Annonce
Aarhus

Stort pres på svømmestadion

Det er i hjørnet ved den nuværende multibane ind mod Fjordsgades Skole, at forvaltningen foreslår en ny svømmehal opført. Hvad der skal ske med multibanen er uafklaret. Foto: Kim Haugaard

AGF Svømning er den eneste klub i Aarhus med udspringere, og formanden glæder sig over planen med bedre udspringsbassin.

AARHUS: Forslaget om at anlægge et nyt, indendørs udspringsbassin kommer fra Kultur og Borgerservice og vækker glæde i AGF Svømning, der som eneste klub i Aarhus træner udspringere.

AGF Svømning havde i 2016 cirka 1.000 medlemmer, heraf cirka 900 under 25 år. Blandt medlemmerne er 35-40 udspringere. Og de gør det godt. To af klubbens udspringere har netop vundet guld og bronze ved DM i udspring fra 1 og 3 meter vipper.

- Hvis vi får et nyt indendørs udspringsbassin er jeg sikker på, at flere vil begynde med udspring. Måske kan det også få flere svømmeklubber i Aarhus i gang med udspring, siger Ib Kronborg, formand for AGF Svømning.

AGF Svømning træner om vinteren i Lyseng, hvor den højeste vippe er på fem meter. Men i to sommermåneder om året trækker de ind til det udendørs bassin ved Aarhus Svømmestadion med 7 og 10 meter vipper. Det er her kommunen foreslår at bygge et ekstra indendørs svømmebassin med udspringstårn. I forvejen har svømmehallen et stort bassin på 50 meters længde og 25 meters bredde.

Annonce

Også et aflastningsbassin

Ib Kronborg medgiver, at en investering på 60 millioner kroner for et udspringsbassin til 35-40 udspringere og derefter en driftsudgift på en million kroner om året, lyder som en stor udgift til så få brugere.

- Men svømmebassinet skal jo ikke kun bruges til udspring hele tiden. Det meste af tiden vil det fungere som et aflastningsbassin for den store svømmehal, hvor der kommer rigtigt mange mennesker. Jeg er derinde næsten hver dag, og der er altid mennesker i svømmehallen - både tidligt og sent, fortæller Ib Kronborg.

Det bekræfter man i kommunens afdeling for Sport og Fritid.

Ifølge optællingerne kommer der årligt godt 100.000 betalende gæster i Aarhus Svømmestadion, dog havde man en nedgang i tallet i 2016, men det skyldtes, at hallen var lukket i et halvt år på grund af renovering.

Over 200.000 brugere

- Desuden benytter både folkeskoler, gymnasier og institutioner Aarhus Svømmestadion. Dertil kommer så klubberne. Samlet set anslår vi, at hallen benyttes af mindst 200.000 mennesker om året, fortæller sektionsleder Morten Pedersen fra Sport og Fritid.

- Og der er fuldt belagt morgen og aften. Det er svært nok at håndtere de mange ønsker fra foreningerne om tider. Derfor vil et nyt udspringsbassin også fungere som aflastningsbassin for svømmerne. Det vil kunne give 6-8 ekstra baner til f.eks. børnesvømningen. Og vi vil meget hurtigt kunne få fyldt et nyt bassin op med brugere, forklarer Morten Pedersen.

Han tilføjer, at udgiften på 60 millioner kroner ikke skyldes, at det bliver en udspringshal.

- Udgiften til udspringerne koster ikke ret meget ekstra. Det er grundudgiften til at etablere en svømmehal, der koster det meste, forklarer han.

Hvis byrådet en dag siger ja til et nyt udspringsbassin, er AGF Svømnings formand, Ib Kronborg, sikker på, at det kan brande Aarhus og tiltrække flere turister.

- Vi tror på at vi bedre kan tiltrække udsprings- og svømmestævner. Både DM og nordiske mesterskaber i udspring, forventer formanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

AGF

Efter aflysning i Superligaen: AGF besejrede AaB i træningskamp

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce