Annonce
Aarhus

Succes på succes: Aarhus-designers lampe bliver nu sat i produktion

Rikke Frost med Le Klint-lampen, der nu kommer i produktion. Foto: Le Klint
Rikke Frost vandt tv-dysten Danmarks næste klassiker. Nu kaster det noget af sig. Le Klint laver lampeserie.

AARHUS: Den århusianske designer Rikke Frost vandt ikke alene tv-dysten om "Danmarks næste klassiker". Nu er et af hendes seks produkter fra tv-programmet på vej ud i produktion, og flere er måske på samme vej.

- Firmat Le Klint sætter lampen fra programmet i produktion, og vi arbejder på yderligere lamper, så der bliver en familie. Den skulle gerne komme i handlen fra september-oktober, siger Rikke Frost, der har værksted og kontor i Balticagade på Mellemarmen på Aarhus Havn.

- Efter tv-udsendelserne har jeg fået mange henvendelser om samarbejde. Det er jo super dejligt, og det tegner til at blive et meget travlt efterår, siger Rikke Frost, der venter, at hun snart skriver under på en aftale med en stor dansk producent om produktion af "chat"sofaen fra udsendelsen.

Rikke Frost lavede også en lænestol, et spisebord, en spisestol og børnemøbler. Det var børnemøblerne, som blev kåret som Danmarks næste klassiker.

Annonce

Rikke Frost

Designer MAA Rikke Frost, født 1973.

Rikke Frost er uddannet på Arkitektskolen Aarhus i år 2000 og etablerede virksomheden Rikke Frost Design i 2004. Hun har i en årrække tillige undervist designstuderende på Arkitekskolen Aarhus.

Hun har deltaget på en lang række udstillinger i ind- og udland, og har vundet flere designpriser, herunder Boligmagasinets Design Award som årets læserfavorit i 2012 for sin gyngestol ”Sway”.

I 2018 modtog hun prisen German Design Award for sit smukke grebsdesign ”Filigree”.

Vinder af Danmarks Radios programserie ”Danmarks næste klassiker” 2019 med sit børnemøbel ”Bukki”.

Hun samarbejde blandt andre med virksomhederne Tempur, Skagerak, Warm Nordic og Cane-Line.

www.rikkefrost.dk

Nyfortolkende

De fem designere i tv-programmet fik hjælp af producenter undervejs for at kunne nå de enkelte emner på de seks uger, der var til rådighed.

- Det var imponerende, hvad vi kunne nå på den korte tid, siger Kim Weckstrøm Jensen, der er ceo hos Le Klint.

Rikke Frost har skabt en klassisk, men nyfortolkende lampeskærm. Den bliver introduceret med nogle tilretninger i en serie, der har fået titlen "Caleo". Det er latinsk og betyder "at fremhæve". Netop det hentyder til lampens brunerede opstregninger, som er skabt i hånden.

- Samarbejdet med Le Klint har været lærerigt, udfordrende og sjovt. Jeg har aldrig før sendt en så minimalistisk og enkel skitse til en potentiel samarbejdpartner, som turde gribe chancen og ideen, siger Rikke Frost.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Østjyderne taber på regeringens manglende ambitioner for infrastrukturen

Trængselsproblemerne på det østjyske vejnet er til at tage og føle på. For østjyderne betyder det, at køkørsel dagligt frarøver dem tid, som kunne have brugt meget bedre med familien eller på arbejdet. For de østjyske virksomheder skader trængselsproblemerne mulighederne for at skabe vækst – tid er, som bekendt, penge. Det er med andre ord en fuldstændig uholdbar situation. Både for østjyderne og de østjyske virksomheder, men også for samfundet i sin helhed, fordi vi går glip af vækst og arbejdspladser. Køkørslen koster nemlig et samfundsøkonomisk tab på over 20 milliarder kroner om året. Penge, der kunne have været brugt til vores fælles velfærd og på en fortsat ambitiøs grøn omstilling. Der er behov for en ambitiøs infrastrukturplan, som kan sætte ind, der hvor trængselsproblemerne er størst. Et behov, som altid har haft høj prioritet i Venstre. Sidste år var vi med til at lande en ambitiøs infrastrukturaftale, og i Østjylland bragte aftalen gode nyheder. For med planen skulle E45 udvides både på strækningen mellem Aarhus S og Aarhus N med anlægsstart allerede i 2021 og på strækningen mellem Vejle og Skanderborg S med anlægsstart i 2023. Dertil kom kapacitetsforbedringer på rute 26 og udbygning af rute 15 og en enighed blandt aftaleparterne om at prioritere en fortsat udbygning af E45 fra Aarhus og op mod Randers i en kommende flerårig plan. Samlet set et løft af infrastrukturen i Østjylland på 6,3 milliarder kroner. Ja, faktisk kunne vi næsten ikke få armene ned. Men lykken var kortvarig. Under valgkampen måtte man forstå på Socialdemokratiet, at også de havde store ambitioner om at investere i infrastrukturen. Der var nærmest ingen grænser for, hvor mange vejprojekter, som skulle igangsættes, og det kunne kun gå for langsomt. Derfor må det også undre de østjyske vælgere, at regeringen - med transportminister Benny Engelbrecht i spidsen - i sommer besluttede at skrotte den infrastrukturaftale, som den tidligere regering forhandlede på plads. Man fandt fra regeringens side, at der var behov for at starte helt forfra med et såkaldt blankt kanvas. Og blankt er det til stadighed. Nu er der gået et halvt år, og der er endnu ikke indkaldt til forhandlinger. Transportministeren vil end ikke sætte noget konkret tidsperspektiv for, hvornår forhandlinger skal gå i gang. I værste fald skal vi helt frem i 2022. Det er dybt problematisk, at regeringen hænger i bremsen. Der er store infrastrukturelle udfordringer nu og her, og der er behov for investeringer nu. Vi kan ikke vente til 2021, 2022 eller senere. Så kære regering, lad os nu komme i gang med forhandlingerne, så vi kan få de nødvendige investeringer på plads.

Aarhus

Bundsgaard: Jeg ser flere fordele ved at afskaffe rådmandsstyret

Annonce