Annonce
Biler

Storladen ny Octavia folder sig ud

Den nye Skoda Octavia vokser en smule og får en mere selvsikker attitude. De smalle lygteåbninger giver mulighed for de avancerede full LED-matrix forlygter. Foto: Skoda
Skoda Octavia vokser i den nye generation, som kan fås med en stribe avanceret sikkerhedsudstyr og lanceres som plug-in-hybrid.

Hvis du synes, at den nye Skoda Octavia ser stor ud, så er der noget om snakken.

Den helt nye generation er nemlig blevet mere voksen på alle fronter. Det gælder ikke alene på mål, men også hvad angår udstyr.

Her er masser af højteknologisk udstyr, der bringer Octavia helt på linje med lidt finere fætre som VW Golf og VW Passat fra Wolfsburg.

Tag bare muligheden for head-up-display med skiltegenkendelse, massageforsæder, infotainment-system, der kan styres med håndbevægelser og avancerede full LED-matrixforlygter, som målretter lyset meget præcist.

På udstyrsfronten er der nu også mulighed for et nyt og mere brugervenligt digitalt cockpit, nye centrale storskærme på op til 10,25 tommer og trezonet klimaanlæg.

Annonce

Bedre sikkerhed

En række nye sikkerhedssystemer kan fås til Octavia. Ud over ”Collision Avoidance Assist”, som hjælper på undvigemanøvren ved risiko for kollision, ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen ved trafik forfra eller bagfra ved venstresving, ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken, er der også andre tiltag.

Det gælder ”Predictive Cruise Control”, som bygger på den adaptive fartpilot og bruger kameraet i forruden og navigationsanlægget til at vogte sving samt fartgrænser og tilpasse farten.

Men også ”Side Assist”, der bygger på ”Blind Spot Detect”, og kan opdage og advare mod køretøjer op til 70 meter bag bilen, mod ellers 20 meter.

Hjælper med at undvige

Overflødighedshornet af udstyrsnyheder gælder også på sikkerhedsfronten, hvor der er mulighed for et nyt sikkerhedssystem som ”Collision Avoidance Assist”, som øger ratudslaget og dermed hjælper undvigemanøvren ved risiko for kollision.

Et andet system er ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Her findes også ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken. Ovenstående er dog i udstrakt grad ekstraudstyr. Men det danske udstyrsniveau kendes endnu ikke.

Skoda holder dog stadig fast i det helt lavpraktiske for kunderne, der ikke snydes for en paraplyholder, som her er placeret i venstre fordør.

Det står også klart, at Octavia stadig er en meget rummelig bil. Modellen er vokset med et par centimeter i længde og bredde, mens akselafstanden holder målene. Det betyder dog i alle tilfælde, at der er mere plads på især bagsædet og i bagagerummet, hvor stationcaren, Combi, udvider sig med 30 liter, så der nu er helt 640 liter at gøre godt med, hvilket er ny rekord i klassen.

Klarer 55 kilometer på strøm

På motorsiden er der nu mulighed for en plug-in-hybrid, som kan lades op i elnettet.

Her spiller en 1,4-liters benzinmotor på 156 hk sammen med en elmotor på 75 kW, hvilket giver en systemydelse på 204 hk i bilen. Med et batteri, der har en kapacitet på 13 kWh, kan den køre op til 55 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen.

Octavia kommer i flere modeller som mild hybrid. Det gælder en 1,0-liters motor med 110 hk og en 1,5-liters motor med 150 hk.

Skoda har dog endnu ikke opgivet brændstofværdierne for motorerne, der også lanceres med samme ydelser uden hybridteknologien. Her følger også en 2,0-liters benzinmotor på 190 hk, der spiller sammen med firehjulstræk og DSG-automatgear.

DSG-automatgearet er en nyhed i sig selv. Her bruger Skoda for første gang ”shift by wire”-teknologi, hvor alt forgår elektronisk. Det er et system, der også kommer i den nye Golf. Det betyder, at den traditionelle gearvælger er afløst af en lille paddle mellem forsæderne.

På dieselfronten lancerer Skoda en ny generation af 2,0-liters EVO-motorer, der udleder 80 procent mindre NOx på grund af ny katalysator-teknologi. De kommer med ydelser på 115 hk, 150 hk og 200 hk.

Den nye Skoda Octavia lander herhjemme til næste sommer.

Danske priser kendes endnu ikke.

