Annonce
Kultur

Stor rift om musical-billetter: Musikhuset sætter tre nye forestillinger til salg

Fra forestillingen i London. Pressefoto: Johan Persson
The Book of Mormon har slået billetsalgsrekorder mange steder i verden. Også i Aarhus er der gang i billetsalget.

AARHUS: Musicalen The Book of Mormon har siden premieren i 2011 spillet for fulde huse på Broadway i New York og gået sin sejrsgang i London.

Nu kommer den originale opsætning af The Book of Mormon fra Broadway til Danmark og en del tyder på, at interessen for musicalen ikke er mindre her i landet.

Publikum er i hvert fald lynhurtige til at købe billetter. Derfor sætter Musikhuset sætter nu tre nye forestillinger i salg: fredag 29. november kl. 15 og lørdag 30. november kl. 15 og 20.

Det fortæller Musikhuset i en pressemeddelelse.

- Vi er glade for at publikum tager så overvældende godt imod Musikhusets satsning på den originale Broadway-version af The Book of Mormon. Efterspørgslen er så stor, at vi allerede nu sætter tre ekstra forestillinger i salg, så endnu flere kan få fornøjelsen af den vidunderligt originale og festlige musical, fortæller Musikhusets kunstneriske chef Mette Kier.

Annonce
Pressefoto: Johan Persson

Kun i Aarhus

Til efteråret bliver The Book of Mormon opført i den originale Broadway-version og får sin engelsksprogede danmarkspremiere i Musikhuset Aarhus. Musikhuset er det eneste koncerthus i Skandinavien, der har showet på programmet.

Den Tony-, Olivier- og Grammy-awardvindende musical er skrevet af skaberne bag TV-serien Southpark, Trey Parker og Matt Stone. Kultserien har vundet flere Emmy-awards, og er nu i gang med sæson 23.

Udover Southpark-holdet er også Robert Lopez afsender på The Book of Mormon. Lopez er medskaber på Broadway musicalen Avenue Q og har været med til at skrive sangene til Disneys Frost og Coco. Han er én ud af kun femten kunstnere, der har vundet alle fire store underholdningspriser: Emmy, Grammy, Oscar og Tony.

Det er ikke kun i Danmark, billetterne til The Book of Mormon er eftertragtede. Musicalen har slået mangeårige billetsalgsrekorder i både New York, London, Melbourne og Sydney.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Bears vandt snævert i København

Blog

Erindrings-containere

Da jeg forleden skulle have gudstjeneste i domkirken, kom jeg i god tid og besluttede mig for, at gå en tur i de omkringliggende gader, inden jeg skulle ind og have kjolen på - som man siger i min branche. Der er nu også noget særligt ved at gå rundt om morgenen i en søndagsstille by. Et par søvndrukne fædre er blevet sendt ud med barn og barnevogn, for at mor kan få en time ekstra på øjet, et ungt festramt menneske søger efter en åben kaffebar, og en enkelt turist kommer skramlende med sin rullekuffert. Men når byen på den måde er overladt til sig selv og duerne, kragerne og mågerne, så er det, synes jeg, også som om tiden står lidt mere stille, Eller måske er det nærmere som om erindringerne - både ens egne personlige og de fælles historiske - presser sig mere på. Har man som jeg haft en fortid i byen husker man måske begivenheder, gamle venner man gik rundt sammen med, søde piger, der boede henne om hjørnet. Nogle gange er det så også som om kvarterets gamle bygninger og havets nærhed taler om endnu ældre tider, om kannikker, sømænd, handelsfolk og larmende drukkenbolte. Og er du først i dét hjørne er det lidt ligesom at du blidt løftes ud af 2019 for at blive en lille del af byens store erindring. Og har du så oven i købet, som jeg havde det forleden, et ærinde inde i domkirken, så er det en stemning eller fornemmelse, der ikke sådan lige slipper dig. Domkirken er, som så mange andre af de mange gamle kirker vi er privilegerede med her i stiftet, også en erindrings-container. Billederne, gravminderne, døbefonten, hele bygningsværket er som lag af historie, der har lejret sig i rummet. Ikke død historie, men historie der taler til os, der lever og trækker vejret her i 2019 med alt, hvad dertil hører. Den gamle kirke husker for os alle, og derfor rummer den os alle. Da jeg kom hjem til Aarhus for fire år siden var det efter 28 års fravær. Det var godt at være tilbage. Vi travede rundt i gaderne, genoplevede gamle stemninger og glædede os over gensynet. Men der gik et par år, før jeg begyndte at få øje på alle højhusene, byggerierne og boligområderne, der var skudt op siden vi forlod byen i 1988. Det var ligesom mine øjne indtil nu havde nægtet at se dem. Det gamle Aarhus havde i min bevidsthed ikke villet vige pladsen for det nye. Der findes et sted inde på YouTube, en lille film, der er optaget på en køretur fra Randersvej og ind gennem Aarhus i netop 1988. Det var den film, der blev ved at med at spille for mit indre blik, og som også gjorde jeg hele tiden forventede at møde de gamle venner og kærester nede på gågaden. Sådan kan fortiden nogle gange lægge en tung hånd på vores skulder. Ikke mindst, når vi bliver ældre og den af gode grunde fylder mere og mere, og vi gerne vil tale om den, indtil vores børn får et træt udtryk i øjnene. Men hvad jeg gerne vil undgå – og her kommer jeg tilbage til mit ærinde den anden søndag – det er, at historien også helt bemægtiger sig kirkens historiske rum. Forstået sådan, at det der siges inde i den, hele tiden har adresse til os og det mudrede og sammensatte menneskeliv vi lever nu og her i dag. Nok er den en erindringscontainer, kirken, og nok er det vigtigt, at vi har historien med os, men det er her og nu, vi trasker rundt i gaderne mellem hinanden, og det er ordene til os om dét, der først og fremmest er på færde herinde under de gamle hvælvinger.

Aarhus

SF og Alternativet vil indføre betalingsring for bilister i Aarhus: - Vi bliver nødt til at bruge både pisk og gulerod

Østjylland

Trods forsinkelser og aflysninger: Friske tal viser stor stigning i letbanens passagertal

Annonce