en erindringscontainer, kirken, og nok er det vigtigt, at vi har historien med os, men det er her og nu, vi trasker rundt i gaderne mellem hinanden, og det er ordene til os om dét, der først og fremmest er på færde herinde under de gamle hvælvinger.

Aarhus

SF og Alternativet vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Annonce