Annonce
Aarhus

Større skilte skal løse trafikkaos ved Dokk1

<p>Selv skolevogne har svært ved at følge trafikreglerne ved Dokk1. Foto: Axel Schütt</p>

Kommunen og politiet mødes mandag om den kaotiske trafik ved Dokk1, hvor bilister på stribe blæser på skilte og færdselsregler. Se nye billeder med ulovlig kørsel.

Nye og større skilte er Aarhus Kommunes våben i kampen for at få bilisterne til at overholde færdselsloven og lade være med at skabe farlige situationer ud for Dokk1 på Mindet.

<p>Der er stribevis af ulovligheder ved Dokk1. Her er er det en skraldevogn, der tager den nærmeste vej mod Sydhavnsgade. Hen over kansten og helleanlæg. Samtidig er en personbil ulovligt ved at dreje til højre og imod kørselsretningen. Foto: Axel Schütt</p>

Århus Stiftsidende var igen torsdag på stedet og tog en stribe billeder, der dokumenterer, at bilister og latsbilchauffører fortsat blæser på skiltningen og det forbud, der er mod at køre igennem fra Mindet til og fra Sydhavnsgade. Samtidig drejer anslået fire ud af fem biler fortsat ulovligt til højre, når de forlader Dokk1. Men da højre vognspor er spærret med en hvid bom vælger bilisterne at tage venstre vognbane imod færdselsretningen. En forseelse, der ifølge politiet kan koste 2.000 kr. i bøde.

Anarkiet fortsætter på Mindet ved DOKK1

»Det er helt, helt galt dernede,« erkender Kristian Thomsen, tidligere leder af færdselspollitiet, men i dag konsulent ved Center for Byens Anvendelse i Aarhus Kommune.

Annonce
Anarkiet fortsætter på Mindet ved DOKK1

»Det er helt uforståeligt, at folk bare kører som de plejer og ikke har mere respekt for afmærkningerne. Det skaber farlige situationer og generer dem, der kører lovligt.«

Løsningen er ifølge kommunen større og mere synlige skilte. De er produceret og skal nu blot sættes op.

Blandt andet vil der komme et større skilt op længere syd på i Sydhavsgade for at fortælle de mange lastbiler, der fortsat kører ulovligt over helleanlæg og venstre om i krydsningen ved jernbanen, at der er gennemkørsel forbudt i Sydhavnsgade.

Aarhus Kommune er helt på det rene med de kaotiske ind- og udkørselsforhold og arbejder derfor på en mere permanent løsning.

»Vi mødes mandag omkring situationen og for at drøfte, hvad der kan gøres mere,« siger Kristian Thomsen.

Centerchef for Center for Byens Anvendelse, Claus Pedersen, er enig i at situationen lige nu er uholdbar.

»Derfor vil vi se på sagen med friske øjne og stramme op på afspærringen.«

Blandt andet undrer det ham, at to betonklodser, der stod på en helle og dermed fysisk forhindrede gennemkørsel er fjernet.

»Det er formentlig entreprenøren, der har lavet krydset, der har fjernet de to klodser af hensyn til en særtransport. Formelt set har vi ikke fået overdraget krydset endnu af Urban Media Space, der står bag byggeriet af Dokk1 og områderne omkring. Men det er os, der er vejmyndighed, og betonklodserne skal tilbage igen.«

Claus Pedersen mener, det er svært at gøre ret meget mere i form af vognbaner for dem, der kommer ud fra Dokk1.

»Vi kan ikke spærre folk mere inde, end vi gør allerede, men måske kan vi gøre banerne mere tydelige. Men der vil altid være ulovligheder, hvis folk vil.«

Ifølge Claus Pedersen er Banedanmark også fortvivlet over situationen, fordi der er risiko for nær-ved ulykker ved jernbanen, når bilister kører imod kørselsretningen i venstre kørebane.

»Banedanmark får en advarsel hver gang, der holder en bil på skinnerne når signalet starter, fordi der kommer et tog. Og signalet melder så ofte, at Banedanmark må køre ud hele tiden.«

Banedanmark har også henvendt sig til politiet for at styr på krydset og herfra lover færdsespolitiet at man vil rykke ud med bødeblokken. Claus Pedersen tilføjer, at der han orienteret ikke er sket nye ulykker i krydset. Men der har tidligere været situationer, hvor nærbanen har snittet eller påkørt biler.

Ville det ikke være en idé at åbne Mindet igen for gennemkørende trafik og lade bilisterne køre både ind og ud fra Dokk1 via Europaplads?

»Jo, eller at lukke Sydhavnsgade helt for gennemkørsel. Det ville nok være det nemmeste, men vi vil gerne sprede trafikanterne, så de anvender Marselis Boulevard og Sydhavsgade frem for, at alle kører på Spanien og Dynarken, ellers får vi trængselsproblemer. Og når vi begrænser tilkørslen til Europaplads er det for ikke at få trængselsproblemer ud fra Sallings p-hus i Mindegade til Dynkarken.«

I 2017, når letbanen åbner, er det tanken, at bilisterne igen skal kunne køre højre ud fra Dokk1. Det er planen, fordi letbanen skal køre som en bus og dermed følge færdselsloven.

Annonce
Kultur For abonnenter

Passionerede fugleentusiaster danner rammen om fortælling om frihed: En stork flyver ikke pludselig til Færøerne, fordi den har lyst

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Torsdagens coronatal: Antal corona-indlagte falder til det laveste siden først i august - yderligere fire er døde

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Se alle billederne: Så slidt er byens engang flotteste 'dame' i dag - men en opfriskning er på vej

Aarhus For abonnenter

Madanmeldelse: En retro-oplevelse med en wienerschnitzel på størrelse og tykkelse med et dameblad

Alarm 112

Røver truede sig til penge ved 7Eleven: Stak af inden politiet dukkede op

AGF

David Nielsen hylder modstander efter pokalsejr: - Jeg får kuldegysninger over en fodboldklub som Frem

Aarhus

Sprayede maling i hovedet på lokomotivfører: Ung graffitimaler taget på fersk gerning på Aarhus H

Aarhus For abonnenter

Truels og Emil skal begge opereres: Den ene er indkaldt til undersøgelse om næsten tre år - den anden om syv år

Debat

Venstre ønsker ny skiltepolitik: Det skal være tilladt at reklamere i vejkanten for jordbær og æg

Aarhus

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Sport

Trøjborgs pølsevogn er blevet til kaffebar: I begyndelsen hadede de nye ejere hinanden, nu vil de hygge om Aarhus' bohemekvarter

Danmark

Kulturministeren er skræmt over danske børns Youtube-forbrug: - Jeg er bange for algoritmer, jeg ikke forstår

AGF

Reportage fra et vindblæst Valby Stadion: Der var ild i de store pinde og i særdeleshed i Oliver Lund, da AGF røg videre i pokalen

Aarhus For abonnenter

Trængslen vokser på Brabrandstien: Så mange alvorlige uheld er der sket de seneste tre år

Aarhus

Galophest er folkeeje i Aarhus: 130 ejere og Karin Salling spiller en rolle i eventyret

Annonce