Annonce
Navne

Spot på læsevejlederes og andre ressourcepersoners rolle i en dansk skolepraksis

Adjunkt Sanna Lassen fra VIA University College i Aarhus er blevet ph.d. på en afhandling, der sætter spot på læsevejlederes og øvrige ressourcepersoners muligheder, begrænsninger og dilemmaer i en dansk skolepraksis. Pressefoto

NAVNE: Sanna Lassen, Aarhus, der er adjunkt ved VIA's efter- og videreuddannelser og tilknyttet VIA's Forskningscenter for ledelse, organisation og samfund, har fået en ph.d.-grad efter et succesfuldt forsvar af en forskningsafhandling med titlen ’Ressourcepersonens hyperorientering - en empirisk undersøgelse af ressourcepersonens rolle og funktion i den danske folkeskole’.

Omdrejningspunktet har været at undersøge, hvad der sker på skolerne, når ansatte lærere og pædagoger uden formelt ledelsesansvar bliver ansvarlige for kollegers læring og udvikling gennem en ekstra rolle og funktion som eksempelvis danskvejleder, læsevejleder, læringsvejleder, teamkoordinator eller PLF-koordinator.

En udfordring

Særligt sætter ph.d.-afhandlingen spot på, hvad der er ressourcepersoners muligheder, begrænsninger og dilemmaer i en dansk skolepraksis.

- Faglig ledelse gennem ressourcepersoner er en udfordring mange steder – ikke alene på skolerne, hvor der er en stigende organisering med ressourcepersoner, men også i daginstitutioner, sundhedssektoren og private organisationer, understreger Sanna Lassen.

Ph.d.-afhandlingen er antaget ved Det Humanistiske Fakultet hos Syddansk Universitet.

Sanna Lassen er både pædagog, kandidat i pædagogisk sociologi og master i retorik og formidling. Desuden har hun ledelseserfaring fra daginstitutioner.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
AGF

AGF ændrer i historiebøgerne: - Det er respektløst over for tidligere spillere

Annonce