Annonce
Kultur

Street art i Byparken

<p>Andreas Welin bruger alene spraydåser til sit maleri, som han forventer at arbejde på indtil onsdag.</p>

Gadekunstnere udsmykker enorme træplader med urban kunst.

Street art, gadekunst, eller kunst i det offentlige rum, om man vil. Graffiti-kunsten har udviklet sig over et par decader og fået nye navne, og flere kunstnere, der laver street art eller urban art, som det nu også kaldes, er blevet etablerede navne og deres værker sælges til priser i millionklassen.

Annonce
De tre første gigantiske billeder kæmper om opmærksomheden i en opstilling i Byparken i trekanten mellem Musikhuset, Aros og Ridehuset. To andre er på vej. Foto: Axel Schütt

Tre gigantiske og et mindre billede er færdige, og to store billeder var mandag endnu under udførelse. Det ene af den lokale kunstner Peter Birk, der også driver Galleri Grisk og efterhånden har udsmykket flere husgavle i Aarhus. Flere af dem blev vist i en serie om gavlmalerier på bagsiden af avisen hen over sommeren. Det andet billede, der er i gang, males af den unge kunstner Welin, Andreas Welin:

Andreas Welin bruger alene spraydåser til sit maleri, som han forventer at arbejde på indtil onsdag.

Gadekunst er i ordets forstand udført i det offentlige rum, fordi kunstneren vil spille sammen med miljøet. Med fem-seks billeder stillet op lige ved siden af hinanden bliver den effekt dog lidt mindre, og billederne kommer i højere grad til at spille op mod hinanden, næsten som i en konkurrence om at 'se mig'.

»Det er også en slags show case for at vise, hvad street art er. Det er happening, at vi står her og maler, for vi lever af at sælge urban art,« fortæller Peter Birk, der senere på ugen skal udsmykke et nyt fitnesscenter i et råt look og interiør kaldet »Urban Gym« i København og i næste uge skal lave udsmykning på Aarhus Lufthavn i Tirstrup.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Islændinge pillede brodden af Århus

Leder For abonnenter

Parkering i Skejby: Gylden mulighed for at få parkering til at fungere

En arbejdsplads med næsten 9.734 medarbejdere samlet på et areal, der svarer til cirka 500 parcelhusgrunde. Det er ikke svært at forestille sig, at det vil give problemer på mange forskellige områder. Men når det drejer sig om selve en af grundpillerne i vores velfærdssamfund; nemlig et sygehus, så tillader vi faktisk ikke, at der er alt for mange problemer. Så forventer vi - alle vi skatteborgere - at tingene bare kører efter en snor, der hverken knækker eller flosser det mindste. Men sådan er det selvfølgelig ikke i virkelighedens verden og slet ikke, når sygehuset er Aarhus Universitetshospital, der siden den tankemæssige fødsel har oplevet at få fjernet millioner og atter millioner af kroner, så det har meget svært ved at leve op til betegnelsen et supersygehus. Aarhus Universitetshospital er ét af de absolut bedste sygehuse i Danmark med nogle af de absolut bedste indenfor deres fag og specialer. Ingen tvivl om det. Men de senere år har Aarhus Universitetshospital fået et ry for også at være mangelfuldt og problemfyldt. Ikke på grund af personalet, men på grund af en økonomi og nogle økonomiske krav fra stat, der gør, at der alt for ofte har været sparerunder, nedskæringer og omorganiseringer. Samtidig har hospitalet kæmpet for at blive færdigbygget med de forsinkelser og fejl, som - desværre - alt for ofte er på store byggerier i Danmark. Nu står sygehuset færdigbygget, men der er stadig mulighed for forbedringer. Især på parkeringsområdet, som vi beskrev i mandagsudgaven af Århus Stiftstidende. Det har sygehusets ledelse, Region Midtjylland og Aarhus Kommune endelig erkendt og har derfor bedt konsulentvirksomheden Cowi om at udtænke noget bedre og langt mere funktionelt end det eksisterende. Som en - heldigvis - sjælden bruger af Aarhus Universitetshospital er det ikke svært at pege på skiltningen, som et forbedringspunkt. Ikke så meget antallet af skilte, mere størrelse og selve indholdet. Som ansat ved man godt, hvor man skal hen. Som indlagt er det mere eller mindre ligegyldigt, da andre oftest afleverer én. Som pårørende og gæst er man straks mere udfordret. Men hospitalet er førdigbygget og parkeringspladserne er lavet, så nu kan Cowi studere det adfærdsmønster, vi bilister har, når vi ankommer til et sygehus. Cowi har alle muligheder for at lave en analyse, der helt ned til de enkelte pladser kan optimere det for både ansatte og pårørende, så begge grupper får optimale parkeringsforhold tæt på supersygehuset. Alt andet vil være ærgerligt.

Annonce