Annonce
Kultur

Stor interesse for Aarhus-kunstner

<p>Krestine Harboe med et af sine værker, der ofte begynder med en gren fra skoven. Foto: Hans Petersen</p>

Udstilling i Norge er rykket frem, og invitationer er kommet to andre steder fra.

Den talentfulde århusianske kunstner Krestine Harboe har fået travlt.

Annonce
Krestine Harboe med et af sine værker, der ofte begynder med en gren fra skoven. Foto: Hans Petersen

Hun er inviteret som en af fem til en international udstilling i Norge. Det skulle foregå i 2017, men nu er udstillingen blevet rykket frem til i år.

»Jeg har lavet otte af værkerne, men skal have op til 15 med,« siger Krestine Harboe, hvis værker bliver reserveret af kunstkendere, selv om hun først i sommer blev færdig med uddannelsen fra Århus Kunstakademi i Vestergade.

»Der skal være fernisering 3. november hos Galleri SE i Bergen, så jeg er í fuld gang,« siger Krestine Harboe.

Hun har også fået en henvendelse fra Galleri Wolfsen i Aalborg, der vil have hende med på ArtCopenhagen 26.-28. august.

»Jeg er stolt over det, fordi de ringede og spurgte, om jeg ville udstille sammen med Peter Skovgaard, som også er fra Aarhus. Det er ikke mit galleri, så jeg er overrasket over, at de har fundet mig,« siger hun.

I Aarhus kan hendes værker ses hos kunstneren Mette Tønder, Marselisvej 18, i weekenden 1.-2. oktober, når projektet »Spor kunsten«løber af stabelen. Her åbner en lang række kunstnere dørene til deres værksteder for publikum.

I Norge skal Krestine Harboe udstille sammen med kunstnere fra Kina, Canada, New Zealand og Norge.

Hun begynder som regel sine værker med grene, som hun finder i skoven eller haven. Hun bevikler dem med tekstiler, som bliver dyppet i porcelæns- og stentøjsmasse. Derefter bliver de brændt to gange, så kun porcelænsskallen og aftrykket står tilbage som kunstneriske væsener.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Læserbrev

Læserbrev: Jeg vil kæmpe med næb og klør, for at Aarhus aldrig får mere letbane

Helge Bay skriver 7. februar i et læserbrev, at letbanen er på vej til at blive en succes. Jeg spørger: Hvor? Letbanen er en katastrofe og en århushistorie af dimensioner. Og den bliver ikke en mindre katastrofe fremover. I Aarhus afskaffede man sporvognen i 1971. Faktisk havde man allerede nedlagt den første sporvogn, der var i drift fra 1884-1895. Hvorfor vil man ikke lære af sine fejl? Letbanen er et prestigeprojekt, som på ingen måde er designet til den trafik, som Aarhus har, og Aarhus får i fremtiden. Letbanen/sporvognen gav mening for 50 år siden, og før det, da færre havde biler, og færre mennesker boede her. Men Aarhus er en vikingeby. Byen er bygget op om, at gaderne skal være smalle, fordi man ikke havde brug for mere plads, da der var hestevogne til. Letbanen fejler også, ved at den overhovedet ikke fragter det antal passagerer, man havde forventet. Hvorfor? Fordi, som undersøgelserne også sagde, inden man byggede den, så flytter den under én procent af bilister over i kollektiv trafik. Til gengæld har letbanen været en direkte årsag til lukning af utallige busruter i de små byer og forstæder i Aarhus og opland. Derudover glemmer Helge Bay fuldstændig finansieringen. Hvem skal betale? Inden den første centimeter af letbanens etape 2 er lagt, koster det mindst 655 millioner kroner til omlægning af varmerør mm. Det kan man få rigtig mange busser for. Det smarte ved busser er også, at man kan flytte ruten, så den giver mening. Og så er de betydeligt nemmere at sætte i drift. Letbanen fylder alt for meget. Hvorfor skal den køre igennem det mest trafikerede kryds i Aarhus - krydset Nørreport/Kystvejen? Herfra kommer bilister fra færgen, Randersvej, Kystvejen og den nordlige del af Aarhus, samt fra midtbyen. Og så også en letbane? Det er helt tabt. Hvordan Helge Bay kalder en sporvogn for en "ny trafikløsning", er mig også en kæmpe gåde. Som sagt nedlagde vi den i 1971. Og så køber jeg ikke argumentet med, at det er den eneste CO2-neutrale løsning. Så vidt jeg ved, findes der også elektriske busser. Alt det her gør, at letbanen skal droppes. Og så har jeg hverken nævnt problemerne med frosten, eller den evige udskydelse af åbningsdatoen. Letbanen er gammel vin på nye flasker. Vi har prøvet det før og lagde sporvognene ned af en årsag. Forhåbentlig er der kun få mennesker, der ønsker at ødsle pengene væk på et så udueligt projekt.

Aarhus

Genlæs livebloggen fra uddelingen af michelinstjerner: Flere Aarhus-restauranter beholdt stjernen

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce