Annonce
Aarhus

Stor lettelse hos letbanen: Nu skal passagererne tilbage i toget

- Det er en fantastisk lettelse, at vi har fået banen godkendt, siger Michael Borre, administerende direktør for Aarhus Letbane. Foto: Axel Schütt

- Nu håber vi at få passagererne tilbage, siger administrerende direktør for Aarhus Letbanen, Michael Borre, der lover pålidelig og fleksibel togdrift.

AARHUS: Lettelsen var til at spore hos administrerende direktør Michael Borre fra Aarhus Letbane kort efter at selskabet fredag fik grønt lys fra Trafikstyrelsen til at sætte togdriften mellem Odder og Aarhus og Aarhus og Lisbjerg i gang.

Det første tog afgår lørdag 25. august kl. 5.20 fra Aarhus H til Lisbjergskolen, mens første tur fra Odder afgår kl. 5.37.

- Det er en kæmpelettelse, at vi endelig er kommet frem til denne milepæl og kan byde passagererne velkomne til en god oplevelse med letbanen, fastslår Michael Borre.

Han fortæller, at medarbejderne fredag havde en del sommerfugle i maven, mens de ventede på svar. Og da godkendelsen endelig kom kl. 13.51 fra Trafikstyrelsen, var der en enorm lettelse.

- En hentede sodavand og lidt chips, og operatøren af togene, Keolis, kom med kage, så vi holdt en lille alkoholfri markering, fortæller Michael Borre, der selv skulle have været til København i weekenden, men nu bliver hjemme for at deltage i åbningen lørdag. Selskabet har arrangeret et pressemøde lørdag kl. 9.30 på spor 0 på Aarhus H for at fortælle mere om åbningen. Og lørdag 8. september kl. 10 i Odder bliver der en mere officiel åbning og fejring af linjen.

Annonce

Håb om passagerer

Nu håber direktøren så på, at passagerne også tager godt imod de nye linjer til og fra Odder og mellem Aarhus Universitetshospital i Skejby og Lisbjergskolen.

- Mange har jo kørt med erstatningsbusserne, og de passagerer glæder vi os til at se i togene. Vi tror, de vil blive glade for at sætte sig ind i de nye tog af typen Tango. De er 40 meter langt og kan tage rumme 256 passagerer.

Der er jo også nogle, der har købt en ekstra bil i den lange ventetid, dem får letbanen vel ikke sådan tilbage som kunder?

- Nej, det er ikke sikkert, men jeg tror, at mange bilister vil finde ud af, at det er rarere at køre de 40 minutter fra Odder til Aarhus med letbanen frem for at sidde i kø i en bil. Dem, der har investeret i en ny bil - ja, det er jo et økonomisk spørgsmål vi ikke kan gøre så meget ved.

Langt færre vilkår

Letbanen har med godkendelsen fået en såkaldt midlertidig sikkerhedsgodkendelse.

- Det er standard, at man får en godkendelse med en række vilkår, man skal opfylde inden for bestemte tidsfrister. Sådan er det i alle togsystemer verden over, men det er ikke forhold, der er afgørende for driften, forklarer Michael Borre.

Sidste år var der med letbanen i Aarhus 58 vilkår til godkendelsen. Denne gang blot 24 vilkår, hvoraf 8 er straksvilkår.

- Meget af det er dokumentation af forskellige forhold. det er der ingen overraskelser i, siger Michael Borre.

Bedre kommunikation

Han blev ansat som direktør 1. januar i år og har fra starten arbejdet målrettet på at få en bedre kommunikation med Trafikstyrelsen.

- Der har som bekendt tidligere været en del bump på vejen, og jeg har været meget optaget af, hvordan vi kommunikerer bedre sammen, så det ikke foregår ved at skælde ud på hinanden gennem medierne. Det har vi haft nogle rigtigt gode snakke med Styrelsen om, og vi har derefter kørt tæt parløb mellem os, Trafikstyrelsen og vores assessor med såkaldte trepartsmøder, fortæller direktøren.

Den gode dialog forventer han fortsætter nu ind i næste trin, som er at få godkendt strækningen mellem Aarhus og Grenaa. Her skal Tango-togene, som altså nu er sikkerhedsgodkendt, også køre.

- Vi kan snart fremsende ansøgningen vedrørende godkendelse af banestrækningen til Grenaa, fortæller Michael Borre, der nu bare glæder sig til at se passagererne tage imod de nye tog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Her er sigtelserne i terrorsag

Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Ulovlige overhalinger og al for høj fart: 19-årig mistede kørekortet efter hasarderet kørsel på ringvejen

Alarm 112

20 personer anholdt i islamistisk terrorsag i Danmark

Annonce