Annonce
Aarhus

Stiften tester cykelring: Nogle gader fungerer - Mejlgade stadig udfordret

Stiftens cyklende journalister mødte den største udfordring i Østergade, hvor en lastbil spærrede det meste af vejen, så bilen måtte op på cykelstien for at komme forbi og cyklisten måtte stå af og trække på fortovet. Men værre var det heller ikke, for hvad kunne lastbilen ellers stille op. Resten af cykelturen rundt i cykelgaderne bød ikke på yderligere udfordringer. Ikke engang modvind mødte journalisterne onsdag. Foto: Henrik Havbæk Madsen

Aarhus har i et halvt år haft en cykelring af veje, hvor cyklister har fortrinsret og bilister skal indordne sig. Men hvordan går det med den? Stiften tog på tre cykelture og konklusionen blev, at det er fint at cykle - hvis bare man undgår Mejlgade i myldretiden.

AARHUS: Overraskende nemt og bekvemt.

Og meget bedre end for seks måneder siden, da byens cykelring blev indviet.

Den følelse havde avisens to journalister onsdag formiddag og igen onsdag eftermiddag, da cykelringen blev testet.

Kan det virkelig være rigtigt, tænkte vi, og sadlede cyklerne igen torsdag morgen med en forventning om morgentrafik.

Endnu en gang gik det let på cykel gennem de fleste af byens cykelgader. Kun i Mejlgade, hvor 10.000 cyklister passerer hver dag, var der trængsel - cykeltrængsel.

- Noget tyder på, at der er en grænse for, hvor mange cyklister man kan have i en cykelgade sammen med bilister, siger Pablo Celis, kommunens cykelekspert.

Han forklarer, at der allerede er sket en masse for cyklister, der bruger Mejlgade, og der vil ske endnu mere med kommunens cykelhandlingsplan.

Annonce
"Jeg er så glad for min cykel, jeg kommer hurtigt langt omkring," kunne man næsten få lyst til at synge, mens man cykler på gaderne i byens cykelring. Efter tre ture på tre forskellige tidspunkter af dagen konkluderede avisens journalister, at det gik overraskende nemt at komme rundt i gaderne. Kun Mejlgade er stadig en udfordring. Foto: Henrik Havbæk Madsen

Startproblemer

Vi skruer lige tiden tilbage til onsdag formiddag.

Vi drejede ned ad Frederiksgade klokken 10.30, og i Østergade blev vi mødt af en udfordring.

En stor lastbil parkeret midt i den ensrettede gade, så bilerne måtte tage cykelstien i brug, og cyklisterne måtte op på fortovet.

Værre var det ikke, og cyklist 1 og 2 var enige om, at resten at turen rundt i cykelringen gik overraskende nemt.

Forbipasserende cyklister kørte i et fint tempo, enkelte biler holdt lovligt parkeret i afmærkede båse i Mejlgade og kun en enkelt varebil i Skolegade kørte en anelse hurtigt.

Byens seks måneder gamle cykelring viste sig at være noget lettere at cykle rundt, da avisens journalister cyklede rundt i gaderne af tre omgange. For et halvt år siden, da svisen første gang testede cykelringen, var det en hårrejsende oplevelse. Foto: Henrik Havbæk Madsen

Cykeltrængsel i Mejlgade

Det gik nemt, tænke vi onsdag formiddag. Det samme tænkte vi onsdag eftermiddag, da vi havde cyklet turen endnu engang.

Kun i Mejlgade klumpede trafikken sammen - og det var mængden af cyklister, der gjorde, at det klumpede sammen. Nogle var stået af for at snakke, andre kom cyklede stille og roligt på en ladcykel, mens nogle drønede af sted på racercykler.

Så mange forskellige cyklister i den lille gade er der ikke plads til. Slet ikke efter letbanen et begyndt at køre testkørsler, så der på begge sider af Mejlgade, der er adskilt af Nørreport, samler sig store klumper af cyklister, der skal krydse Nørreport.

Men de seneste måneder er der allerede sket en del Mejlgade, forklarer Pablo Celis.

- I cykelgader må man kun parkere i afmærkede båse, men det er der ikke mange, der ved, derfor har vi i tre uger delt advarsler ud til ulovligt parkerede biler, hvor reglerne er ridset op.

- Nu er p-kontrollen intensiveret og vi er begyndt at dele p-afgifter ud. Man kan tydeligt se, at antallet af ulovlige parkeringer er stærkt reduceret, så det er et lille skridt på vejen, siger Pablo Celis.

"Jeg er så glad for min cykel, jeg kommer hurtigt langt omkring," kunne man næsten få lyst til at synge, mens man cykler på gaderne i byens cykelring. Efter tre ture på tre forskellige tidspunkter af dagen konkluderede avisens journalister, at det gik overraskende nemt at komme rundt i gaderne. Kun Mejlgade er stadig en udfordring. Foto: Henrik Havbæk Madsen

En anden udfordring i gaden er, at nogle cykler hurtigt, så det kan føles utrygt at færdes i gaden, men det skal der gøres noget ved.

- Vi vil ændre belægningen, så der ikke længere er glat asfalt. Det betyder, at racercyklister sænker farten, fordi det vil være ubehageligt at køre hurtigt på den nye belægning.

Ret meget mere kan man ikke gøre ved Mejlgade, der allerede er en cykelgade, forklarer cykeleksperten.

- Men vi kan forbedre alternativerne, så cyklister vælger andre ruter, siger han.

For eksempel peger cykelhandlingsplanen på, at man forbedrer cykelforholdene på Nørregade og Nørre Allé, og man er allerede i gang med cykelforbindelsen fra Risskovstien parallelt med letbanen hele vejen ind til Dokk1 og videre ud ad Spanien og Strandvejen.

Et halvt år med cykelring

Et halvt år er gået, siden cykel-logoer blev malet på cykelgadernes asfalt, og cykelringen blev indviet med skåltaler og forhåbninger for cyklisterne.

Det betød, at cyklister fra 4. maj havde førsteret i gaderne, og bilister skulle tilpasse sig cyklernes hastighed. På en cykelgade foregår færdslen altså på helt andre præmisser end almindelige gader.

Da Århus Stiftstidende testede byens cykelring nogle timer før den officielle åbning, var det en hårrejsende oplevelse med alt for mange last- og varebiler, som læssede varer af, holdt i vejen og skabte farlige situationer.

Avisens journalister var dengang enige om, at der skulle alvorlige forbedringer til, før "de århusianske cyklister får et sammenhængende net af gode, sikre og rummelige cykelruter," som der stod i pressemeddelelsen om cykelringen.

Da vi onsdag og torsdag efter tre cykelture i cykelringen sluttede med at trampe i pedalerne i Frederiksgade - samme sted som vi startede, kunne vi konkludere, at alle tre cykelture var gået overraskende let.

Medmindre vi bare var heldige af tre omgange, må cykelringen have givet cyklisterne bedre forhold i cykelgaderne.

Og dem skal vi have endnu flere af.

- Vi vil gerne have, at flere af gaderne omkring cykelringen også laves til cykelgader, siger Pablo Celis.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre fremtid

En gruppe forældre slår alarm, fordi Aarhus Kommune vil ændre skoledistriktet i Åbyhøj. Gammelgaardsskolen vil få flere elever fra Bispehaven, og nu truer mange forældre med at flytte deres børn fra den skole til en privat. De mener, at børnene fra Bispehaven vil kræve flere ressourcer af Gammelgaardsskolen, fordi indvandrerbørnene, der kommer, har sværere ved at læse end etnisk danske børn. Det kan ramme dem, der i denne gruppe har brug for ekstra støtte. Ændringen af skoledistriktet har været i høring. Der er kommet 137 svar, 115 fra forældre, der advarer mod udvidelsen, og skolebestyrelsen ser forslaget som meget problematisk. Den har stor forståelse for, at der skal findes en løsning for børnene i vestbyen. Nu har 11 procent af eleverne på Gammelgaardsskolen behov for sprogstøtte. Det kan skolen håndtere, men bestyrelsen ser en fare i at få flere elever, der har brug for støtte. Det vil kræve ekstra ressourcer og ekstra penge. Måske skal der oprettes en ekstra klasse på skolen. Fra det nuværende distrikt skal potentielt 77 børn begynde i skolen. Hvis Bispehaven kommer med, er der 25 flere. Som det ser ud, skal fem elever fra Bispehaven ind i hver af de sandsynlige fire børnehaveklasser. Forældrenes bekymringer er også, at skolen ikke har plads til endnu en klasse. I forvejen har ikke alle klasser deres eget klasseværelse alene. Charlotte Korsgaard Nielsen er talsmand for Åbyhøj Dagtilbud og indstillet på at finde en løsning. Men gruppen er ikke inviteret til dialog. Her kan kommunen begynde. Tag alle med på råd og til debat om, hvordan sagen bedst klares. Jo mere viden, der ikke kommer til de rette, jo større er uvisheden og usikkerheden. Rådmand Thomas Medom (SF) erkender, at Gammelgaardsskolen allerede løfter en stor opgave for integrationen, og der følger nogle ressourcer med, siger han. Medom har ret i, at alle har et ansvar for alles børn. Men situationen er ulykkelig, og vi har ikke brug for flere parallelsamfund. Jo bedre, vi finder sammen, jo bedre bliver fremtiden.

Annonce