Annonce
Erhverv

Stigende priser på brændstof tynger Lufthansa-overskud

Kai Pfaffenbach/Reuters
Forsinkede fly og højere priser på brændstof spænder ben for nyt rekordregnskab for Lufthansa.

Der var rigeligt med luft under vingerne for luftfartsselskaberne i Lufthansa-koncernen i 2018. Regnskabet nåede dog ikke op i det samme luftlag som rekordåret 2017.

- 2018 var endnu et succesfuldt år for Lufthansa-koncernen rent finansielt, siger direktør Carsten Spohr i en pressemeddelelse om regnskabet.

- Vi har lavet det næstbedste resultat i vores historie.

Forudsætningen for et nyt rekordregnskab var ellers til stede. Omsætningen voksede marginalt, men overskuddet på driften fulgte ikke med. Tværtimod dykkede det med 200 millioner euro fra tre milliarder til 2,8 milliarder euro.

Lufthansa peger selv på to drivende årsager til, at den voksende aktivitet ikke blev omsat i større bundlinje.

Dels peger Lufthansa på, at det - som resten af branchen - har måtte betale mere for deres brændstof i 2018. Det har kostet den tyske luftfartsgigant 850 millioner euro mere end i 2017.

Derudover er der sket en sand eksplosion i udgifterne forbundet til forsinkelser og aflysninger. Posten kaldet "forsinkelser og aflysninger" er vokset med 70 procent til over 500 millioner euro.

Regnskabet indeholder også en udsigt for 2019. Her har Lufthansa sænket sine forventninger til, hvor meget kapaciteten skal vokse fra 3,8 procent til 1,9.

Hele koncernen har 135.000 ansatte og fylder meget i det europæiske luftrum. Ud over sit eget brand har Lufthansa-koncernen også selskaberne Swiss, Austrian Airlines og Brussels Airlines.

Dertil kommer en lang række virksomheder inden for blandt andet catering til fly og fragt.

Vejen til de tilfredsstillende regnskaber for Lufthansa-ledelsen er dog ikke kommet uden en pris.

Ligesom skandinaviske SAS er Lufthansa et traditionelt netværksselskab, der har haft udfordringer med at tilpasse sig i konkurrencen med lavprisselskaberne.

For begge selskaber har det involveret store fyringsrunder og kampe med fagforeninger for at mindske udgifterne til de tusindvis af ansatte.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Sikring af åen og havnen med et partnerskab for handling - nu!

Juletiden er lige om hjørnet, og julefrokostsæsonen banker på døren. På trods af at vi ved, at færden ved åen og havnen i Aarhus kan have fatale følger for feststemte århusianere, lader teknisk forvaltning vente på sig. Opsætningen af de termiske kameraer, som vi i Radikale foreslog sidste vinter, og byrådet vedtog i budgetforliget for et par måneder siden, kan ifølge rådmand Bünyamin Simsek nemlig først sættes op i 2020 af hensyn til budgetrammen. Men vi kan ikke vente. Bureaukratiske benspænd må ganske enkelt ikke være årsagen til, at endnu en drukneulykke får lov at ske. Det tyder på, at det ikke er ladsiggørligt at fremrykke investeringen i de termiske kameraer til 2019. Vi vil derfor i Radikale gerne opfordre til et livsnødvendigt og kreativt partnerskab. For hvis vi skal gå og vente på en permanent løsning, mens der er allermest brug for den, skal vi opsætte en midlertidig. For det er nu - i den kommende juletid - at vi har brug for den ekstra sikring af åen og havnen, og her, vi har mulighed for at redde liv. Vi tror ikke, at den nye kampagne ’Hvor våd skal din bytur være?’ er tilnærmelsesvist en god nok erstatning for de kameraer, vi venter på at få sat op. Spørgsmålet er også, om vi vil forhindre, at folk overhovedet falder i, med en hyggelig afskærmning i vintersæsonen? Vi har derfor et opråb til alle de kræfter, der vil og kan hjælpe. Både borgere, foreninger, beværtninger og kommunen. Måske har vi forskellige, kønne afskærmningsløsninger stående på et lager et sted, hvor de alligevel bare står og samler støv? Måske vil barerne omkring åen hjælpe til med at sikre deres festgæster mod en tur i det kolde, mørke vand på deres bytur? Vi kan endda pynte en midlertidig afskærmning med genbrugsjulebelysning, så vi også skaber endnu mere stemning i de kolde julemåneder, mens vi gør det mere sikkert at færdes ved åen og havnen. Mulighederne vil garanteret præsentere sig, hvis blot vi leder. Så det håber vi, at vi i fællesskab kan gøre. Det er alfa omega, at vi hurtigst muligt får sikret åen og havnen, for der er gået for lang tid allerede. Hver eneste dag, der går uden sikkerhedsforanstaltninger, jo mere alvorligt bliver det. For vandet bliver koldere, og juletidens mange, våde fester bliver flere og flere, hvilket giver byens natteliv et ekstra pres og skaber utryghed hos forældre. Vi ønsker os partnerskaber for handling – nu!

Annonce