Annonce
Indland

Strandede danskere giver rejseselskaber sved på panden

Bente Lindegaard/Ritzau Scanpix
Mens afgange bliver aflyst, og lufthavne og grænser lukker, kæmper rejsebureauer med at få danskere hjem.

Der er stille i bydelen Miraflores i Perus hovedstad, Lima. Som det er mange steder i verden. Alt undtagen supermarkeder, banker og apoteker er lukket.

Går man ud - hvilket man ikke må uden et formål - skal man være iført mundbind. Bente Lindegaard, der er fra København og ansat på Ritzau Scanpix, har i en uge været indkvarteret på et af byens hoteller. Og her er hun strandet.

Al kommerciel luftfart til og fra Peru er indstillet. Hun er sammen med et dansk rejseselskab, som fik afbrudt deres rundrejse i Peru midt i marts, da der blev indført nødretstilstand i det sydamerikanske land på grund af coronakrisen.

På det tidspunkt var gruppen ved Titicaca-søen i Andesbjergene.

- Vores guider bookede straks flybilletter til Lima, og vi fløj afsted næste morgen. Nu er jeg taknemmelig for, at vi er i hovedstaden og ikke er strandet et andet sted i landet, siger Bente Lindegaard over en telefon fra Peru.

Trods omstændighederne er der endnu ingen panik blandt den danske gruppe, der rejser med selskabet Viktors Farmor, fortæller hun.

- Vi bruger tiden på at læse, se film, vi får en øl eller en drink om aftenen. Jeg går en tur i supermarkedet for at få luft. Hotellet sørger for mad.

Hun er én ud af cirka 1500 danskere, der ikke kan komme hjem fra udlandet på grund af coronasituationen. Heraf er omkring 200 i Peru.

Foruden Viktors Farmor har blandt andet Jysk Rejsebureau og Albatros rejsende, der sidder fast i Peru.

- Mulighederne er udtømte for nogle af vores kunder, som må blive på deres destination, indtil der kommer en opblødning, eller indtil Udenrigsministeriet træder til, siger Niels Amstrup, der er direktør i Jysk Rejsebureau.

Jysk Rejsebureau har også danske kunder, der sidder fast i Mexico og Equador.

Det er især i Sydamerika og Asien - herunder særligt Filippinerne - at det er svært at rejse på tværs af grænser.

Også hos rejsearrangøren Kilroy er man frustreret, fortæller direktør Claus Hejlesen. Han ønsker ikke at fortælle konkret, i hvilke lande selskabet har gæster, der er strandet. Men det er i Sydamerika.

Derudover er det svært at få folk hjem andre steder i verden.

- Det er voldsomt udfordrende. Dels lukker lande deres grænser og lufthavne, dels stopper luftfartsselskaber med at flyve, siger han.

Hos Udenrigsministeriets Borgerservice forsikrer direktør Erik Brøgger Rasmussen, at man gør alt for at få danskere i udlandet hjem.

- Hvis man er tilstrækkelig tålmodig og kan håndtere at være væk hjemmefra, så skal man nok komme hjem på et tidspunkt, siger han.

/ritzau/

Bente Lindegaard, Ritzau Scanpix/Free
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Åbn butikken og spred glæde i byen

På en køretur gennem en af vore mindre provinsbyer i det skønne forårsvejr, så jeg byens butikker holde åbent for salg. Der var mennesker i gadebilledet, og ved byens største modetøjsbutik gik kunderne ind og ud ad døren. Inde i butikken gik kunderne rundt og udviste hensyntagen til hinanden. Det var en rigtig dejlig oplevelse at se åbne butikker og glade mennesker i gadebilledet. Der er hos de fleste mennesker behov for at vende tilbage til en problemfri hverdag, og byens butikker er dem, der er bedst til at visualisere positive begivenheder – og en tro på fremtiden. Åbn butikken, og gør kunderne glade. Alle bliver vindere. Byens borgere kan opleve glæden ved at se mennesker i gadebilledet – og åbne butikker. Butikkerne skaber salg og fungerer stadigvæk som arbejdsplads. Byen går fra at være ”død” og mennesketom til atter at være "levende” og aktiv. Er det at udvise dårligt samfundssind at holde sin butik åbent for salg – eller er det sund fornuft? Er det bedre at holde butikkerne lukkede og risikere at gå konkurs i juni måned fremfor at sikre overlevelsen ved at sælge til de kunder, der gerne vil købe? Danskerne kan sagtens tilpasse sig en situation, der gør det nødvendigt at opføre sig på en anden måde end tidligere, og man kan sagtens selv finde ud af at vise det hensyn, der er nødvendigt. Detaillisterne kan sagtens finde ud af at holde deres butikker åbne og samtidig ”hjælpe” kunderne til udvise de nødvendige hensyn. Et nedlukket Danmark over en længere periode fører til en ny ”istid”. De detaillister, der holder deres butikker åbne for salg, gør os alle en stor tjeneste. Glade mennesker i gadebilledet gør hverdagen festligere for alle – derfor er det en god ide at holde butikkerne åbne for salg. At skulle vente hele eller halve år på en normalisering ødelægger alt for den private sektor, og det er jo, når alt kommer til alt, den private sektor, der skaber forudsætningerne, for at Danmark er et velfærdssamfund. Lad os åbne butikkerne og bevise, at vi godt kan tage hensyn til hinanden uden at blive formanet herom af regeringens forskellige ministre. Det danske forår er skønt. Lad os komme ud og nyde det i fulde drag. Lad os få lov til at købe nyt forårstøj til garderoben.

Aarhus

Her er planen: Dagtilbud og folkeskoler i Aarhus åbner gradvist over flere dage

AGF

AGF tilbyder trofaste fans penge tilbage

Annonce