Annonce
Aarhus

Store værdistigninger i sigte: Gevinst på vej til århusianske husejere

Boligejerne i Risskov kan se frem til en pæn værdistigning på deres bolig i de kommende 12 måneder. Foto: Axel Schütt
Forventningen til boligmarkedet de næste 12 måneder lyder på store stigninger i Aarhus.

AARHUS: Det er måske knap så godt nyt for de nuværende og kommende århusianere, der endnu ikke har købt hus i Aarhus. Men for de århusianere, der sidder i eget hus eller rækkehus, er der udsigt til store værdistigninger på deres bolig.

Det viser en opgørelse fra Bolighed.dk.

Opgørelsen bygger på forventninger til boligmarkedet de kommende 12 måneder, og den viser at de helt store stigninger på de danske huse ser ud til at falde i hovedstadsområdet, men i den resterende del af Danmark er det i Aarhus-området, at boligerne kommer til at stige mest.

Ikke overraskende er det boligejerne i 8000 C, der kan se frem til den største prisstigning - nemlig 106.989 kroner for et gennemsnitligt hus eller rækkehus på 140 kvadratmeter. Dernæst følger Risskov, Højbjerg og Åbyhøj.

- Renterne er faldet en del i de seneste måneder, og det betyder, at mange familier har mod på at bevæge sig ud på husmarkedet. Beskæftigelsen er stadig høj, og der er kommet godt gang i handlerne i det meste af landet, siger administrerende direktør for Bolighed.dk, Christian Jaspers.

Annonce
Jo tætterer på Aarhus, jo højere stigning, lyder prognosen. Illustration: Bolighed.dk

Ren Aarhus top 10

Han vurderer, at usikkerheden om de nye boligskatter ikke vil afholde køberne fra at slå til, når den rigtige bolig dukker op.

- De fleste køber et hus, fordi de har behov for et sted at bo. Og lige nu er det især de rekordlave renter, som får huspriserne til at stige. I de kommende år får købere og sælgere god tid til at forberede sig på, hvad de nye boligskatter kommer til at betyde rundt omkring i landet, siger Christian Jaspers.

Aarhus sætter sig på de første ti pladser på listen over værdistigninger i Region Midtjylland.

  • 1. 8000 Aarhus C 106.989 kr.
  • 2. 8240 Risskov 87.887 kr.
  • 3. 8270 Højbjerg 83.069 kr.
  • 4. 8230 Åbyhøj 79.143 kr.
  • 5. 8200 Århus N 75.334 kr.
  • 6. 8250 Egå 72.857 kr.
  • 7. 8260 Viby J 70.595 kr.
  • 8. 8210 Århus V 68.668 kr.
  • 9. 8320 Mårslet 64.929 kr.
  • 10. 8220 Brabrand 63.935 kr.

Prisen er for en villa eller et rækkehus på 140 kvadratmeter.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Casper Elgaard får comeback bag rettet

Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

Aarhus

Se billederne af et oplyst Bispetorvet: Et lys for hver hjemløs i Aarhus

Aarhus

Århusiansk syrienkriger anholdt ved ankomst til Danmark

Annonce