Annonce
Østjylland

Store spillere gør klar til kamp: Randers skal have sin sporudvidelse

Det østjyske, erhvervspolitiske samarbejde, Business Region Aarhus, og Dansk Industri kaster sig ind i kampen for, at udvidelsen af E45 skal gå helt til Randers N. Til venstre ses formand i Business Region Aarhus, Kasper Glyngø, mens formand for DI Randers og Norddjurs, Per Hastrup ses til venstre. Foto: Mads Dalegaard/Annelene Petersen
Business Region Aarhus og Dansk Industri kaster sig ind i kampen for, at udvidelsen af E45 også kommer til at omfatte strækningen fra Aarhus N til Randers N. Ellers risikerer man, at der opstår flaskehalsproblemer, lyder meldingen.

Randers: Hvis ikke motorvejsstrækningen fra Aarhus N til Randers N bliver udvidet til tre spor ligesom resten af det østjyske bybånd står til at blive, så risikerer man, at der opstår en flaskehals. Og det kommer absolut ingen til gavn.

Sådan lyder meldingen fra det østjyske, erhvervspolitiske samarbejde, Business Region Aarhus, efter regeringens fremlæggelse af et trafikudspil, hvor den længe omtalte udvidelse af motorvej E45 ikke længere går den forventede vej helt til Randers Nord.

Nu stopper udvidelsen i stedet ved Aarhus Nord, mens Randers tilsyneladende må nøjes med nogle ombygninger af de eksisterende tilslutningsanlæg på E45. Og dén udvikling havde man ikke set komme i Business Region Aarhus. Det fortæller formand i Business Region Aarhus og borgmester i Hedensted Kommune, Kasper Glyngø (S).

Annonce

- Jeg må sige, at jeg er overrasket over, at man har hægtet strækningen fra Aarhus N til Randers N af. Det synes jeg er drønærgerligt, siger han til Randers Amtsavis.

Svært at se meningen

Kasper Glyngø fortæller, at der efter hans opfattelse var lagt så mange gode argumenter og så stort et pres på Christiansborg fra virksomhedernes side, at han selv havde troen på, at udvidelsen helt til Randers N ville have været med i regeringens trafikudspil, der løber helt til 2035.

Nu risikerer man i stedet at den nordlige del af det østjyske bybånd bliver afkoblet, og dermed stiger risikoen for kritisk trængsel på strækningen.

- I Business Region Aarhus ser vi os som ét sammenhængende område, hvor infrastrukturen imellem os er afgørende for væksten i hele vores region. Men nu stilles Randers helt anderledes end os andre, og det er vi ikke tilfredse med, siger Kasper Glyngø, der har svært ved at se logikken i sin egen regerings udspil.

- Det er svært at se meningen med, at Randers ikke er med som en del af den her østjyske millionbybånd, hvor man ellers både tager Kolding med, interesserer sig for Vejlefjordbroen og den sydligste del af Business Region Aarhus-området omkring Hedensted og Horsens. For sammenhængens skyld havde det været oplagt at tage Randers med. I stedet står vi nu og kigger frem på en flaskehalsproblematik, hvor man bare skubber rundt med tingene, fordi man ikke får hele strækket med.


Det er svært at se meningen med, at Randers ikke er med som en del af den her østjyske millionbybånd, hvor man ellers både tager Kolding med, interesserer sig for Vejlefjordbroen og den sydligste del af Business Region Aaarhus-området omkring Hedensted og Horsens.

Kasper Glyngø, formand


Annonce

Ét hug er bedst

Samme holdning har man hos Dansk Industri i Randers og Norddjurs, hvor lokalformand Per Hastrup er mindst lige så overrasket over regeringens udspil, som de er det i Business Region Aarhus.

Ikke mindst fordi Vejdirektoratet tidligere har peget på, at det ud fra en samfundsøkonomisk vurdering er langt billigere at træffe beslutning om den samlede motorvejsudvidelse ad én omgang i stedet for at dele beslutningen op i flere omgange.

- Vi har hele tiden i Dansk Industri haft den opfattelse, at beslutningen om udvidelsen af E45 skulle ske i ét hug. Det kan godt være, at motorvejsudvidelsen helt til Randers N så først vil stå færdig i 2032, men den ville trods alt være besluttet. Nu risikerer vi, at vi skal vente til helt efter 2035 med at få beslutningen om udvidelsen. Og det kan vi ikke være med til. Vi skal med i den plan, der bliver lavet nu, fastslår han.

Annonce

Trækker i arbejdstøjet

Derfor gør både Dansk Industri og Business Region Aarhus sig klar til den politiske kamp, der venter forude.

- Det er altid irriterende, når noget går imod én. Men vi giver sgu ikke op uden kamp her i Randers. Der er jo kun tale om et udspil, så nu mobiliserer vi nogle kræfter, der skal få både regeringen og de andre partiers transportordførere til at indse vigtigheden af, at man beslutter det her nu, siger Per Hastrup.

Også i Business Region Aarhus er sekretariatet og de 11 borgmestre, der udover Randers-borgmester Torben Hansen (S) indgår i det erhvervspolitiske samarbejde, blevet sendt i arbejdstøjet for at kæmpe Randers tilbage i infrastrukturplanerne.

- Vi har heldigvis allerede nogle gode venner rundt omkring. Derfor er det dem, som vi er usikre på eller må være i tvivl om, vi skal have fat i nu, siger Kasper Glyngø, der samtidig sender et løfte i retning af Randers.

- Både Randers og min borgmesterkollega Torben Hansen kan regne med Business Region Aarhus’ opbakning i den her sag. For vi har givet håndslag på, at strækningen fra Aarhus N til Randers N er en af de tre motorvejsudvidelser, vi har brug for.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce