Annonce
Aarhus

Stort og småt om den nye bane

Hvorfor, hvornår og hvordan? Læs spørgsmål og svar om tidshorisont, ekspropriationen og linjeføring.

Spørgsmål: Hvorfor skal der laves en ny jernbane mellem Hovedgård og Hasselager?

Svar: Det blev bestemt i forbindelse med Togfonden DK - et politisk forlig af 14. januar 2014 mellem den daværende regering (S, R, SF), Ø og DF. Den nye banestrækning, som skal bruges til elektriske højhastighedstog, forventes at blive 23-24 km lang.

Spørgsmål: Kommer banen med 100 procent sikkerhed?

Svar: Det er Folketinget, der til sin tid skal trykke på knappen, når anlægsarbejdet skal sættes i gang, formentlig i 2022-2024, og forligspartierne har i øjeblikket et solidt flertal i Folketinget. Men som altid, når der er tale om politiske forlig, kan der ske uventede ændringer.

Bestemmer politikerne?

Spørgsmål: Hvorfor arbejdes der på højtryk allerede nu for at finde ud af, hvor sporet skal gå, hvis anlægsarbejdet tidligst skal sættes i gang i 2022?

Svar: Det er ifølge Banedanmark for at mindske usikkerheden om, hvor banen skal ligge. Projektet bliver undersøgt fra nu og frem til næste sommer. Derefter vil Banedanmark fremsende den endelige VVM-undersøgelse til transportministeren og forligskredsen.

Spørgsmål: Er det så alene politikerne, der bestemmer, hvilken linjeføring, der skal vælges?

Svar: Formelt set ja. Men Banedanmark vil medsende et såkaldt indstillingsnotat til transportministeren og forligskredsen. I det vil der sandsynligvis være en faglig vurdering af, hvilken linjeføring, der er bedst. Den kan politikerne have svært ved at sidde overhørig.

Annonce

Ekspropriationer er i gang

Spørgsmål: Vil der blive tale om ekspropriationer for de berørte borgere?

Svar: Ja. Banedanmark skelner i den forbindelse mellem ordinære ekspropriationer og fremrykkede ekspropriationer.

Ved de ordinære ekspropriationer eksproprierer Banedanmark de ejendomme, der er nødvendige for anlæg af banen. De finder sted, når Folketinget har vedtaget en anlægslov.

Fremrykkede ekspropriationer er ekspropriationer, som transportministeren kan give tilladelse til, hvis der er ejendomme, som berøres særligt indgribende af et kommende projekt. De fremrykkede ekspropriationer kaldes også "forlods overtagelse".

Spørgsmål: Vil vi se fremrykkede ekspropriationer i forbindelse med det aktuelle projekt?

Svar: Ja. Flere fremrykkede ekspropriationer er ifølge avisens oplysninger i gang - også selv om den endelige linjeføring endnu ikke er vedtaget. Banedanmark bekræfter over for avisen, at der allerede nu eksproprieres. Men tallet er en hemmelighed.

- Det er korrekt, at flere borgere har forhørt sig om mulighederne for fremrykket ekspropriation. Banedanmark oplyser generelt ikke om, hvor mange der for øjeblikket har bedt om fremrykket ekspropriation og hvor mange ejendomme, der for øjeblikket er blevet forhånds-eksproprieret, svarer Banedanmark, Århus Stiftstidende.

Annonce

Over eller under søen?

Spørgsmål: Kan banen gå under Solbjerg Sø i stedet for over, hvis den linjeføring vælges?

Svar: Det er teknisk muligt at føre banen under søen, men det vil ifølge Banedanmark gøre projektet meget dyrere.

Spørgsmål: Hvor meget plads kræver banen?

Svar: En dobbeltsporet bane er cirka 18 meter bred. Dertil kommer, at man ifølge Banedanmark nogle gange skal bruge mere areal i byggefasen. Det vil i givet fald blive eksproprieret midlertidig.

Spørgsmål: Vil der blive opsat bomanlæg ved den nye bane?

Svar: Nej. De veje, der krydses på strækningen, vil enten blive ført over banen på bro eller under banen i tunnel. Dog vil Banedanmark nedlægge flere mindre veje.

Annonce
AGF For abonnenter

Stiftens analyse: Det er ikke mange AGF-spillere, der kan se sig selv i spejlet - holdet skal finde en decideret måltyv, hvis de vil tilbage til den sjove ende af tabellen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Jørn frygter, han dør, før han får svar: Nu tager patienter sagen i egen hånd

Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Aarhus

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Aarhus For abonnenter

Rådmand afviste fællesråds repræsentant til møde om havneudvidelse: Det beklager han nu

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Aarhus

Køreplanen er klar: Letbanen skruer op for trafikken

Aarhus For abonnenter

Fra Napoleons generaler til Jægergårdsgade: På Klassisk 65 er de danmarksmestre i at sable champagne

Debat

Tvivlsom donation på Frederiks Plads: Det manglede da bare, at man sagde nej tak

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Kultur

En læser undrer sig: Hvorfor dropper Friheden ikke musikere, som Tivoli i København aflyser af frygt for slåskampe?

Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Alarm 112

Tidligere ansat i politiet tiltalt for hacking og børneporno: Skaffede sig ulovlig adgang til 140 kollegers mobiltelefoner

Annonce