Annonce
Kultur

Startskuddet lød på Restaurant Tarantella

<p>»Lille Dorthe« indsang i 1956 sangene »Min Piphans« og »Lillegut« til en single, der udkom kort efter, hun fyldte ni år. Arkivfoto: Scanpix</p>

Dorthe Kollo kom, sang og sejrede, da hun i sommeren 1956 stod for pause-underholdningen ved en talentkonkurrence i Århus-Hallen.

Aarhus har altid haft en enorm plads i Dorthe Kollo's hjerte.

Annonce

Hun kom til byen fra København som Dorthe Larsen i en alder af otte år. Faderen, Hans Larsen, havde fået en fast tjans med at optræde som kapelmester og violinist til fester og middage på Restaurant Varna.

Vidste du det om Dorthe Kollo?

Dorthe Kollo tog i 1970 flycertifikat og købte en Piper Cherokee 140 til 70.000 kroner. Hun fløj jævnligt rundt til sine koncerter og vænnede sig til at lægge make-up, mens hun var i luften.

Hittet »Velkommen Til Verden« er skrevet af Benny Andersson og Björn Ulvaeus fra ABBA. Lill-Babs hittede med den i 1971 - året før sin danske kollega.

Dorthe Kollo fortæller i sin erindringsbog »Jeg Er Stadig Her«, at hun, mens hun boede på Samsø i 70?erne, »nogle gange røg en sjov cigaret« - og at der såmænd intet odiøst var i dét. I 1993 blev hun anholdt ved en hash-razzia ved den dansk-tyske grænse.

Da hun før Murens fald optrådte i en hel december måned i træk i Friedrichstadt-Palast i Østberlin, fik hun en fyrstelig hyre - udbetalt i øst-mark. Pengene måtte hun bare ikke tage med ud af landet, så hun endte med at investere i et hav af mere eller mindre nyttige julegaver til familie, venner og bekendte.

Som 17-årig blev Dorthe Kollo gravid med en ti år ældre barejer fra Baden Baden i Sydtyskland. Det var lang tid før den fri abort, så for at fremprovokere en abort løb den fortvivlede sangerinde op og ned ad gangene på Århus Kommunehospital. Hun har aldrig fortalt nogen om epsioden, før manuskriptet til erindringsbogen »Jeg Er Stadig Her« slap ud. Bogen udkommer 7. november.

»Det var et paradis at komme til Aarhus«, siger Dorthe Kollo i dag.

»Jeg kom fra en lille etværelses lejlighed på Nørrebro, hvor jeg blev vasket i håndvasken, til en fireværelses lejlighed i Højbjerg med køkken og bad.«

»Alene det at komme ud i naturen og opleve den frihed og varme, det var«, siger hun i et tonefald, så man ved, at dét var bare lykken.

Frikvarter på Den Blaa Fugl

Moderen, Inga Larsen, spillede også musik. Men aldrig offentligt.

Hun arbejdede først i et parfumeri på Nørrebrogade og åbnede derefter først én, så to frisørsaloner i byen: New Look på Åboulevarden og Salon Roma på Strøget.

»Stiv og vagtsom«, kalder Dorthe Kollo hende i sin erindringsbog »Jeg Er Stadig Her«. En travl kvinde, der styrede sin datters koncertkalender med hård hånd.

Forældrenes forhold var ikke problemfrit.

Når faderen trængte til et stort frikvarter, satte han sig gerne tilrette på natklubben Den Blaa Fugl i Frederiksgade.

Her måtte Dorthe Kollo hente ham flere gange, mindes hun.

På scenen som otte-årig

Startskuddet til Dorthe Kollo's lange karriere lød en sommerdag i 1956.

Hendes mor læste om en talentkonkurrence, der blev afholdt på Restaurant Tarantella i Århus-Hallen: Grammofonselskabet Oktava var på udkig efter »sommerens pige til sommerens plade«. Deltagerne skulle være over 18 år.

Da moren kendte arrangørerne, tog hun sin datter med ind til eftermiddagens prøver. Her fik den otte-årige pige lov til at komme op på scenen og synge en sang.

Musikerne syntes så godt om det, at de spurgte, om hun kunne komme igen om aftenen. Arrangørerne havde nemlig glemt at tænke på pause-underholdningen.

Velkommen på forsiden

Klædt i en hvid kjole med vingeærmer, hvide sokker og blanke sko - og med en bamse under armen - gik Dorthe Kollo således på scenen den aften og fremførte sangen om »Teddybjørnen«.

Folk klappede og var ellevilde.

»Ny barnestjerne er født«, stod der næste dag på forsiden af Århus Stiftstidende.

Vinderen af konkurrencen skulle indspille en single. Hun måtte dog nøjes med kun den ene side. Den anden blev reserveret til stortalentet Dorthe Larsen.

Sådan lød det i alt fald i første omgang.

For da pladen skulle indspilles, endte den med helt og holdent at være med »den henrivende lille århusianske sangfugl«, som hun blev lanceret.

Hendes forældre tog med til København, hvor indspilningen af de to sange »Min Piphans« og »Lillegut« fandt sted.

»Jeg manglede et par tænder i overmunden og var så lille, at jeg måtte stå på en stol, for de kunne ikke skrue mikrofonen langt nok ned«, fortæller Dorthe Kollo i sin erindringsbog.

Pladen udkom kort efter, hun fyldte ni år.

Ubeskrivelige erindringer

Dorthe Kollo mistede sine forældre med mange års mellemrum.

Hans Larsen døde som bare 53-årig i en trafikulykke i april 1968.

Inga Larsen døde i august 2013. Hun blev 91 år.

I dag er Dorthe Kollo's tilknytning til Aarhus især bundet op på vennerne Irene og Vagn, som hun har kendt gennem 43 år.

Parret havde i sin tid hendes datter Nathalie i pleje på Samsø. Da de solgte deres gård, købte de et hus i nærheden af, hvor moderen boede i Højbjerg.

»Jeg besøger dem altid, når jeg er i byen,« fortæller Dorthe Kollo.

»De seneste tre-fire år har jeg også været i Aarhus omkring fire gange om måneden for at besøge min mor på plejehjemmet i Mårslet.«

»Aarhus vil altid være en fed by. Jeg har tit overnattet ude på Marselishotellet; så går jeg ture i skoven og har tænkt tilbage på min barndom, hvor min far optrådte på Varna.«

»De erindringer er bare helt ubeskrivelige.«

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce