Annonce
Aarhus

Strandparken tilbage i oprindelige farver

Her ses visualiseringen af, hvordan Strandparken engang så ud og måske kommer til at se ud igen. Foto: Realdania

De okkergule bygninger i Strandparken skal måske igennem en større renovering, som fører dem tilbage til deres originale farvespil. Se visualisering i bunden af artiklen.

Da man opførte Strandparken i Aarhus i 1935, var bebyggelsen med sin modernistiske arkitektur og flotte farvespil den første af sin art i Aarhus og blot den tredje i landet. Men de originale facadefarver på 18 af de 22 blokke er siden opførelsen forsvundet, og i dag er det den okkergule farve, der præger bygningerne.

Annonce
Realdania har undersøgt de oprindelige farver og udarbejdet en publikation, som meget detaljeret beskriver, hvordan man kan genskabe tidligere tiders funkisbyggeri. Foto: Realdania

Fællesudvalget i Strandparken har længe haft et ønske om at genskabe blokkene, som de stod engang. Sidst de gennemgik renovering var i 1980'erne, da man overmalede med den okkergule farve, og nu er der igen et stort behov for renovering. Flere af blokkene har pudsskader og kunne trænge til en kærlig hånd. Det er i den forbindelse fællesudvalget har taget initiativ til at undersøge muligheden for at genskabe Strandparkens originale udtryk.

Det er støttet af Aarhus Kommune og Realdania, som har udarbejdet et såkaldt farveatlas over Strandparken.

»Strandparken er en vigtig bebyggelse i forhold til dansk international modernisme, og Realdania kan med støtten til farveatlasset optimere sandsynligheden for, at bebyggelsens originale farver sikres for eftertiden,« siger projektleder Lars Autrup, Realdania.

Samme begejstring lyder fra projektleder i Strandparkens fællesudvalg, Tone Lassen.

»Det er interessant kulturarvmæssigt og giver en helt anden vinkel på byen. Det ville være spændende at sætte den proces i gang. Det ville også rykke ud over Strandparken og være interessant for hele Aarhus.«

Der ligger nu en publikation med en farveoversigt, visualiseringer og anvisninger af, hvordan maleropgaver bør udføres i Strandparken, skulle beboerne enes om at gennemføre projektet.

Sagen er den, at det er en større udskrivning at føre boligblokkene tilbage til deres oprindelige farver - og alle 22 blokke skulle gerne indgå i projektet. Men bebyggelsen består af blandede ejerformer - andelsboliger, lejeboliger og ejerboliger. Projektleder Tone Lassen fra fællesudvalget Strandparken fortæller, at hun er optimistisk, men at der nu venter et arbejde med at kommunikere potentialet ud til alle beboere og begejstre dem.

»Det er jo svært at tage stilling til, om man vil have en ny farve, før man ved præcis hvilken det er. Blå er ikke bare blå. Det har farveatlasset hjulpet med - det viser, hvordan harmonien var i området,« siger hun.

Nogle beboere vil gerne i gang med det samme, mens andre er bekymrede for den store udskrivning. Tone Lassens drøm er, at det kan stå som en flot farvepallette, når Aarhus åbner for kulturhovedstadsprojektet i 2017.

I 2012 blev den blok, hun bor i, ført tilbage til sin oprindeligt gule farve.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce