Annonce
Kultur

Spot serverer gratis sommerkoncerter i eftermiddagssolen

Fra den runde scene i åen ved Immervad bliver der i løbet af sommeren givet ti eftermiddagskoncerter. Det er Spot Festival, der for andet år i træk står bag de gratis sommerkoncerter. Foto: Flemming Krogh

Spot inviterer til ti gratis eftermiddagskoncerter hen over sommeren under navnet Spot Royal.

AARHUS: Det er et par uger siden at de sidste koncerter klingede ud på årets Spot Festival, men scenen i åen, hvor Pernille Rosendahl i åbnede festivalen, bliver også i år taget i brug til en række koncerter sommeren over.

Det er andet år i træk, at Spot præsenterer eftermiddagskoncerter under navnet Spot Royal.

Alle lørdage fra 2. juni til 4. august kan man opleve to nye artister, som Sport vurderer har internationalt potentiale, på den runde scene midt ved Immervad.

I år udvides de gratis koncerteftermiddage med artister fra de øvrige nordiske lande. Derfor kan man hen over sommeren opleve live musik fra norske, svenske, færøske og grønlandske artister såvel som danske. Det sker med ønske om at udbrede kendskabet til nye artister på den nordiske scene og præsentere livemusikken for et bredt publikum.

Den første koncert i rækken bliver med den dansk/kurdiske/tyrkiske sangerinde Luna Ersahin med bandet Ay Say, der blandt andet optrådte til Aarhus 2017-åbningen. Hun deler denne eftermiddag scenen med den norske singersongwriter Tuva Hellum Marschhäuser og bandet Tuvaband.

Koncerteftermiddagene starter kl. 14.30 og slutter kl. 16.

Koncerterne arrangeres i samarbejde med Aarhus Kommune og Magasin og støttes af Puls - Nordisk Kulturfond, der arbejder for at styrke netværket mellem nordiske koncertarrangører og samtidig gøre musik af høj kvalitet tilgængelig for flere i Norden.

Annonce

Spot Royal

2. juni: AySay og Tuvaband (NO)9. juni: Loney Dear (SE) og AddisAbabaBand

16. juni: Zika (GL) og Gurli Octavia

23. juni: Schultz & Forever og Albin Lee Meldau (SE)

30. juni: Marius Ziska (FO) og Konni Kass (FO)

7. juli: Ida Gard og Aksglæde

14. juli: Ane Monsrud (NO) og Alexander Oscar

21. juli: Bremer/McCoy og Natlyst

28. juli: Erik Jonasson (SE) og Moses:"Andreas"

4. august: Magnus Bechmann (NO) og Total Hip Replacement

Sangerinden Luna Bülow Ersahin står på scene til den første af årets Spot Royal koncerter ved Immervad. Billedet er fra åbningsshowet i Musikhuset, hvor den dansk/kurdiske/tyrkiske sangerinde var med til at skyde kulturhovedstadsåret i gang. Arkivfoto: Axel Schütt
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce