Annonce
Biler

Stadig lang vej til selvkørende biler

De mest avancerede biler har i dag selvkørende funktioner på niveau 2 eller 2,5. Her bliver de en årrække. Foto: Volvo
De store drømme om selvkørende biler til den brede befolkning er skudt til hjørnespark, men der arbejdes stadig på sagen.

Det er ikke længe siden, at mulighederne for selvkørende biler blev fremhævet gang på gang.

De mest optimistiske mente endda, at vi ville have fuldt selvkørende biler på det såkaldte Niveau 5 på vejene inden for få år. Men udviklingen er gået i stå ved niveau 2,5, der svarer til en kø-assistent, der selv kan følge trafikken og holde vognbanen ned til stop og op igen til motorvejsfart, mens bilproducenternes snak om nye systemer er forstummet.

Det er der flere årsager til, lyder det i branchebladet, Automotive Week, der har lavet et ”reality tjek” på de selvkørende biler.

I dag taler bilbosserne nemlig om, at der er meget komplekst at få de helt selvkørende biler ud på vejene, mens alle penge og forskning i disse år er vendt hen mod elektrificering, der omfatter plug-in hybrider og elbiler. Samtidig er lovgivningen, som slipper de selvkørende biler løs på vejene, langtfra på plads.

Noget andet er, at bilister er blevet mere skeptiske over for selvkørende biler efter flere ulykker i de seneste år. En nylig undersøgelse fra Deloitte viste da også, at forbrugernes tillid til de selvkørende biler er faldet i de seneste år.

Annonce

Selvkørende biler

De selvkørende biler opdeles i niveauer. Her svarer niveau 0 til almindelige biler, mens de elektroniske systemer tager mere og mere over og ender i niveau 5, der er en bil, som ikke behøver noget rat. Lige nu kan de mest avancerede selvkørende biler på markedet køre niveau 2, hvor man kan slippe rattet nogle sekunder. Niveau 3-bilerne er endnu ikke godkendt til almen kørsel på vejene.

En avanceret opgave

Volvo er et af de bilmærker, der har været langt fremme med planerne om selvkørende biler. Men Hakan Samuelsson, der er topchef for Volvo, erkender udfordringerne.

- Det er noget mere udfordrende, end vi troede fra starten. Vi er derfor meget forsigtige med at lancere noget, som forventes at være automatiseret, men som ikke er det, fordi dette vil give føreren en falsk fornemmelse af sikkerhed, siger han.

Volvo fokuserer nu på mere avancerede assistent-systemer, der delvist kan overtage kørslen på motorvejen. Billedet tegner sig hen mod, at private bilister umiddelbart højst kan regne med et niveau op til 3 inden for de nærmeste par år, mens niveau 4 og 5 mere retter sig mod shuttle-busser eller udbringning af varer. Herhjemme har firmaet Holo således arbejdet med selvkørende busser i Aalborg, København, Slagelse og Køge.

Også Carlos Tavares, som er den magtfulde chef for PSA, er afventende.

- Vi ser ikke, at der er nogen interesse fra kunderne efter niveauer over 3. Herefter stiger omkostningerne skyhøjt, og de står ikke mål med gevinsten, siger han til magasinet.

Eksperter advarer dog mod, at bilproducenterne kan blive kørt over af udbydere som Uber eller Waymo, hvis de sætter udviklingen i stå. Hos PSA arbejder man dog også med selvkørende biler over niveau 3. Men det er robottaxier og små busser, hvor man kan tage en højere pris. De skal fungere i miljøer, som er indrettet specielt til formålet, hvilket vil holde omkostningerne nede.

- De vil kunne bruges i simple omgivelser, hvor der er specielle vognbaner og klar signalering. Jo mere enkle omgivelser der er, jo nemmere er det at indstille softwaren til de scenarier, som vil kunne ske, siger Tavares.

Store perspektiver

Perspektiverne er dog store, når teknologien fra selvkørende biler i fremtiden vil kunne parres med de mest effektive elbiler. Adrian Hallmark, der er chef for Bentley, forestiller sig således, at biler, der vil kunne køre selv på tværs af Europa med 300 km/t, vil kunne erstatte fly. Han mener dog ikke, at det vil være et scenarie, vi vil se de næste par årtier.

- Fra vores synspunkt vil der stadig være folk, som ønsker at køre selv, og det vil også være tilladt for dig som bilist at køre selv, uantastet at der kommer specielle vejbaner for selvkørende biler, lyder det fra Adrian Hallmark.

Han mener også, at det vil være meget dyrt at omdanne metropoler som for eks. London eller Mumbai, der aldrig har været bygget til selvkørende biler.

Bilproducenterne arbejder i kulissen med enorme budgetter på området. Volkswagen meldte således i fjor ud, at man har investeret tæt på 20 mia. kr. i Argo AI, som er et softwarefirma inden for området, hvor Ford også er aktør. Målet er at få VW erhvervskøretøjer med niveau 4 på gaderne i 2025.

Mercedes og BMW er også gået sammen i et projekt omkring niveau 4-biler, hvor 1.000 ingeniører er i sving for at få teknologien klar til de næste generationer af Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.

Selv om bilproducenterne har sendt de selvkørende biler til hjørnespark, bliver der forsket videre hos underleverandører som bl.a. Bosch. Foto: Bosch
En række bilproducenter, som her Mercedes, har vist eksempler på selvkørende biler med en nærmest loungeagtig indretning. De er dog langt ude i fremtiden. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal:

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Leder af daginstitution har travlt: Børnene er velkomne - forældrene skal nødigt indenfor

Læserbrev

Læserbrev: Det handler om at være kreativ i en svær tid

Danmark står i en helt ekstraordinær situation på grund af coronavirussen og al dens uvæsen. Det er der efterhånden ingen tvivl om. Mens virussen hærger, dukker der heldigvis massevis af solstrålehistorier op om fællesskab og sammenhold. Dem er det værd at rette fokus mod. Landet over er danskere begyndt at flage om søndagen. Flage for fællesskabet. I Aarhus bakker vi på tværs af partiskel op om det fantastiske initiativ. Ved at hejse flaget om søndagen markerer vi sammen, at Aarhus og hele Danmark står sammen – hver for sig. For hvad kalder mere på sammenhold og fællesskab end gode gamle Dannebrog? Og det er ikke kun hjemme i det private, sammenholdet viser sig fra sin bedste side. Da Aarhus Kommune efterlyste værnemidler til brug i kampen mod virussen, meldte flere private virksomheder sig hurtigt på banen med værnemidler, som de godt kunne undvære. Flere produktionsvirksomheder har endda indstillet deres normale produktion af alt fra juice til reklameskilte for at producere værnemidler. I en krig dur det ikke, at soldaterne helt ude i fronten løber tør for ammunition. Så er slaget tabt. Det samme gør sig gældende på sygehusene, på plejehjem og alle de andre steder, hvor der bliver kæmpet en brav kamp for at holde virussen væk. Det er også vigtigt med nogle gode oplevelser, i en tid, som på trods af det gode vejr, kan virke lidt grå og trist. De fleste plejehjemsbeboere sidder afskærmet fra familie og venner, og kommunens oplevelsesmedarbejdere og frivillige kommer ikke længere på plejehjemmene. Hverdagen kan derfor godt virke lidt tom, selvom de dygtige medarbejdere på plejehjemmene gør deres, for at beboerne får en aktiv og god hverdag. Musikalske kræfter i Aarhus er derfor gået sammen om at give plejehjemsbeboere en god oplevelse. Aarhus Musikskole, Aarhus Jazz Orchestra og mange andre tager nemlig rundt og spiller vindueskoncerter uden for plejehjemmene til stor fornøjelse for mange plejehjemsbeboere. I denne uge er der også påskegodter på vej til beboerne på plejehjemmene i Aarhus Kommune, som ildsjæle pakker og udbringer. Listen af kreative tiltag er meget længere, og det viser, at vi på trods af krisetider sagtens kan finde sammen i fællesskab – selvom det sker på afstand – og hjælpe hinanden og hele samfundet. Og den slags skaber også håb for fremtiden.

Aarhus

Her er planen: Dagtilbud og folkeskoler i Aarhus åbner gradvist over flere dage

Aarhus

Børn og ungerådmand: Skoler og daginstitutioner bliver klar til åbning efter påske

Aarhus

Bundsgaard om gradvis åbning af skoler og institutioner: Det bliver godt for både voksne og børn

AGF

Fra 10-15 millioner til uvished om AGFs regnskab: - Vi kan simpelthen ikke regne ud, hvilket resultatet vi ender med

Annonce