Annonce
Byudvikling

Store planer med Sydhavnen: Fra gammelt industrikvarter til urbant erhvervsmekka

6.500 arbejdspladser, kunstskabelse, plads til socialt udsatte og en kulbro over til Frederiksplads. Der er store planer for Sydhavnskvarteret. Fotos: Illustrationer/Axel Schütt

Et moderne erhvervsområde med 6.500 arbejdspladser, byliv og plads til socialt udsatte. Sådan lyder kommunens planer for fremtidens Sydhavnskvarter, hvis udviklingsplan blev behandlet i Magistraten mandag.

AARHUS: Sydhavnskvarteret skal gennem en kæmpe forvandling de kommende år. En proces, der allerede er i gang med etableringen af Aarhus' svar på New Yorks Skyline, Kulbroen, og byggeriet af Danske Banks nye hovedsæde ved foden af Jægergårdsgade.

Mandag behandlede Magistraten så den samlede udviklingsplan for området.

Og det er store visioner, man har for området, fortæller rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S).

- Sydhavnskvarteret har et meget spændende kulturmiljø og en helt særlig karakter, som vi gerne vil bevare og bygge videre på. Vi skal skabe et lidt råt område med en variation af store virksomheder og små iværksættere, rum for socialt udsatte og med byrum, siger Kristian Würtz.

Den overordnede plan er, at Sydhavnskvarteret skal forvandle sig fra et gammelt industrikvarter til moderne erhvervsområde med masser af byliv og op mod 6.500 arbejdspladser. Samtidigt vil man give plads til socialt udsatte.

Annonce
Det er planen for det skitserede område, som magistraten netop har behandlet, og som skal diskuteres til næste byrådsmøde. Pressefoto

Forening skal sikre bylivet

Den nye udviklingsplan er en viderebearbejdning af planen for De Bynære Havnearealer fra 2003.

I den nye plan ligger en strategi, som skal sikre en levende bydel, så der udover erhverv også bliver et aktivt byliv i området. Det er derfor et ønske, at kunst og kulturproduktion skal tænkes ind, ligesom der skal nedsættes en bydelsforening, som har til hovedformål at lave aktiviteter, som sikrer bylivet.

Som tidligere skrevet behandlede Magistraten også forslaget om at give genbrugscenteret ReUse en ny permanent placering i den gamle staldbygning ved slagteriet i området. Det forventes også, at vinderen af de to finalebud til, hvordan Kulbroen endeligt kommer til at se ud, bliver fundet i starten af februar.

Udviklingsplanen for Sydhavnskvarteret bliver efter planen behandlet på byrådsmødet 13. december, hvorefter den skal i offentlig høring.

Aarhus Kommune vil i løbet af december fremlægge planen på et åbent borgermøde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Ransagning af bil førte politiet til skunklaboratorium: 100 ulovlige planter beslaglagt

Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Aarhus

Elever på nedskæringstruet gymnasium strejker: Vi håber, at de kan se, at det er forkert

Annonce