Annonce
Navne

Steen Stavnsbo bliver ny formand for Aarhus Letbane

Steen Stavnsbo er indstillet som ny formand for Aarhus Letbane. Arkivfoto

Tidligere konservativt byrådsmedlem sætter sig i spidsen for Aarhus Letbane. Han afløser den hidtidige bestyrelsesformand, Johnny B. Hansen.

Aarhus Letbane skal have ny bestyrelsesformand. Det bliver den århusianske erhvervsmand og tidligere konservative medlem af Aarhus Byråd, Steen Stavnsbo.

Det er borgmester Jacob Bundsgaard (S) og regionsrådsformand Anders Kühnau (S), der som repræsentanter for letbanens ejere foreslår Steen Stavnsbo som afløser for Johnny B. Thomsen, der har valgt at stoppe som bestyrelsesformand.

Johnny B. Hansens exit er ikke begrundet i det kaotiske forløb omkring letbanens åbning og den manglende afklaring af, hvornår letbanen sætter kursen mod Odder og Grenaa.

Allerede i efteråret meddelte Johnny B. Hansen derimod ejerne, at han ville stoppe på posten, fordi busselskabet Umove, som han er medejer af og direktør for, byder på at blive driftsselskab på den kommende letbane i Odense. Dermed kommer hans selskab i direkte konkurrence med Keolis, der er driftsoperatør på Aarhus Letbane.

Annonce

Knalddygtig formand

Jacob Bundsgaard fremhæver Steen Stavnsbo, der stoppede i byrådet ved årsskiftet, som en stærk, rutineret og engageret formand med solid erfaring fra både privat og offentlig virksomhed og med et stort kendskab til Aarhus.

- Jeg er meget glad for, at Steen Stavnsbo har sagt ja til at overtage posten. Han er en knalddygtig bestyrelsesformand. Nu skal han stå i spidsen for, at vi får den sidste del af letbanens første etape ud at køre, og at vi får en god drift af den. Og så skal han kigge fremad på næste etape af letbanen, siger borgmesteren.

Kæmpe letbane-potentiale

Om sin kommende opgave siger den nye formand for letbanens bestyrelse:

- Mit fokus som formand vil i allerførste omgang være, at vi får sikret en klar og troværdig tidsplan for færdiggørelsen af etape 1 og at vi hurtigst muligt har letbanedrift til både Odder og Grenaa. Der er en forståelig utålmodighed, og vi skal derfor sikre en god løbende kommunikation. Her vil jeg gerne spille en central rolle i dialogen med de berørte kommuner og regionen samt de statslige Instanser.

- Men herudover vil jeg også i et længere perspektiv lægge stor vægt på en styrket dialog med erhvervslivet og andre interessenter, så vi sikrer, at letbanens kæmpe potentiale for at bidrage til udviklingen i Østjylland forløses fuldt ud, siger Steen Stavnsbo.

Mange nye i bestyrelsen

Letbaneselskabet Aarhus Letbane I/S forestår anlæg, drift og vedligehold af Aarhus Letbane, og selskabet ejes af Aarhus Kommune og Region Midtjylland med hver 50 procent.

Aarhus Byråd skal nu formelt godkende valget af den nye bestyrelsesformand.

Skiftet på formandsposten kommer samtidig med, at der i øvrigt skiftes ud i bestyrelsen efter valget til by- og regionsråd i efteråret.

Aarhus Byråd får to nye repræsentanter i bestyrelsen - Jan Ravn Christensen (SF) og Keld Hvalsø (El) - mens teknisk rådmand Bünyamin Simsek (V) fortsætter i bestyrelsen. Derudover kommer bestyrelsen til at bestå af tre medlemmer udpeget af regionsrådet og yderligere to eksterne medlemmer, der ikke er udpeget endnu.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

'Juldamperen' Svanen sejler igen efter ulykke: - De nødvendige sikkerhedstiltag er afsluttet

Leder For abonnenter

Forudsigelig blæst om vindmøller

Aarhus Kommune har et ædelt mål: At blive CO2-neutral i 2030. Det får vidtrækkende konsekvenser. Vi kommer både til at spare, hvor vi kan på alt, som udleder CO2. Vi kommer til at dyrke meget mere særligt CO2-opslugende natur. Og så kommer vi selvfølgelig til at bidrage, hvor vi kan til at fremme vedvarende energi - vindmøller, for eksempel. At vi både skal og bør byde ind på en omstilling til vedvarende energi, det er vi næppe uenige om, vel? Men når det kommer til, hvor for eksempel vindmøllerne kan stå i vores kommune, så har vi balladen. Lige nu er tre placeringer i offentlig høring, og ikke overraskende er der blæst om alle tre. For det første ser kommunen for sig, at der godt kan stå nogle kæmpevindmøller på Aarhus Havn. Det har udløst protester fra beboere på Aarhus Ø, hvilket bestemt ikke kan overraske. Som vi tidligere har skrevet i en leder i denne avis: Hvis man leder efter ballade, så kan man være sikker på at få det ved at rejse vindmøller midt i den udsigt, som beboerne i de nye prestigebydele nær havnen i Aarhus har betalt kassen for. Og egentlig er det jo heller ikke fair at spolere deres havudsigter med snurrende og blinkende møllevinger, som de ikke lige havde set komme, da de købte deres lejligheder, vel? Dernæst har kommunen behændigt foreslået andre vindmøller så tæt op ad kommunegrænsen mod Favrskov og Syddjurs, at det ikke generer ret mange af Aarhus Kommunes egne borgere. I Syddjurs har de dog set, hvad der er i gære ved Vosnæs - og fra Syddjurs' borgmester Ole Bollesen (S) er der kommet en officiel protest: Det vil ødelægge landskabsoplevelsen med mere ved Kalø Vig, skriver han. Hvilket flugter fuldstændigt med, hvad borgere i nærområdet også påpeger. Og de har jo ret. Heller ikke her vil møllerne pynte. Tilbage er placeringen tæt på trafikknudepunktet, hvor Djurslandsmotorvejen møder E45. Den synes umiddelbart mest oplagt af de tre, for her er i forvejen en vis støj fra trafikken og i øvrigt planer om at plante masser af vild, CO2-opslugende natur til glæde for både klima, grundvand og friluftsvenner, uanset om de går op i flora, fauna eller bruger naturen til motion eller hundeluftning. Men også her er der ballade om planerne, som går ud over særligt beskyttet natur. Så her foreslår Danmarks Naturfredningsforening, at Aarhus Kommune laver aftale om, at møllerne kan rykkes lidt ind i Favrskov, hvilket vores gode naboer her næppe vil være med til. For det vil begrænse mulighederne for at byudvikle ved Søften. Så hvad nu? Vi har skrevet det før: Drop planerne om møller nær Aarhus og send dem til havs, hvor de generer mindst.

Annonce