Annonce
Aarhus

Stemningen bliver elektrisk: Fire elbusser er klar til en festlig debut i Aarhus

Så går det løs. Fire elbusser skal betjene passagerne på linje 13 til fordel for miljøet og klimaet. Foto: Jens Thaysen
Fra søndag betjenes linje 13 af elbusser. Busserne skal bidrage til at sikre Aarhus Kommune fossilfri kollektiv trafik i 2030, men de er dyre at købe. Rådmand ser frem til at høste de første erfaringer.

AARHUS: Så indtager elbusser trafikken i Aarhus.

Søndag 11. august bliver stemningen elektrisk, når de første fire batteridrevne busser indsættes på linje 13.

Dermed bliver turen mellem Holme og Frydenlund mere klima- og miljøvenlig.

Mange af trafikselskabet Midttrafiks busser skifter fra sommerkøreplan til almindelig køreplan på søndag 11. august. På samme dag bliver diesel skiftet ud med el, når Aarhus Kommune, Midttrafik og Busselskabet Aarhus Sporveje indsætter de fire første elbusser i Aarhus.

Elbusserne er første skridt mod Aarhus Kommunes målsætning om fossilfri kollektiv trafik i 2030.

- Det er en stor udfordring at nedbringe CO2-udledningen i den kollektive trafik. De nye elbusser vil give en indikation af, hvor langt vi kan komme ad den vej. Den type busser er dog stadig meget dyre, så vi har i byrådet en opgave at sikre, at vi får den rette balance mellem en anstændig busbetjening til borgerne i hele kommunen, samtidig med at vi får en mere miljøvenlig busdrift inden for det afsatte budget, siger rådmanden for Teknik og Miljø, Bünyamin Simsek (V).

Annonce

Elbusser i Aarhus

Søndag 11. august indsætter Midttrafik fire elbusser på linje 13.

Midttrafik er et trafikselskab, og står i spidsen for den kollektive trafik i Midtjylland. Det er Midttrafik, der administrerer den kollektive trafik med finansiering fra Region Midtjylland og de 18 kommuner i regionen.

Projektet med de fire elbusser har fået knap halvanden million kroner i tilskud bevilget fra Energistyrelsen. Det er Busselskabet Aarhus Sporveje, der selv finansierer meromkostningerne ved de fire første elbusser på linje 13, hvorfor eldriften ikke giver Aarhus Kommune meromkostninger.

Elbusserne er første skridt mod Aarhus Kommunes målsætning om fossilfri kollektiv trafik i 2030. Udover at udledning af luftforurenende og sundhedsskadelige stoffer bliver fjernet, er der en forventning om, at CO2-udledningen bliver reduceret med cirka 246 ton om året

Særbus i aktion

Elbussernes debut i Aarhus fejres søndag 11. august kl. 13.00 på Park Allé ved Agnete og Havmanden

Aarhus Kommune, Midttrafik og Busselskabet Aarhus Sporveje markerer de første elbusser med taler af byrådsmedlem i Aarhus Kommune Ango Winther, Claus Kjeldsen, 2. næstformand i Midttrafiks bestyrelse og direktør for Busselskabet Aarhus Sporveje, Finn Mikkelsen.

Efter talerne kører der en særbus fra Park Allé ud til endestationen i Frydenlund. Undervejs på turen fortæller Volvo om elbusserne, mens ABB informerer om hurtigopladning af elbusserne i Frydenlund.

Der er begrænsede pladser i særbussen, som bliver fordelt efter først-til-mølle-princippet.

I efteråret 2019 indleder Busselskabet Aarhus Sporveje et udbud med henblik på indsættelse af op til 28 elbusser i 2021.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Lad os nu udskifte den rædsel af en nationalsang!

Danmarks Radio markerede traditionen tro nytåret med rådhusklokker, fyrværkeri og DR Pige Koret. Men helt bemærkelsesværdigt præsenterede den nedsparede statsradiofoni en splinterny optagelse sammen med stjernemusikerne i Den Danske Strygekvartet. Og skulle man ikke have opdaget det på grund af almindelig træthed, buldrende brag, løsslupne champagnepropper, forvrøvlede onkler, berusede teenagere, gøende hunde eller festende naboer, kan du få lidt hjælp her! Der var nemlig et tydeligt budskab i repertoiret på de fire fremførte sange: Lad os nu få en nationalsang, som hæver sig over den bedagede, udtjente, lettere patetiske og banale Oehlenschläger-hymne, som vi og tidligere generationer er blevet plaget med siden 1819. Vel var det trange tider efter den ydmygende statsbankerot i 1813 og Norges farvel til unionen året. Lige så deprimerende var Frederik VI´s håbløse klamren sig til taberen Napoleon, selv om kongens rådgivere mindeligt bad ham skifte side i tide. Adam Oehlenschläger og jeg er faktisk begge to studenter fra Efterslægtsselskabets Skole, men vi bliver nok ikke enige om de lyriske kvaliteter i hans selvudnævnte ”Fædrelands Sang”. Det er jo så ravende banalt, at selv Richard Ragnvald fremstår som kunst. Og så er det galt! Der er et yndigt land, det står med brede bøge nær salten østerstrand.| Det bugter sig i bakke, dal, det hedder gamle Danmark og det er Frejas sal. Og for at understrege håbløsheden og de anstrengte rim napper vi altid sidste halvdel af og den 12.!! afsluttende strofe, når vi skal spille landskampe eller være højtidelige. Vort gamle Danmark skal bestå, så længe bøgen speiler sin top i bølgen blå.

AGF For abonnenter

AGF giver stort skulderklap til klubbens unge keepere: - Står 100 procent på mål for det her

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];