Annonce
Debat

Stiften mener: Uden parkeringspladser vil byen uddø

Chefredaktør Jan Schouby. Foto: Axel Schütt

En ny dejlig grøn luftig bypark midt i Aarhus lige ved Nørreport bag den tidligere arkitektskole.

Sådan lyder et forslag som Aarhus Kommune og Midtbyens Fællesråd er enige om vil være en god idé, og formentlig også noget som rigtig mange århusianere gerne så gennemført.

Gennem de seneste år er der nemlig mange grønne pletter, der er blevet nedlagt eller bebygget rundt omkring i Aarhus. Og byparken ville helt sikkert pynte i området med en høj bebyggelsesprocent.

Annonce

Der bare lige en lille men langt fra uvæsentlig detalje, nemlig at opførelsen af byparken samtidig er ensbetydende med, at omkring 65 parkeringspladser nedlægges.

Repræsentanter for Fællesrådet mener ikke, det er et problem.

Man kan selvfølgelig ikke begrænse folks frihed på en måde, som reelt ville gøre det umuligt for en børnefamilie at bo i centrum af Aarhus

Jan Schouby, chefredaktør

Faktisk er Fællesrådet klar til at gå særdeles rabiat tilværks i forsøget på at begrænse antallet af biler i området. Således vil fællesrådet gerne indføre en begrænsning, så en bolig maksimalt kan råde over én licens til beboerparkering. Der er jo masser af offentlig transport, som repræsentanterne konstaterer.

Den idé er fuldstændig vanvittig. Man kan selvfølgelig ikke begrænse folks frihed på en måde, som reelt ville gøre det umuligt for en børnefamilie at bo i centrum af Aarhus. I hvert fald den del af familierne, hvor både mor og far har brug for en bil i forbindelse med deres arbejde - og det er der trods alt en hel del familier, som har.

Naturligvis er det vigtigt, at Aarhus har grønne åndehuller og det helt sikkert også vigtigt, at vores by følger udviklingen og generelt bliver så grøn som muligt. Men det må ikke ske ved at gøre det umuligt for bilisterne at komme ind til byen.

Hvis ikke vi sørger for, at der er muligt at finde parkeringspladser, vil vores forretningsliv til sidst uddø. I forvejen styrter nethandlen frem med stormskridt, så hvis vi samtidig gør det alt for bøvlet for bilisterne, vil endnu flere vælge at blive hjemme og nøjes med at handle via computeren.

Både borgerne i byen og oplandet har gavn af en levende by, hvor forretningslivet trives. Derfor skal Aarhus også udvikles, så der tages hensyn til både grønne områder og parkeringspladser.

Annonce
Byudvikling For abonnenter

Stor udvidelse af Den Permanente på vej: Kan blive et aktiv for hele Aarhus

Danmark

Mandagens coronatal: 40.348 smittede det seneste døgn - yderligere 81 er blevet indlagt

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Serverede guldstøv, candyfloss og glimmer: Populær gourmet-restaurant drejer nøglen om

Navne For abonnenter

Farvel til en elsket overlæge: Man kan ikke sige noget skidt om Ole Helmig

Alarm 112

Kørt på skadestuen: Cyklist påkørt af bil ved rutebilsstationen

Alarm 112

Efter bølge af indbrud i biler: Dommer fængsler tre udlændinge mistænkt for at være på tyvetogt

Regeringen varsler lempelser: Her er restriktionerne, som eksperter er klar til at sige farvel til

Aarhus For abonnenter

Aarhus har aktier i store miljøsyndere: - Det skal stoppe nu, siger politikere

Debat

Vi gør det globale klima en bjørnetjeneste: De mest klimavenlige grise og køer er de danske

Aarhus

Hvor mange har haft corona uden at vide det? Nyt forsøg skal gøre os klogere på det - og hvor langt vi er i epidemien

Vanvittig diskussion om skuespillere: Kun en jøde må spille jøde, og kun en transkønnet må spille transkønnet

Aarhus

Se video: Bil gik op i flammer - vidne så to personer stikke af

Aarhus For abonnenter

Vil du nøjes med at få gjort rent en time hver anden uge? Her er svarene fra ældre-politikerne i Aarhus

Aarhus

Mere end hver fjerde test positiv: Aarhus fortsætter med højt smittetal

Annonce