Der er et væld af gode ideer og drømme i Smilets By. Sådan er det de fleste steder, hvor der er mennesker samlet, men i en stor by som Aarhus er der mange mennesker, der får mange ideer – og tak for det.
Nu er det ikke nødvendigvis alle ideer og drømme, der skal realiseres, men nogle skal, for ellers kommer vi ingen vegne. Hverken i højden eller i bredden.
Det er en gammelkendt sag, at i Aarhus er der en fløj, der synes, det er skønt, at der sker fremdrift i byggeriet, at vi nærmer os himlen på Aarhus Ø og andre steder. Der er også en anden fløj, der synes, det er helt forfærdeligt, og at vi hellere skal holde fast i alt det gamle og forbedre det i stedet for at rage ned og bygge nyt op.
Tænk hvis der kun var den ene fløj? Så ville Aarhus være knap så skøn. Der er nemlig plads til begge fløje, og der er heldigvis plads til både at bygge højt og nyt og renovere og forbedre. De to synspunkter udelukker ikke hinanden.
Men tilbage til de gode ideer.
I lørdagens udgave af Århus Stiftstidende kunne vi fortælle om en ide – eller en drøm, som Jakob Mumm og Erik Zappo fra Frederiksbjerg har. De vil ændre Skt. Pauls Kirkeplads fra det, de kalder en trafikal rundkørsel til en plads med caféborde og sydlandsk stemning.
Det er en god ide, men som med mange andre gode ideer, så kan det være svært at få dem fra tanke til handling, for så snart det drejer sig om at ændre i vores byrum og dermed vores daglige rutiner, så støder man på problemer.
De to herrer har ret; der er utrolig meget trafik i det område og omkring Skt. Pauls Kirkeplads og det gør, at pladsen ikke kan udnyttes, men blot ligger der som en, ja, en rundkørsel med en kirke i midten.
Fortsæt med de gode ideer, præsenter dem og pres på, for der er ikke ret meget, der er umuligt - heller ikke i Aarhus.
Det er faktisk synd, og derfor er ideen om at gøre kirkepladsen større og mere hyggelig en god ide, men om den kan omdannes til en realitet er en anden sag.
Drømmen om mindre trafik er kun en drøm, hvis ikke man har en plan for, hvor dele af den nuværende trafik skal flyttes hen. Og det nytter ikke noget blot at sige, at den slet ikke skal være der, for det flytter ikke problemet.
Det er her, det helt store problem ligger for Aarhus Kommune; hvor skal man flytte trafikken hen, når man kommer helt ind i hjertet af en storby?
Politisk set kan man justere nok så meget på hastigheder, tilbyde parkeringsmuligheder udenfor midtbyen og sætte busser og letbane ind til befolkningen, men det er ikke ensbetydende med, at der kommer færre biler. For det gør der ikke. Folk vil køre i bil, og hvis de skal ind til midtbyen, så vil de så tæt på som overhovedet muligt - og hvorfor ikke? Det er jo også der, de store parkeringshuse er.
Men giv ikke op. Fortsæt med de gode ideer, præsenter dem og pres på, for der er ikke ret meget, der er umuligt - heller ikke i Aarhus.