Annonce
Aarhus

Stærkt problematisk og helt skæv: Bundsgaard kritiserer den nye investeringsplan

Jacob Bundsgaard kritiserer den nye investeringsplan fra regeringen og DF. Han mener, der er flere mangler, som går ud over den kollektive trakfik og presset på motorvejsstrækningen mellem Aarhus og Randers. Foto: Henning Bagger/Scanpix
Der er flere mangler i den nye investeringsplan, mener Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard. Hverken Marselistunnelen eller næste etape af letbanen er med i planen, og udvidelsen af strækningen mellem Aarhus og Randers kommer for sent.

AARHUS: Lad os begynde med de pæne ord.

Det er godt, at udvidelsen af E45 er kommet med, og at det allerede sker i 2021, lyder det fra Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune og formand for KL.

Men flere pæne ord er der heller ikke. Der er nemlig flere store mangler i den nye investeringsplan om bedre sammenhængskraft i Danmark, mener han. Presset på strækningen mellem Aarhus og Randers er ikke løst. Tværtimod.

- Det er stærkt problematisk, at man ikke tager den strækning med i samme ombæring, men først igangsætter det i år 2030. Deres egne tal viser selv, at den strækning er meget belastet allerede i dag, og at presset kun vokser. Derfor er det nødvendigt, at man sikrer fremkommeligheden allerede nu, ellers flytter man bare proppen, siger han.

Men motorvejsstrækningen mellem de to østjyske byer, er kun én af de mangler, som investeringsplanen indeholder, mener Bundsgaard.

Det er helt skævt, at man går væk fra at investere i den kollektive trafik. Der er katastrofale mangel på kollektiv trafik i Jylland, og hvis man skal have en chance for en grøn omstilling, er man nødt til at investere i skinner.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus Kommune.

Letbanen og Marselisborgtunnellen

For der er flere ting, man ikke har tilgodeset, pointerer han.

Man har ikke løst Marselistunnellen, man har ikke sikret den næste etape af letbanen, og man har ikke prioriteret at investere i den kollektive trafik, lyder det.

- Det er helt skævt, at man går væk fra at investere i den kollektive trafik. Der er katastrofale mangel på kollektiv trafik i Jylland, og hvis man skal have en chance for en grøn omstilling, er man nødt til at investere i skinner, siger Jacob Bundsgaard.

Derfor er han også ærgerlig over, at man ikke har taget den næste letbaneetape i Aarhus med i planen.

- Vi har brug for at staten er med-bidragydere i den næste etape af letbanen. Vi har vores del af finansieringen på plads i vores del af investeringerne. Staten skal på banen for at sikre et vigtigt skridt for den kollektive trafik, siger han.

At der er lagt mange penge til investeringer i den kollektive trafik til side i den nye investeringsplan - som regeringen og DF mener - er Bundsgaard ikke helt enig i.

Annonce

Tilbageskuende plan

Jacob Bundgaard synes nemlig ikke, at investeringsplanen gør noget særlig godt for den kollektive trafik, som regeringen og DF mener.

- Den er mere tilbageskuende end den er fremtidssynet i forhold til den kollektive trafik. Virkeligheden er, at man har underinvesteret i skinner i mange årtier. Hvis vi ser på i dag, er der ingen forbedringer i rejsetiderne i forhold til for 50 år siden. Og kigger man på vores europræirske naboer, Sverige, Tyskland og Schweiz, så er de milevidt foran os. Vi er ikke i nærheden, siger han.

Bundsgaard nævner ligeledes, at investeringsplanen er kortsynet og utilstrækkelig, eftersom den kun strækker sig frem til 2030. Han så derfor gerne, at man kiggede længere frem, tilgodeså den kollektive trafik og at regeringen og DF revurderer deres beslutning om at udsætte udvidelsen af strækningen mellem Randers og Aarhus.

FAKTA

  • Aarhus S til Aarhus N: Aftaleparterne er enige om at afsætte 1.467 milioner kroner til udvidelse af Østjyske Motorvej fra Aarhus S til Aarhus N fra fire til seks spor. Projektet igangsættes i 2021.
  • Aarhus - Viborg: Aftaleparterne er enige om at afsætte 800 milioner kroner til kapacitetsforbedringer på Rute 26 mellem Aarhus og Viborg. Det konkrete projekt vil afvente resultaterne af analysen. Projektet igangsættes i 2022.

  • Aarhus - Randers: I en ny flerårig plan for perioden 2030 og frem i 2030 fortsættes udbygning af E45 nord for Aarhus op mod Randers. Der gennemføres aktuelt VVM-undersøgelse af E45 mellem Aarhus N og Randers N, som forventes færdig i 2020.

Annonce
Kultur For abonnenter

Tøfting fortryder intet: Hans dramatiske fortid bliver til scener på Svalegangen

Danmark

Søndagens coronatal: Efter syv dage med over 4000 nye coronatilfælde falder smittetallet

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Ejerne af populær Aarhus-restaurant åbner nyt spisested på Åboulevarden

Byudvikling For abonnenter

Ulla er talsmand for fællesråd: Christiansbjergs protest mod fortætning får politikere til at vakle

Aarhus

Rådmand i Aarhus har fået corona: - Nu står den på isolation og onlinemøder

Aarhus

Markant fald i antallet af nye corona-tilfælde i Aarhus: Men der er desværre ingen grund til at juble

Kæmpe smitteudbrud efter julefrokost med gymnasieelever: 38 bekræftet smittet med omikron-variant

Aarhus For abonnenter

Fremtidens tog kræver kæmpe ombygning af Aarhus H, og den kommer til at støje: Nu er sidste chance for at klage

Debat

En vælger har talt politikernes svar op: Hvis vi kan stole på kandidattesten, skal vi ikke have mere letbane i Aarhus

Aarhus

TV2 sagde blankt nej til The Julekalender: - Hun syntes, det var noget jysk bondelort

Dall: Nu kulminerer måneders dårligdomme for Mette Frederiksen

Alarm 112

Voldsom brand totalskader villa i Thorsø: Politiet sigter 68-årig beboer

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: Er dette spisested virkelig bedre end Frederikshøj?

AGF

AGF-året der gik: Her er seks nedslag fra de mest opsigtsvækkende kampe

Annonce