Annonce
Østjylland

Støtte til Eventyrskoven i Torrild

Eventyrskoven skal få børn væk fra computerskærmen og ud i naturen med deres familie. Arkivfoto: Jørgen Bollerup

Naturstyrelsen har valgt »Eventyrskoven« i Torrild til månedens idé og støtter projektet med 50.000 kroner.

Det bringer projektet endnu et skridt videre og idémager Henriette Toftegård Jensen har en forventning om, at første del vil kan åbne i sommeren 2014.

Annonce
Henriette Toftegård Jensen har ved ihærdigt arbejde nu skaffet omkring en halv million kroner til projektet. Arkivfoto: Jørgen Bollerup

26. august blev foreningen »Eventyrskovens venner« stiftet ved en generalforsamling og fem bestyrelsesvenner valgt.

At det nu er en forening bag og ikke kun en privat, gør det nemmere at søge penge til projektet. Selv om der er kommet en del afslag - blandt andet fra Oticon-fonden, A.P Møller Fonden og Udviklingspuljen, har Henriette Toftegård Jensen stadig ansøgninger ude, som der ikke er kommet svar på.

Friluftsrådet har tidligere givet 145.000, og det betyder, at det er lykkedes for Henriette Toftegård Jensen at få indsamlet omkring en halv million til projekt Eventyrskoven.

Lars Bendix Poulsen fra Naturstyrelsen siger:

»Bedømt på opbakningen fra borgere, foreninger og det lokale erhvervsliv, tegner det lyst for Eventyrskoven. Det ser ud til, at det vil lykkes at gøre Eventyrskoven til at et nyt samlingspunkt for hele landsbyen, det er en af de mest tungtvejende grunde til, vi har valgt projektet til månedens idé.«

De tre hektar græsmark skal omdannes til skov, naturlegeplads, motorikbane og sansesti. Sansestien er påbegyndt med hjælp fra produktionsskoleelever, men der mangler endnu noget beplantning, som vil komme i løbet af efteråret.

I Eventyrskoven skal børnene og deres familier udfordres motorisk, sprogligt og socialt. Læringen vil ske gennem fortælling, aktiviteter og specialeffekter så som QR-koder, der skannes med smartphones, og sensorer med lys og lyd.

Lokale beboere, firmaer og skoler bidrager til udformning, konstruktion og opstilling af legeredskaber og træfigurer. En spejdergruppe i Odder vil lave bålplads og bygge et shelter.

»Friluftrådet har bevilget 145.000 ekskl. moms. Så mangler der "kun" 76.000,- kr. i off. medfinansering. Det er lidt viiildt at tænke på, at jeg nu alene har fået indsamlet 476.000,- kr. til projekt Eventyrskoven,« skriver Henriette Toftegård Jensen på sin blog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce