Annonce
Blog

Stemmeret og hjertesager

Kultur handler om langt mere en politik. Retten til at stemme er desværre ikke en garanti for en sund samfundsudvikling med respekt for mindretal og omsorg for den svage. Adolf Hitler kom til magten ved et demokratisk valg, hvorefter han med sin nazistiske ideologi og kultur ødelagde de selvsamme demokratiske institutioner og konsekvent nedbrød borgerettigheder. Med en ødelæggende verdenskrig til følge.

Det er 25 år siden. Men oplevelsen står stadig lysende klart i min erindring. Jeg fik mulighed for at følge en ven, der under apartheid havde haft den forkerte farve til det første frie valg i det nye Sydafrika. Da vedkommende opholdt sig i Danmark, kunne han afgive sin stemme på den sydafrikanske ambassade i København. Et stort øjeblik for ham og millioner af sydafrikanske brødre og søstre, der endelig fik en stemme på lige fod med alle andre.

Det var en solrig forårsdag i København i 1994, jeg traf den beslutning aldrig at blive sofavælger. Den oplevelse på ambassaden understregede for mig at folkestyre og borgerettigheder skal respekteres, ikke tages som en selvfølge, men værnes ved at jeg som borger tager pligten til at stemme på mig. I respekt for det privilegium at jeg overhovedet kan sætte mit kryds - på lige fod med mine medborgere.

Lad det være sagt så tydeligt jeg kan: Stem! Kom op af sofaen og sæt dit kryds. Millioner af mennesker på kloden nyder stadig ikke den rettighed. Benyt din stemmeret. Stem! Og kan du ikke finde nogen på stemmesedlen, du har lyst til at stemme på så meld dig selv på banen ved næste valg. Den største trussel mod folkestyret er altid os selv - folket. Hvis vi som borgere bliver apatiske og ligegyldige overfor vores rettigheder og pligt til at engagere os, tage stilling, afgive vores stemme og deltage i debatten om hvilket samfund vi ønsker.

Hvordan er det så gået i Sydafrika efter 25 år med frie valg? Der er stadig store udfordringer, og nogle områder kan næsten synes værre en før. Andre områder vidner om meget positiv udvikling. Det understreger at demokrati og folkestyre er langt mere end frihedsrettigheder og valgret. Der er tale om at udvikle demokratisk kultur, og det sker aldrig hurtigt. Det gjorde det heller ikke i Europa. Heller ikke den udviking må tages som en selvfølge, men kræver adgang til uddannelse og økonomisk udvikling, der fremmer velfærd for de mange - ikke kun for de få.

Kultur handler om langt mere en politik. Retten til at stemme er desværre ikke en garanti for en sund samfundsudvikling med respekt for mindretal og omsorg for den svage. Adolf Hitler kom til magten ved et demokratisk valg, hvorefter han med sin nazistiske ideologi og kultur ødelagde de selvsamme demokratiske institutioner og konsekvent nedbrød borgerettigheder. Med en ødelæggende verdenskrig til følge.

Også folkestyre indebærer, at vi giver nogle magten og at det - så at sige - risikerer at tage magten over dem. Det var Winston Churchill der mindede os om, at demokrati kun er en styreform - dog den mindst ringe af dem. En styreform kan ikke undvære mennesker med hjertet på rette sted. Vælgere der også tænker på naboens vel, når vi sætter vort kryds. Politikere, der tager vare på samfundet og ikke blot deres eget ønske om magten. Dette sindelag unddrager sig det politiske. Det kommer et andet sted fra. Det er hjertesager. I kirken kalder vi det næstekærlighed.

Deltag i debatten. Tag stilling. Lyt til dit hjerte. Sæt dit kryds. Godt valg!

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Millionindsprøjtning til århusianske daginstitutioner: 75 pædagoger kan ansættes

Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

'Daniel fra Rigspolitiet' ville hjælpe 59-årig med banklån: Men den hoppede offeret ikke på

Annonce