x
Annonce
Biler

Sportslig plug-in hybrid fra Skoda

Den nye Skoda Octavia RS iV, med plug-in drivline, får voldsom styling og en effekt på 245 hk. Tegning: Skoda
Den nye Skoda Octavia kommer som en heftig stylet RS iV plug-in hybrid med 245 hk.

Der er lagt op til en ret usædvanlig topmodel, når Skoda snart afslører den nye Octavia RS iV.

RS-modellerne har traditionelt set været de kraftigt motoriserede og sportsligt stylede GTI-versioner hos det tjekkiske mærke.

Denne gang er ingen undtagelse, men her er tale om en plug-in drivline, hvor elmotor og batteri altså hjælper bilen, der kan lades op fra strømnettet.

De sportslige RS-modeller, der både kommer som femdørs hatchback og stationcaren, Combi, leverer her 245 hk. De vil kunne kendes på store fælge og ditto spoilere, diffusere og luftindtag. Der er ikke oplysninger om rækkevidden på ren el. Men vi skyder på værdier, der hedder omkring 55 km på en opladning.

Modermærket, VW, er dog også på banen med Golf GTE, der kommer i en version med tilsvarende 245 hk samt i en mindre model med 204 hk, der også vil kunne leveres til Octavia.

De sportslige Octavia RS-modeller har især en stor markedsandel i Tyskland, Storbritannien og Schweiz.

Den nye model vises på den kommende store internationale biludstilling i Genève.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Sygeplejerske på hospital i corona-alarm: - Jeg har aldrig oplevet sådan et sammenhold

Leder

Debatten om prisen for et menneskeliv må vente til bedre dage

Debatten er allerede i gang. Den om prisen for et menneskeliv. Den måtte uvægerligt komme, som den altid bør og gør, når staten enten går i krig, bygger stort eller blot overvejer at gøre det. Lige nu står vi foran den største sundhedsudfordring i mange, mange år med corona-krisen på vej mod sit forventlige højdepunkt her i Danmark. Så mens vi venter på stormen, så lever debatten om prisen for et menneskeliv på de sociale medier, i landets aviser og formentlig også ude i hjemmene. Den kommer selvfølgelig, fordi staten indtil videre er ved at pumpe 285 milliarder kroner ud til hjælpepakker, fordi både små og store virksomheder lukker og nogle bukker under for krisen. Så derfor er det helt naturligt, at debatten kommer. Men den kommer bare alt for tidligt. Inden du gør dig til deltager i den debat, så gør dig selv - og alle andre - den tjeneste at bruge nogle minutters tanker på følgende: Hvor meget er dit barn værd? Hvor meget skal staten bruge på at redde din ægtefælle i et spørgsmål om liv eller død? Og spørg dig selv, hvor mange kroner det skal koste at redde din bedste ven, hvis vedkommende har fået kræft? Når du har tænkt godt og grundigt over det, så er du langt bedre rustet til at deltage i debatten. Og du vil højst sandsynligt have fundet ud af, at der ikke kan sættes et prisskilt på den behandling, som skal redde dit barn, din ægtefælle, din bedste ven. Anderledes er det åbenbart, når man står på afstand og tænker på de mange milliarder af kroner, der lige nu bruges i Danmark - og endnu flere milliarder rundt om i hele verden. Når man står derude, og måske er virksomhedsejer eller besidder en aktiemajoritet i et firma, så er prisen meget høj. Det er utroligt nemt at sige, at det er mennesker uden følelser, der lige nu gerne vil debattere prisen for et liv. Men nogen skal starte debatten. Uanset om vi kan lide det eller ej, så er det jo et vigtigt spørgsmål. Det gælder også den dag, hvor vi ikke har corona, men kæmper med andre svære sygdomme, hvor prisen på medicin for at holde folk i live er himmelhøj. Debatten er vigtig, og den er svær. Især lige nu, hvor corona fylder det hele, hvor følelser blokerer for en saglig diskussion. Det er derfor ikke nu, debatten skal tages. Den skal gemmes til bedre dage, hvor der forhåbentligt er plads og tid til at gå i dybden med det meget svære spørgsmål; Hvad er prisen for et menneskeliv?

Aarhus

Vilhelmsborg Festspil er gået konkurs: - Det ville være uansvarligt at bruge penge på en ny opsætning

Kultur

Aflyse, udskyde eller gennemføre? Samlet status på arrangementer som Northside og Aarhus City Halvmarathon

Annonce