Annonce
Sport

Statistikkerne taler samme sprog: United skal vinde mod Ajax

Aarhus United ligger for tiden nummer otte i damehåndboldligaen. Arkivfoto: Ole Nielsen.
Der er 80 procents chance for, at Aarhus tager sejren mod et af de hold, der kommer til at kæmpe for at blive i ligaen.

HÅNDBOLD: Aarhus Uniteds modstandere onsdag aften er Ajax København, der rejser fra djævleøen for at spille i stadionhallen.

Og de kan godt risikere at få en lang tur hjemad.

For siden Aarhus Uniteds grundlæggelse i 2017 er det aldrig blevet til et nederlag mod københavnerne. Tre Aarhus-sejre og et kryds er de tørre facts mod et hold, der i sidste to sæsoner har danset kinddans med nedrykningsstregen efter oprykningen i 2017. Begge år har holdet sikret liga-overlevelsen efter playoff-kampe - senest i sidste sæson mod Bjerringbro FH.

I år har det været lidt bedre for Ajax, der med fire point efter seks kampe allerede har en sejr mere end blandt andet Skanderborg og EH Aalborg, som holdet forventes at skulle slås med til den bitre ende for at blive i Danmarks bedste række.

Dernede er Aarhus United slet ikke. Efter sjette spillerunde var venstrefløjen June Bøttger på rundens hold for anden gang, og i den nu forlængst afsluttede landsholdspause var både Helena Elver og Celine Lundbye med på det danske landshold, der dog ikke havde nogle kampe på programmet. Og målvogter Martina Thörn var med det svenske landshold. Omvendt havde Ajax ingen med på seniorlandsholdene.

Det er heller ikke de vilde målscorere, Ajax har på holdet. Topscorer er fløjen Anna Grundtvig med 18 mål, mens Stine Eiberg Jørgensen har scoret 16 gange. Til sammenligning har tre spillere fra Aarhus scoret flere mål end Ajax' topscorer, og en enkelt af Aarhus-spiller, Celine Lundbye, har sneget sig med i top 10 på listen med sine 30 mål.

Og til allersidst er der bookmakerne. De levner heller ikke mange chancer for københavnerne. De vurderer holdet til at have over 80 procents chance for at vinde onsdagens kamp, og hjemmeholdet kan af den grund vist godt kaldes for storfavoritter.

Men ...

Bolden er som bekendt rund, og Ajax har allerede skabt en overraskelse i sæsonen, da de vandt over Silkeborg-Voel tidligere i sæsonen, mens det i sidste runde blev til en sejr over TTH.

Og Aarhus havde visse problemer med holdet i sidste sæson, hvor det kun blev til et uafgjort resultat i Stadionhallen samt en etmålssejr i København.

Og så ville det jo ikke være første gang, et favorithold har tabt point mod et undertippet mandskab. Det ved Aarhus United da om nogen, efter de selv slog Viborg i den sidste kamp før landsholdspausen.

Kampen onsdag aften starter klokken 19:00.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffet

Annonce