x
Annonce
Aarhus

Stemningen bliver elektrisk: Fire elbusser er klar til en festlig debut i Aarhus

Så går det løs. Fire elbusser skal betjene passagerne på linje 13 til fordel for miljøet og klimaet. Foto: Jens Thaysen
Fra søndag betjenes linje 13 af elbusser. Busserne skal bidrage til at sikre Aarhus Kommune fossilfri kollektiv trafik i 2030, men de er dyre at købe. Rådmand ser frem til at høste de første erfaringer.

AARHUS: Så indtager elbusser trafikken i Aarhus.

Søndag 11. august bliver stemningen elektrisk, når de første fire batteridrevne busser indsættes på linje 13.

Dermed bliver turen mellem Holme og Frydenlund mere klima- og miljøvenlig.

Mange af trafikselskabet Midttrafiks busser skifter fra sommerkøreplan til almindelig køreplan på søndag 11. august. På samme dag bliver diesel skiftet ud med el, når Aarhus Kommune, Midttrafik og Busselskabet Aarhus Sporveje indsætter de fire første elbusser i Aarhus.

Elbusserne er første skridt mod Aarhus Kommunes målsætning om fossilfri kollektiv trafik i 2030.

- Det er en stor udfordring at nedbringe CO2-udledningen i den kollektive trafik. De nye elbusser vil give en indikation af, hvor langt vi kan komme ad den vej. Den type busser er dog stadig meget dyre, så vi har i byrådet en opgave at sikre, at vi får den rette balance mellem en anstændig busbetjening til borgerne i hele kommunen, samtidig med at vi får en mere miljøvenlig busdrift inden for det afsatte budget, siger rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V).

Annonce

Elbusser i Aarhus

Søndag 11. august indsætter Midttrafik fire elbusser på linje 13.

Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.

Projektet med de fire elbusser har fået knap halvanden million kroner i tilskud bevilget fra Energistyrelsen. Det er Busselskabet Aarhus Sporveje, der selv finansierer meromkostningerne ved de fire første elbusser på linje 13, hvorfor eldriften ikke giver Aarhus Kommune meromkostninger.

Elbusserne er første skridt mod Aarhus Kommunes målsætning om fossilfri kollektiv trafik i 2030. Udover at udledning af luftforurenende og sundhedsskadelige stoffer bliver fjernet, er der en forventning om, at CO2-udledningen bliver reduceret med cirka 246 ton om året

Særbus i aktion

Elbussernes debut i Aarhus fejres søndag 11. august kl. 13.00 på Park Allé ved Agnete og Havmanden

Aarhus Kommune, Midttrafik og Busselskabet Aarhus Sporveje markerer de første elbusser med taler af byrådsmedlem i Aarhus Kommune Ango Winther, Claus Kjeldsen, 2. næstformand i Midttrafiks bestyrelse og direktør for Busselskabet Aarhus Sporveje, Finn Mikkelsen.

Efter talerne kører der en særbus fra Park Allé ud til endestationen i Frydenlund. Undervejs på turen fortæller Volvo om elbusserne, mens ABB informerer om hurtigopladning af elbusserne i Frydenlund.

Der er begrænsede pladser i særbussen, som bliver fordelt efter først-til-mølle-princippet.

I efteråret 2019 indleder Busselskabet Aarhus Sporveje et udbud med henblik på indsættelse af op til 28 elbusser i 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Derfor lukkede vi genbrugspladserne

De seneste dage er bil efter bil trillet ind på de fem genbrugspladser i Odder og Skanderborg kommuner efter tre ugers coronalukning. Det er en fornøjelse at opleve den gode stemning på pladserne. Vi har set frem til at servicere kunderne igen. Stemningen har været intakt, til trods for at der ved enkelte pladser har været ganske lang kø i visse tidsrum. Der har også været bred opbakning til vores særlige retningslinjer i forbindelse med genåbningen. Tak for det. Det har gjort det trygt for både medarbejdere og kunder at færdes på genbrugspladserne. At Renosyds service betyder meget for mange, har været særlig tydeligt i den seneste tid, hvor vi har fået mange spørgsmål. Blandt andet om, hvornår vi igen kan hente pap og papir. Den service har vi nu genoptaget. Storskrald igangsætter vi efter påske. Og genbrugspladserne i Ry, Hørning og Galten-Skovby holder ekstraordinært åbent i helligdagene for at mindske smittespredning. Se åbningstiderne for påskeugen på Renosyds hjemmeside. I lukkeugerne kørte Facebook-tråde og andre offentlige debatter med mange spørgsmål og stor undren over, at Renosyd havde valgt at lukke genbrugspladserne for privatkunderne. Borgernes sikkerhed er vores højeste prioritet. Det står ikke til diskussion, at myndighedernes anvisninger er grundstenen i det samfundsansvar, vi har. Ikke mindst, når det drejer sig om at bremse spredning af coronavirus. Alle medarbejdere i den offentlige sektor blev sendt hjem midt i marts, bortset fra de områder, der blev kategoriseret som kritiske funktioner. Den kategori omfattede ikke privatkunders adgang til genbrugspladserne. Derfor lukkede vi ned og måtte indskrænke vores service. Sidst i marts lød meldingen fra regeringen: ”Offentligt ansatte, der arbejder udendørs og ikke indebærer nævneværdig menneskelig kontakt, kan arbejde som normalt”. Kort tid efter kunne vi atter slå portene op til vores fem genbrugspladser og tage imod alt det affald, der var opbevaret på matriklerne i lukkeugerne. Det er vi rigtig glade for. Men som statsministeren understreger, er Danmark stadig i en alvorlig situation, hvor samfundssind er vejen tilbage til den hverdag, vi kender. Lad os med to meters afstand stå sammen om at komme igennem denne krise ved fortsat at følge myndighedernes retningslinjer. Også på genbrugspladsen. Borgerne i Skanderborg og Odder har de seneste dage vist, at vi er rigtig godt på vej.

Annonce