Annonce
Aarhus

Sprogforsker forstår århusianske borgere: Corona-svarene er kluntede

Sundhedsmyndighederne er ikke klare nok i deres kommunikationen. Det mener sprogforsker ved Aarhus Universitet. Foto: Mads Dalegaard 
Flere århusianske borgere misforstår svaret på coronatest. Det undrer ikke sprogforsker og ekspert i kommunikation, der begge efterlyser et langt bedre og mere klart sprog fra myndighederne til borgerne.
Annonce

AARHUS: Der er flere århusianske borgere, der har taget fejl af svaret på deres coronatest. Det kunne Niels Højberg, chefen for kriseledelsen og stadsdirektør i Aarhus Kommune fortælle i sidste uge.

Men hvad er årsagen til, at flere tager fejl af deres testresultat og derfor risikerer at bevæge sig smittet rundt i byen?

Annonce

Modtageren bliver glemt

Ifølge sprogforsker ved Aarhus Universitet, Kristian Tylén, skyldes det kluntet kommunikation fra sundhedsmyndighederne.

Når borgere i dag får et testresultat, der viser, om man er smittet med corona-virus, kan man få to forskellige svar ifølge sundhed.dk.


Borgere burde bare få en besked, hvor man helt enkelt får at vide "du er smittet med corona" eller "du er ikke smittet med corona". Det vil alle kunne forstå. En besked med svaret påvist eller ikke påvist er ikke naturligt for os. Sådan snakker vi ikke til hinanden nede ved købmanden.

Kristian Tylén


Det ene svar er "positivt" eller "negativt" og det andet er "påvist" eller "ikke påvist". Begge svar kalder Kristian Tylén for kluntet, og han forstår godt, hvorfor borgere misforstår og tager fejl af deres corona-svar.

- De misforstår svarene, fordi negativ og positiv i normale sammenhænge bliver brugt på andre måder. Men sådan er det ikke i sundhedsvæsenet.

Sådan kan svaret på en corona-test se ud. Her er vedkommende ikke smittet med corona. Foto: sundhed.dk 

- Et svar, der enten er påvist eller ikke påvist er også kluntet kommunikation, men trods alt bedre. Påvist eller ikke påvist rummer nemlig ordet "ikke", som er lettere for os at forstå, fortæller han.

Sundhedsmyndighederne burde tilstræbe at være klarere i deres kommunikation, Det mener Kristian Tylén.

Kristian Tylén siger, at fagfolk indenfor sundhedsmyndighederne glemmer modtagerne og deres talemåde. Fagfolk går ofte blandt andre fagfæller, hvor jargonen er den samme dag ind og dag ud, fortæller Kristian Tylén.

Annonce

Forskellige måder at tale på

Det er ikke alle, der forstår den jargon, der normalt gælder blandt fagfolk. Det er der fejlen opstår, siger han.

- Der er nogle termer og måder at tale på, der giver god mening indenfor en faglig kreds. Problemet er bare, at almindelige danskere ikke på samme måde forstår den talemåde.

Den kritik er Helle Husum, seniorkonsulent for det århusianske kommunikations-og marketingbureau Gammelbys enig i.

- Når virksomheder, sundhedsmyndigheder eller noget tredje, bruger ord, som borgere ikke bruger til daglig, så opstår der misforståelser. Både negativ/positiv og påvist/ikke påvist er dårlig kommunikation, fordi vi i bund og grund ikke er interesseret i at vide, hvad prøven ud fra et akademisk sprog viser. Vi vil høre det helt konkret på en forståelig måde, fortæller Helle Husum og forsætter:

Helle Husum mener, at sundhedsmyndighederne giver et svar, borgerne ikke altid forstår.

- Selvom man ikke har dansk som førstesprog eller måske er stresset i det øjeblik, man ser svaret, skal man kunne skimme testresultatet lynhurtigt og ikke være i tvivl.

Annonce

Kommunikation alle kan forstå

Ifølge Kristian Tylén burde sundhedsmyndighederne kommunikere på en måde, så danskerne ikke er i tvivl.

- Borgere burde bare få en besked, hvor man helt enkelt får at vide "du er smittet med corona" eller "du er ikke smittet med corona". Det vil alle kunne forstå. En besked, hvor svaret er påvist eller ikke påvist er ikke naturligt for os. Sådan snakker vi ikke til hinanden nede ved købmanden, fortæller Kristian Tylén.

Annonce

Risikerer andres helbred

Lige i dette tilfælde, er det ekstra nødvendigt, at kommunikationen sidder lige i skabet.

- Det er absolut vigtigt, at folk indretter deres adfærd efter svarene og træffer de rigtige beslutninger. Misforståelser kan føre til, at borgere uden de ved det risikerer andres helbred, siger Kristian Tylén.

- Sundhedsmyndighederne burde tilstræbe at være klarere i deres kommunikation generelt. Det er vigtigt, at man ikke misforstår et medicinsk prøveresultat.

Helle Husum har også oplevet, at kommunikationen fra sundhedsmyndighederne er svær at forstå. Dog ikke i forbindelse med et corona-testsvar.

- Forleden loggede jeg ind på sundhed.dk i forbindelse med en lægetid til min datter. Der var en masse lange og komplicerede tekster, jeg skulle læse igennem, selvom det ikke var nødvendigt. Jeg ønskede bare kort og generel info. Alt andet havde jeg ikke behøvet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Alarm 112

Høj hastighed, ulovlige overhalinger, venstre om helleanlæg og kørsel over for rødt: - Vi ser det hele, siger politikommissær

Coronavirus

Live:  Falck lukker sine lyntestcentre fra februar

Aarhus For abonnenter

Bilist på flugt mejede kvinde ned: Hvornår skal politiet forfølge bilister, der stikker af?

Aarhus

Dagens corona-tal viser en lille stigning, men der er langt op til de grimme tal fra december

Annonce