Annonce
Østjylland

Storytelling er ikke længere forbeholdt medierne: Østjysk mediesoftware skal hjælpe virksomheder ud med historierne

- Vi har drøntravlt med at gøre alt det, vi har sat os for lige nu. Vi er jo ikke Microsoft. Vi er jo stadig bare en jysk virksomhed med 200 kolleger. Men det er en utrolig spændende rejse, vi er på, fortæller Dan Korsgaard. Foto: Axel Schütt
Softwarevirksomheden Stibo DX har længe haft en betydningsfuld rolle som en af medieindustriens foretrukne softwaresamarbejdspartnere i ind- og udland. Nu vil virksomheden også gøre sig gældende for andre virksomheder.

Højbjerg: Der er mange måder at læse en nyhed på.

Man kan sidde med en knitrende avis mellem hænderne og nyde en svag duft af tryksværte og papir, mens man læser. Man kan skimme sig igennem overskrifter på twitter.

Man kan lade sig underholde af interaktive grafikker, videoklip og billeder gennem alt fra Facebook til Messenger, Instagram og Snapchat, eller man kan lade historierne folde sig ud på nyhedsmediernes hjemmesider eller i ens egen indbakke gennem tilsendte nyhedsbreve.


For få år siden var der måske en fire-fem platforme, som man skulle være på. Men i takt med, at antallet af platforme stiger, bliver selve kompleksiteten med at finde ud af, hvad for noget content (indhold, red.), man vil have ud på hvilken platform mere og mere uoverskueligt. Og det er en af de opgaver, som vi har været inde for at løse med vores teknologi.

Dan Korsgaard, administrerende direktør i Stibo DX


Mulighederne er mange. Og netop derfor har softwarevirksomheden, Stibo DX, haft stor succes med salget af deres seneste softwareplatform CUE.

Det er en platform, som mediehuse verden over bruger til at sammensætte fortællinger med tekst, lyd, billeder, video og interaktive grafikker, og som med få klik kan sende historierne videre ud til et stadigt voksende antal medieplatforme.

Annonce

God grobund for vækst

- For få år siden var der måske en fire-fem platforme, som man skulle være på. Men i takt med, at antallet af platforme stiger, bliver selve kompleksiteten med at finde ud af, hvad for noget content (indhold, red.), man vil have ud på hvilken platform mere og mere uoverskueligt. Og det er en af de opgaver, som vi har været inde for at løse med vores teknologi, forklarer Dan Korsgaard, der er administrerende direktør i firmaet, som er et ud af tre datterselskaber i Stibo-koncernen.

Siden lanceringen i slutningen af 2016 har platformen fået godt 6000 brugere ombord indenfor primært mediebranchen. En udvikling, der sammen med virksomhedens stærke fokus på investeringer i innovation og målrettede opkøb i de senere år kan aflæses direkte i virksomhedens top- og bundlinje.

Således omsatte Stibo DX i året 2019/2020 for knap 196 millioner kroner. En stigning på 24 procent i forhold til året før, hvilket førte til, at virksomheden kunne lande et overskud på 20,5 millioner kroner før skat.

Der er tale om en fordobling i forhold til året før. Overskuddet skyldes i særdeleshed virksomhedens opkøb af den tyske virksomhed Digital Collections, der har været med til at sætte yderligere skub på salget af CUE-platformen i særligt Tyskland, men også i USA.

- Hvis vi ser på de 10 største mediehuse i Tyskland, så er vi inde med en eller anden slags teknologi hos syv ud af de 10, og det er også en del af baggrunden for, at vi har haft den vækst, vi har, fortæller Dan Korsgaard, der ser netop investeringer i innovation og en god forståelse for markedet som hovedårsagen til fremgangen.

Annonce

Et stort potentiale

Investeringer i innovation er da også det, som skal kendetegne 2020 for Stibo DX.

For selvom Stibo-koncernen, som Stibo DX er en del af, i samme periode har indkasseret et underskud på 14 millioner kroner før skat, hvilket blandt andet skyldes et underskud hos datterselskabet Stibo Systems som følge af en ændret tilgang i måden, som firmaets kunder køber software på, er den fondsejede koncern velkonsolideret, og netop det er en stor fordel for alle parter.

- På grund af den ejerstruktur vi har, kan vi planlægge langsigtet, forklarer Dan Korsgaard og tilføjer:

- Det er noget af det, som både vi og vores kunder er meget begejstrede for. For det at vide, at man har med en fond at gøre, betyder, at tingene er stabile, og firmaet ikke er noget, der bliver købt og solgt. Og at koncernen er velkonsolideret, gør, at man ved, at virksomheden også findes om 25 år.

