Annonce
Horsens

Se billederne: Stormen gav oversvømmelser på Horsens Havn

Else Hansen, Per Hansen og Rasmus Hjorth, der alle er medlemmer af Horsens Sejlklub, holdt øje med vandstanden, og pumpede den smule vand væk, der kom igennem betonspærringen rundt om klubhuset. De ankom til klubhuset kort efter klokken 20 tirsdag aften. Foto: Mads Dalegaard
Ved midnatstid natten til tirsdag toppede vandstanden på Horsens Havn med 1,29 meter over normal vandstand. Men bådejerne var forberedt og er vant til det, lyder det fra havnefoged Peter Hermansen.

Horsens: Den kraftige blæst weekenden over fik mandag vandstanden til at stige i Horsens Havn.

Ved midnatstid natten til tirsdag, da det var værst, var vandstanden 1,29 meter over normal vandstand.

Det gav vand på vejene, men ikke noget voldsomt, lyder det tirsdag morgen fra havnefoged Peter Hermansen.

- Det er det sædvanlige, når vi har kraftig blæst, men ikke noget alarmerende. Jeg hørte tidligere i radioen, at vandstanden har toppet. Det gjorde den i nat. Lige nu er den 62 cm over det normale, og ifølge DMI ryger den op på maks. 94 cm, siger Peter Hermansen.

Annonce
Lasse Graverholt, der bor på en båd på havnen, var mandag aften ved 22-tiden rundt og tjekke andres bådes fortøjninger. Foto: Mads Dalegaard

Folk var forberedte

Peter Hermansen var forberedt på, at vandet ville stige, og allerede lørdag over middag udsendte han et varsel til bådejerne på havnen om vind og forhøjet vandstand.

- Jet tror, at alle har været på forkant, så det er rigtig fornuftigt, siger Peter Hermansen, der på trods af oversvømmelser lyder helt rolig.

- Vandet har ikke givet anledning til problemer. Vi er så vant til det, da vi jo ligger ret lavt, siger han.

Oversvømmet gangbro ved lystbådehavnen. Foto: Mads Dalegaard
Advarselsskilt på Frederiks Winthers Vej. Forhøjet vandstand på Horsens havn. Foto: Mads Dalegaard
Forhøjet vandstand på Horsens Havn. Foto: Mads Dalegaard
Jens Hjernøes Vej set ned mod lystbådehavnen og Restaurant Pynten. Foto: Mads Dalegaard
En enlig bil efterladt på parkeringspladsen ved Restaurant Pynten. Foto: Mads Dalegaard
Forhøjet vandstand på Horsens Havn. Foto: Mads Dalegaard
Restaurant Pynten. Foto: Mads Dalegaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce