x
Annonce
Biler

Stor udskiftning i modelrækkerne

Hybridsportsvognen, BMW i8, som har været på markedet siden 2014, viger nu pladsen for de rendyrkede elbiler fra det tyske mærke. Foto: BMW
De mange nye høje bilmodeller og nye elbiler skubber mange af de kendte modeller ud, mens forholdsvis nye modelnavne overhales af udviklingen.

Det er normalt ikke hver dag, at der kommer en ny bilmodel. Men de seneste år er det væltet frem med især nye høje varianter, mens mange elbiler er lanceret. Sideløbende er efterspørgslen stilnet af for en række mere klassiske karrosserityper, mens biler med dieselmotor i en pæn grad er røget ud i kulden. Det betyder, at bilproducenterne har haft gang i den store fejekost og ryddet godt og grundigt op i modelprogrammet, hvor en række modeller, som ellers har været på hylderne i mange år, ryger ud. Sideløbende er der gjort kort proces med modeller, som efter en kort årrække ikke solgte som forventet, eller blev overhalet af udviklingen.

Hårdest ramt er Opel, der har sagt farvel til både Karl, Adam, Mokka X, MPV’en Zafira og cabrioleten, Cascada. Ford har dog også haft gang i en stor oprydning og vinket farvel til Ka Plus, Ecosport og C-Max og Grand C-Max.

Annonce

Et vadested for bilproducenterne

En modelcyklus er typisk seks-otte år med et midtvejsfacelift. Stadig stigende krav til sikkerhed, infotainment og emissionen fra motorer har gjort det sværere for bilproducenterne at planlægge langt ud i fremtiden, så de skal være mere omstillingsparate.

De mange nye høje modeller sælger stort i alle størrelser. Det betyder, at procenterne i disse år er ved at omstille sig til den nye virkelighed, hvor de høje biler tegner sig for en stadig større del af markedet. Sideløbende vinder elbiler, der bygges på helt nye platforme med bedre pladsudnyttelse, frem.

Udstødningskrav rammer

Flere mikrobiler rammes - lige som de to mindste Opel-modeller - også af de skærpede udstødningskrav fra EU. Det gælder bl.a. Peugeot 108 og søstermodellen Citroën C1. Den tredje bil i flokken, nemlig Toyota Aygo, fortsætter i en ny aftapning i ren Toyota-regi. I den helt lille afdeling mærker Suzuki Celerio også de nye emissionskrav og stopper på vore breddegrader.

Hos Volvo er det nu også slut med V40 efter veloverstået værnepligt, fordi det svenske mærke koncentrerer sig om de høje biler. VW slutter af med den ikoniske Beetle efter to generationer, mens mærket ifølge tyske medier også dropper den halvhøje Sportsvan.

I den mere smalle afdeling skipper Mercedes pickuppen X-klasse efter ringe afsætning, mens Kia tager konsekvensen af den vigende firmabilsklasse for de brede mærker og vinker farvel til Optima, ligesom Toyota har gjort det med Avensis, og Honda for flere år siden gjorde med Accord. Til gengæld er Toyota nu tilbage med den mere tidsrette Camry hybrid.

Bred vifte

Yndere af italienske biler må dog også sige farvel til Alfa Romeo Giulietta, mens BMW dropper plug-in-hybridsportsvognen i8 for at give plads til de nye elektriske iNext og i4-modeller, og den nye Audi A3 kommer ikke som cabriolet.

Til gengæld er der blevet plads til helt nye varianter som VW T-Roc cabriolet, Hyundai i30 fastback, Suzuki Jimny og Mercedes GLB, mens vi tidligere har set nyfortolkninger som Mercedes CLA og VW Arteon. Vi må heller ikke glemme sværmen af nye miniklasse-crossovere som Ford Puma, Skoda Kamiq, VW T-Cross. Her er helt nye modeller som Renault Captur og Peugeot 2008 vokset ud af skyggen som høje minibiler og er blevet selvstændige modeller. Samtidig er der en stribe større suv’ere, som bl.a. VW T-Roc, Mazda CX-30, Kia Stonic og mange flere. Så på bundlinjen er der kommet flere modelnavne at hitte rede på.

Mercedes dropper efter kort tid den ellers hypede X-klasse pickup, der er en søstermodel til Nissan Navara: Foto: Mercedes
Det er slut med Volvo V40, som egentlig er anden generation af mellemklasse-modellen fra det svenske mærke, der nu satser mere på høje biler. Foto: Volvo
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Aarhus

Omsætning boomer: Madspildsbutikker bugner af lækre varer under coronakrisen

Læserbrev

Læserbrev: Hjælp kulturlivet og vores OL-atleter - læg ekstra på lottokuponen

Forleden, da jeg købte en Eurojackpot-kupon i den lokale brugs, tænkte jeg, hvordan kan vi støtte op om vores OL-atleter, så de ikke kommer til at lide økonomisk, indtil legene afvikles engang til næste år. Og vores kulturinstitutioner lider også, dem må vi og skal vi også hjælpe. En by som Aarhus uden Moesgaard, Den Gamle By, Aros m.v. er ikke en dansk storby, selvfølgelig skal de have hjælp. Jeg undersøgte, hvor mange der spiller lotte hver uge, det drejer sig da om en hel del. En lottokupon indeholder 10 rækker og koster 150 kr. at spille. Når man så ved, hvordan vinderchancerne er, så er man risikovillig, når man satser 150 kr. - så det vil for den enkelte ikke betyde det mindste, hvis man oveni prisen for lottokuponen skulle erlægge 10 kroner til støtte for vores OL-atleter og kulturen i Danmark. Bliver 10 kroner pr. lottokupon til noget? Ja, det bliver faktisk til ret meget, for hver uge spiller 1.185.137 personer lotto, så hvis vi ganger med 10, så er vi godt på vej til at hjælpe alle i land og videre, så vi kan se og nyde vores OL-atleter på TV og besøge vores kulturinstitutioner. Hvis vi regner videre året ud, så har vi indsamlet 456.000.000 kroner - det lukker da de værste huller, mens ellers må det jo bare fortsætte ind i det nye år. Coronaen skal ikke smadre alt det, vi elsker.

Aarhus

Skleroseramte Kristine har corona: - Føles som om, man ikke kan trække vejret ordentligt

Alarm 112

Truede betjente med corona: Flygtet fange stadig på fri fod

Aarhus

- Vi har aldrig, aldrig, aldrig oplevet noget lignende: Så hårdt er det østjyske turisterhverv ramt

Annonce