I øvrigt har Stibo DX også stor gavn af samarbejdet med de andre datterselskaber i koncernen. Et samarbejde, der blandt andet har været med til at få Stibo DX til at gå helt nye veje med deres CUE-platform.

For det er ikke kun medieindustrien, der benytter sig af flere platforme i deres formidling. Også flere virksomheder har i løbet af de senere år for alvor fået øjnene op for at bruge storytelling i deres markedsføring. Og virksomhederne har datterselskabet Stibo Systems allerede et indgående kendskab til.

Annonce

Vigtigt samarbejde

Mens Stibo DX længe har positioneret sig som en fremtrædende samarbejdspartner for medieindustrien i både ind- og udland med blandt andre The Economist, Børsen, Der Tagesspiegel, New York Times og The Times of India på listen over kunder, har Stibo Systems således i en årrække leveret softwaresystemer til at håndtere forskellige typer af data fra kundedata til produktdata til kunder indenfor blandt andet detailhandlen, turismesektoren, produktions- og bilindustrien.

- Så når vi for eksempel er lykkedes med at komme ind hos Nordamerikas største elektronikkæde Best Buy i Canada, så er det, fordi vi har vores rigtig gode kolleger i Stibo Systems, som kan se muligheder i det, vi gør, og som åbner nogle døre for os. Det er et supergodt eksempel på, hvordan det gode samarbejde betyder meget for os rent forretningsmæssigt, siger Dan Korsgaard, der ser et stort marked for salg af deres softwareplatform CUE til netop detailhandlen og virksomheder.

- Tidligere lå differentieringen jo i den måde, som du præsenterede dine varer i butikkerne på, hvor du mødte dine kunder, men når mødet foregår online, og du ikke kender dine kunder, men gerne vil lære dem at kende, så er storytelling jo en god måde at skabe opmærksomhed omkring dig selv og dine produkter, forklarer Dan Korsgaard, der i øjeblikket er på trapperne til at lukke aftaler med flere kunder i både Tyskland og USA.

Det nye fokus betyder dog ikke, at Stibo DX helt skifter boldgade.

- Vi er på ingen måde ved at forlade mediebranchen. Det er og bliver vores hovedmarked, og vi kommer til fortsat at lave innovation og nye løsninger til mediebranchen, ligesom der er et væld af mulige kunder derude, som vi stadigvæk har en interesse i at skabe nye bekendtskaber med, understreger Jacob Gjørtz, der er marketingsdirektør i Stibo DX.

- Men vi breder os ud fra at være en leverandør i et nichemarked mod en bredere palette, tilføjer han.

Om Stibo DX

  • Stibo DX er gennem årene gået fra at udvikle grafisk software til ombrydning af aviser og andre publikationer til at udvikle software, der gør det muligt for mediehuse - og andre virksomheder med publiceringsbehov verden over - at publicere nyheder, magasiner og markedsføringsmateriale.
  • Virksomheden skiftede i begyndelsen af året navn fra CCI til Stibo DX, blandt andet for at markere et skifte fra primært at være fokuseret på medieindustrien til i dag at brede sit produkt ud til andre virksomheder og for at lægge sit navn tættere op ad moderselskabet Stibo Holding.
  • I 2019/2020 omsatte virksomheden for 196 millioner kroner og landede et årsresultat på 20,5 millioner kroner før skat.
  • Stibo DX beskæftiger i dag knap 190 medarbejdere, heraf primært softwareudviklere.
  • Virksomheden opkøbte i 2014 den norske virksomhed Escenic A/S og i 2019 den tyske virksomhed Digital Collections.
  • Virksomheden har hovedsæde i Aarhus samt kontorer i Atlanta (USA), Oslo (Norge), Dhaka (Bangladesh) og Hamborg (Tyskland).
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus

Søndagens coronatal: Stadig lavt smittetryk i Aarhus - men indlæggelserne stiger

Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Sport

Sanel Kapidzic trækker stikket fra den professionelle karriere: Familien, kammeraterne og baglåret har sendt det tidligere AGF-talent til Jyllandsserien

Aarhus

Et år med corona: Personligheder fra kulturlivet gør status på året der gik

AGF For abonnenter

Mens AGF (på ny) leder efter en sportschef: Her er fem akutte opgaver, der skal løses

Annonce