Annonce
Odder

SSP-konsulent om scooterbande: Der er tiltag på vej

SSP-konsulent Kristian Kilt er i fuld gang med at finde ud af, hvordan den uholdbare situation kan forbedres. Foto: Søren E. Alwan
SSP-konsulent Kristian Kilt fortæller, at han er i konstruktiv dialog med flere af scooter-drengenes forældre.

Odder: Scooterdrengene har fået meget negativ opmærksomhed de seneste dage, og den store utilfredshed blandt borgere i Odder er også kommet SSP for øre. SSP er et kommunalt samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi.

- Det har været en bekymring i længere tid, så vi er i fuld gang med at kigge på det. Det er en uholdbar situation for begge parter, og vi skal have fundet en løsning, siger Kristian Kilt, som er SSP-konsulent i Odder Kommune.

Beboere oplever, at scooterbanden kører hensynsløst og provokerende, men det afviser flere af kørerne. De unge drenge efterlyser desuden et sted, hvor de kan få lov at køre stærkt uden fordømmende blikke.

Det er endnu for tidligt at sige, hvad der skal til for at løse udfordringerne, men Kristian Kilt forsikrer, at SSP anerkender problemet.

- Jeg kan sige så meget, at flere tiltag er sat i gang, og flere kommer til. Vi er både i dialog med nogle af drengene og deres forældre. Indtil videre er dialogen rigtig konstruktiv, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå - lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1

Bølgerne går højt omkring byudviklingen i Aarhus, og denne avis har sammen med FO netop afholdt et offentligt møde derom på rådhuset. Der var mødt omkring 500 op til mødet (om det er mange i en by med 300.000 indbyggere, skal jeg ikke kunne sige), og det har allerede forårsaget et par læserbreve. I dag (21. ds.) et af Svend Carstensen, der anbefaler at bygge boliger i midtbyen uden parkeringspladser. Man må så købe sig til en parkeringsplads eller/og cykle. Begge synspunkter – boliger uden parkeringspladser og at cykle – var fremme på mødet. Det at cykle blev fremhævet igen og igen og bliver det i øvrigt meget ofte alle steder. Og det er helt sikkert også sundt og ikke miljøbelastende. Men hvorfor er der aldrig én, der nævner, at man kan gå. Det er da helt uden mekanisk hjælpemiddel af nogen art og lever på den måde fuldstændig op til ønskerne om at nedsætte køb af al industrielt fremstillet. At vi så ikke når målet (i fht. CO2-udledning, red.) alligevel, er noget helt andet. Der skal globale krav om indskrænkninger på flyrejser, al godstrafik over på bane, og næste bilkøb skal være en el- eller hybridbil. Men det at gå er dejligt, sundt, og du ser og oplever meget mere, end hvis du sidder i egen bil eller i et offentligt transportmiddel. Selv bor jeg på Langenæs og bruger aldrig bilen, hvis jeg skal ind til midtbyen. Det tager et kvarter til tyve minutter, så er du ved banegården eller rådhuset, og fem minutter mere, så er du ved domkirken. GÅ-GÅ-GÅ. Lad Aarhus bliver Danmarks gå-by nr. 1, og lad København, som vi alligevel ikke kan nå, forblive Danmarks cykelby nr. 1.

Annonce