Annonce
Udland

Strømnedbrud i Sydamerika rammer mindst 48 millioner

Agustin Marcarian/Reuters
Den kollektive trafik stod stille, og hospitaler måtte tage nødgeneratorer i brug, da Argentina gik i sort.

Et massivt strømnedbrud i Sydamerika efterlod søndag cirka 50 millioner indbyggere uden elektricitet.

Natten til mandag dansk tid er mere end ti millioner fortsat uden strøm i Argentina, Uruguay og Paraguay.

Det skriver nyhedsbureauet AP.

Ifølge Argentinas energiminister kollapsede elnettet klokken 07.07 lokal tid. Dermed var et helt land uden strøm.

Det skete, mens der var lokalvalg i Argentina. Derudover blev den kollektive trafik ramt. Tog kørte ikke, og lyssignaler gik i sort, mens man på hospitaler var nødt til at tage nødgeneratorer i brug.

- Det her er en ekstraordinær situation, som aldrig skulle have været sket. Det er meget alvorligt, udtaler energiminister Gustavo Lopetegu.

Fordi Uruguay og Paraguay er afhængige af energi fra Argentina, forsvandt store dele af strømforsyningen også i de to lande.

Elselskabet Edesur Argentina skriver på Twitter, at store forstyrrelser i elforsyningen ramte mindst 48 millioner indbyggere.

- En omfattende fejl i et elektrisk forbindelsessystem har efterladt hele Argentina og Uruguay uden strøm, skriver elselskabet på Twitter.

Klokken 18 dansk tid meddelte Edesur Argentina, at der igen var strøm til 450.000 kunder i Buenos Aires-området, og at det nok ville tage resten af dagen at genoprette strøm til alle. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Årsagen til strømafbrydelserne er endnu ikke klarlagt.

- Det her er uden fortilfælde. Sagen vil blive undersøgt til bunds, skriver Argentinas præsident, Mauricio Macri, på Twitter.

Valentina Giménez, der bor i Uruguays hovedstad, Montevideo, kalder strømnedbruddet "det største blackout i historien".

- Jeg mindes ikke at have oplevet noget lignende i Uruguay før, siger Giménez.

Hendes største bekymring i forbindelse med strømnedbruddet har været, hvorvidt elektriciteten ville nå at komme tilbage inden Copa America-kampen mellem Uruguay og Ecuador, der spilles i Brasilien.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Gå- og cykelgader i midtbyen

Søren Kierkegaard har sagt: ”Af alle latterlige Ting forekommer det mig at være det allerlatterligste at have travlt.” Mit ærinde er at få person-mobilitet i midtbyen til at glide på en god måde. Og derfor foreslår jeg kombinerede gå- og cykelgader i store dele af det centrale Aarhus. Det skal omfatte midtbyens gamle og smalle gader, hvor der ikke er plads til at etablere cykelstier og reelt heller ikke til gennemgående biltrafik, hvis gående skal kunne færdes sikkert her. Det omfatter ikke de nuværende gågader, som fortsat skal være forbeholdt gående. Ej heller nuværende cykelstier. Men de erstatter de nuværende ’cykelgader’, som ikke rigtigt fungerer, fordi trafikken her fortsat foregår på bilernes præmisser og skaber farlige situationer. Se på Mejlgade. Kun de bløde trafikanter har adgang. Fodgængere, løbehjul, skateboard, cykler og måske andre små el-køretøjer blander sig mellem hinanden. Området og gaderne er markeret og utvetydigt skiltet, så selv de mest retningsforvirrede turister forstår det. Fodgængerne har som den ’svageste’ gruppe fortrinsret. Ellers er konceptet, at alle tager hensyn til hinanden – det er den eneste regel. Og det indbefatter naturligvis, at der kun må køres eller cykles i et beskedent tempo. Beboerne kan sive ind og ud med deres biler. Ligesom den nødvendige varetransport. Desuden kan der være adgang for små grønne el-taxaer med en særlig tilladelse, så alle har mulighed for adgang. Og naturligvis skal der være nogle få større trafikårer ind i centrum til den øvrige bil-, bus- og cykeltrafik. Som vi kender det i dag. Kan denne ’sammenblanding’ nu lade sig gøre? JA. Jeg har set det fungere i Bergen, som har en masse bycykler, som kører overalt uden problemer. Og jeg mener, at når vi blot ved, hvad betingelsen er, nemlig at der her skal være plads til alle, så får vi dét til at fungere. Det er vores ansvar, hver især. Det kræver, for det første, at vi tager ansvaret på os og viser hensyn, og for det andet, at vi giver os tid – og her kommer Søren Kierkegaard ind – da det ikke lader sig gøre, hvis vi er fortravlede og stressede. Vi kan godt tage 10 minutter tidligere afsted. Vi kan godt tage det roligt, når der opstår uforudsete ting og forhindringer - for det gør der altid, før eller siden - det er et vilkår i trafikken. Vi kan anerkende, at vi ikke hjælper nogen som helst – og da slet ikke os selv - ved at fare sted og konstant have travlt. Tværtimod. Det hindrer os i at være til stede og omgås andre på en god, rummelig og hensynsfuld måde. Udover hensynsfuldheden gælder trafikkens gyldne hovedregel selvfølgelig; nemlig at køre, gå eller bevæge sig efter forholdene. Og det gør vi altså bedst på den Kierkegaardske måde…

112

Stor politiaktion i Aarhus og Trige: Anholdt for virksomhedsindbrud og omfattende salg af kokain

Annonce