Modellen kan nu fås en mere omfattende digital instrumentering, hvor der kan swipes på den central skærm på op til 10 tomme. Biler med DSG-gear har nu et joystick-gearskifte. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Blog

Blog: Julen varer ikke ret meget længere

For os, der nu er den ældste generation, er det ikke noget problem i hukommelsen at genskabe barndommens lykkeland i 1950’erne. Om man boede i midtbyen, på Trøjborg eller på Frederiksbjerg var et fedt, for det var det samme alle steder: boligblokke i fire-fem etager, der lå i karréer med gaderne på kryds og tværs. Og forsynings-centralerne lå lige henne på gadehjørnerne. Der lå en købmandsbutik på det ene hjørne, en bager på det andet, en slagter på det tredje og endelig en grønthandler på det fjerde. Og der var snesevis af dem, for de lå på hvert eneste gadehjørne overalt i byen. Men i 1960’erne og 1970’erne forsvandt alle disse småhandlende i løbet af en forholdsvis kort årrække; facaderne blev muret til og der blev indrettet hjørnelejligheder i de tidligere butikker. De store supermarkeder tog dem, gik vi og sagde – endskønt købmandens, slagterens og grønthandlerens butikslukning kun kunne tilskrives os selv. Det var jo os – kunderne – som holdt op med at handle hos dem, da vi i stedet søgte indenfor i det spændende supermarked med de bugnende varehylder og de deraf nødvendige indkøbsvogne. Og vi fik da også en form for personlig kontakt med den søde kassedame. Det var dét, der slog købmanden ihjel. Men det var kun indirekte supermarkedets skyld! Og nu gentager historien sig, men denne gang er det udvalgsforretningerne det går ud over. Tøj, sko, isenkram, smykker, bøger and-you-name-it bliver nu ligesom i 1960’erne solgt i nye og anderledes ”butikker” – nu kaldes de bare internettet. Nu skal folk end ikke rejse sig fra sofaen længere for at handle, hvorfor historien gentager sig: det er heller ikke nyheden e-handel, som nu er skyld i at de små fysiske butikker får det sværere og sværere – det er og bliver os, kunderne, der er begyndt at handle anderledes. Det hele skal naturligvis ses i sammenhæng med, at handels-uvidende byrådsmedlemmer og deres tilsvarende embedsmænd ommøblerer byen, så den sidste lyst, kunderne måtte have for at tage ind i city for at købe varer, nok også skal blive elimineret. Det bliver gjort vanskeligere og vanskeligere at køre rundt i byen – og det bliver efterhånden komplet umuliggjort at finde parkeringspladser. Det sidste fordi kommunen fjerner alle gammelkendte p-pladser for at tvinge bilisterne til at bruge kommunens egne p-misfostre Navitas og Dokk1 – som dog aldrig, aldrig, aldrig nogensinde bliver rentable, fordi de er placeret komplet tåbeligt i forhold til byens handelsliv. Butikker lukker vedvarende i hobetal. Det sker på daglig basis. Og som noget helt nyt ser vi nu også gamle, fine, velanskrevne og –konsoliderede firmaer indskrænke og lukke tabsgivende filialer, simpelthen for at rebe sejlene. Noget de store kædefirmaer af prestigemæssige årsager ikke tidligere har beskæftiget sig for alvor med – men nu udvises rettidig omhu og damage control. Så kig dig derfor godt rundt omkring på alle juledekorationerne, når du i disse dage er ud at købe julegaver. For det er meget tænkeligt, at julen ikke varer så meget længere. I takt med at der bliver færre butikker med næsten ingen omsætning fordi vi køber det meste på nettet, så bliver der heller ikke råd til for gadeforeningerne at sætte julepynt op. Flere af byens kendte handelsgader har jo allerede for længst fravalgt juledekorationerne, og indenfor en kort årrække kommer Strøgets flotte stjernehimmel formentlig heller ikke op. Det koster hvert år en halv million kroner, men med flere og flere ikke-betalende medlemsbutikker, bliver det jo umuligt for Strøgforeningen at finde økonomi til at bruge så mange penge på julelys. Men vi kan ikke stoppe det. Man har aldrig kunne stoppe naturlig udvikling. I 1960’erne buldrede supermarkederne frem og nu om dage er det så handlen på nettet. Det står ikke til at ændre. Det eneste vi så bare skal huske på, når vi om nogle år savner de hyggelige julelys i gaderne, er årsagen til, at der ikke længere er råd til den glædelige julehygge. Der er for få fysiske butikker til at betale.

Aarhus

Turbåd ligger stille i Aarhus Havn: Søfartsstyrelsen fandt mangler i forbindelse med sikkerheden

Annonce