Annonce
Debat

Stop flytningen af Molslinjens færgehavn

marselis boulevard molslinjen flyttes trafik kaos trafikkaos inferno nex

Det er med stor interesse, jeg læser om de bekymringer, som adm. direktør Jesper Sandahl fra rederiet Eimskip udtrykker i et interview i Århus Stiftstidendes erhvervstillæg torsdag 22. februar.

Han frygter, som undertegnede og givetvis mange andre, for trafikforholdene samt sikkerheden på Syd- og Østhavnen, når Molslinjen om blot halvandet år indvier ny færgeterminal her - og dermed årligt sender 1,3 millioner biler ind gennem det i forvejen tæt trafikerede havneområde med dagligt op til 1.500 tunge lastbiler.

- Det kan ikke passe, at adgangen til landets største erhvervshavn skal foregå gennem et musehul, siger han med henvisning til tunnelen fra havnen og op til Marselis Boulevard.

Men det "musehul" er i alarmerende grad overset blandt byens politikere og trafikplanlæggere - og det er ligeledes helt uforståeligt, at der reelt intet er sket i de snart mange år, debatten om en tunnel har pågået. Og det undrer, at hverken Aarhus Havn eller kommunen har gjort noget konkret for at fremskynde de helt nødvendige beslutninger.

Jeg har tidligere her i avisen påpeget, at det haster med en afklaring omkring Marselis Boulevard. Men intet er sket, og jeg kan nu forstå, at byens borgere og i særdeleshed beboere på Frederiksbjerg og andre områder tæt på Marselis Boulevard i flere år dagligt skal leve med de stærkt stigende trafikmængder. Ifølge de oplysninger jeg har, så vil anlægsarbejdet efter de nuværende planer om en sænketunnel på strækningen jo ske, samtidig med udflytningen af Molslinjens færgeterminal hastes igennem til brug om blot halvandet år. Det forekommer helt skørt!

En rapport, der nyligt er udarbejdet af ingeniørvirksomheden Rambøll for Aarhus Havn, slår fast, at flytningen af færgeterminalen vil betyde, at der skal presses over en million biler ekstra om året igennem vejnettet her og i særdeleshed ved Marselis Boulevard. Ifølge rapporten vil den øgede trafikmængde bl.a. skabe flaskehalse i flere kryds fra færgeterminalen. Og der vil være "væsentlige" problemer med trafikafviklingen på Marselis Boulevard og de omkringliggende veje, hvis der ikke er etableret en tunnel under Marselis Boulevard, før den nye færgehavn tages i brug.

Jeg frygter som adm. direktør Jesper Sandahl, at det kun et er spørgsmål om tid, før vi ser de første katastrofer med uheld og dødsfald. På den baggrund vil jeg anmode havnen, Molslinjen, Aarhus Kommune og de ansvarlige politikere om at tage ansvar og revurdere situationen: Stil udflytningen af Molslinjens færgeterminal i bero her og nu. Og gør en fornyet indsats for at skaffe midlerne til en boret tunnel fra området omkring krydset Åhavevej/Skanderborgvej direkte ned på Aarhus Havn.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
AGF

Minut for minut: Gyserafslutning - Silkeborg henter sejren hjem i kampens sidste minutter 

Annonce