Annonce
Sport

Ustadigt vejr aflyser VM-sejladser i Australien

Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Næstsidstedagen ved VM i 49er, 49erFX og Nacra 17 blev spoleret af vejret. Dermed aflyses tre sejladser.

Verdens bedste sejlere i bådklasserne 49er, 49erFX og Nacra 17 måtte fredag blive på land på grund af ustadigt vejr over australske Geelong.

Annonce

Dermed blev sejladserne på verdensmesterskabernes næstsidste dag aflyst. I første omgang havde arrangøren håbet, at vejret ville arte sig godt nok til, at sejlerne kunne blive sendt på vandet efter nogle timers udskydelse.

Det blev ikke tilfældet, siger sportschef i Dansk Sejlunion Thomas Jacobsen, der er med i Australien for at overvære verdensmesterskaberne.

- Hele dagen har været aflyst, på grund af at der ikke har været nogen vind her. Det har blæst oppe nordpå, og det har ført nogle tordenbyger ind over Geelong. Der har ikke været ti minutter med ens vejrforhold, siger han.

Arrangøren skriver på sin hjemmeside, at vejrudsigten giver en tro på bedre vindforhold, så lørdagens afsluttende sejladser kan sejles som planlagt.

De kedelige omstændigheder er på sin vis godt nyt for den danske 49erFX-duo Anne-Julie Schütt og Iben Nielsby. Før sidstedagen af VM ligger de til at tage bronzemedaljer.

Det er også væsentligt for duoen, at de fører den interne konkurrence over Ida Marie Baad og Marie Thusgaard om en dansk OL-billet.

De to sejlduoer kæmper nemlig om at blive indstillet som Danmarks OL-par i 49erFX. Resultaterne fra det igangværende VM samt sidste års VM i New Zealand afgør, hvem der skal til Tokyo.

Baad og Thusgaard har et forspring på otte placeringer fra sidste års VM, men med en aktuel 19.-plads ved VM i Australien er den samlede føring tippet over til Schütt og Nielsbys side.

Fredagens aflyste sejladser er ikke de eneste, der er blevet aflyst under VM i Geelong. Mandag blev alle sejladser også aflyst.

De aflyste sejladser får ikke Dansk Sejlsport til at overveje, om sejlerne skal have en anden mulighed for at kvalificere sig til OL.

- Når man kommer på den anden side af fire sejlede sejladser, så vil stævneresultatet stå officielt gældende. Sådan er reglerne, og det er en standardmåde at gøre det op på, siger Thomas Jacobsen.

Ender Schütt og Nielsby og Baad og Thusgaard med samme afstand imellem sig som ved det seneste VM, så er der også klare regler for, hvordan det afgøres, hvem der skal med til OL.

Blandt andet kigger man efter flest førstepladser og bedste resultat i det senest sejlede stævne.

Dermed ved vi efter lørdagens sejlads, hvem der skal med til OL i Tokyo til sommer.

Lørdag skal der sejles tre sejladser i hver disciplin med det såkaldte medal race som den afsluttende af sejladserne. Hvis vejret ellers arter sig.

/ritzau/

VM-arrangør om plan for afsluttende sejladser
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce