Annonce
Aarhus

Stavefejl på forkert skilt på forkert stander: Alt gik galt i forbindelse med skiltebommert

Stavefejlen i Lystrup viser sig at stå på et forkert skilt, der er sat på en forkert stander. Privatfoto
Lystrup blev til Lysstrup på skilt, der viser vej til letbanestation. Nu viser det sig, at ikke bare skilt, men også stander var forkert.

LYSTRUP: De klukker endnu i Facebook-gruppen 8520 Lystrup over byens nye vejskilt, der viser vej mod Lysstrup St.

"Stavefejl er menneskelige og en ærlig sag - men man behøver ikke skilte med dem," skriver en, mens en anden konkluderer, at "det er da godt, at de ikke fik sat et ekstra t mellem de to s'er, når der alligevel ikke er nogen, der kontrollerer skiltene, før de bliver sat op."

Fredag forsøgte vi at finde frem til, hvad der egentlig gik galt forud for skilte-bommerten. Uden held. Driftschef for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune Kim Gulvad Svendsen meddelte, at det ikke var et projekt, som kommunen var involveret i, men at han alligevel ville forsøge at finde frem til, hvordan Lystrup blev til Lysstrup.

Mandag er driftschefen blevet en hel del klogere på skilte-bommerten. Det er gået galt i forbindelse med et anlægsprojekt i Lystrup, fortæller han.

Det viser sig ovenikøbet, at stort set alt, hvad der kunne gå galt med det skilt, er gået galt. For ikke nok med stavefejlen, så viser det sig, at det også et forkert skilt, der er benyttet. Samtidig står det forkerte skilt med stavefejlen på en forkert stander.

Kim Gulvad Svendsen forklarer derudover, at der allerede er ved at blive produceret en ny udgave af skiltet. Denne gang skulle der være tale om det rigtige skilt på den rigtige stander - og uden stavefejl.

- Det tilstræbes, at det forkerte skilt bliver skiftet ud allerede i denne uge, siger driftschefen.

Annonce
Brabrand juli 2019. Foto: Axel Schütt

Hvem vil have skiltet?

Da der i Brabrand i juli 2019 blev skiltet mod "Branbrand Nord" grinte mange også af den fejl. Det skilt er nu endt hos Brabrand-Årslev Lokalhistoriske Arkiv, så også eftertiden kan grine lidt med over stavefejlen. Overdragelsen til det lokalhistoriske arkiv kom i stand, efter at Kim Gulvad Svendsen kontaktede arkivet.

Skulle der være en forening eller et arkiv i Lystrup, der er interesseret i at overtage skiltet, der viser vej til Lysstrup St., er det bare med at få sendt en mail til driftschefen, der så lover at se velvilligt på ønsket.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce