Annonce
Kultur

Suveræn vinder af publikumspris: Fuglene tryllebandt publikum

Det var en stolt og glad kunstner, der fik publikumsprisen. Foto: Flemming Krogh

Catalaner i Aarhus fik 10.000 kroner for sin video til talenternes "Spring"-udstilling.

AARHUS: Egentlig er hun danser, men de senere år er Noelia Mora Solvez også slået ind på andre felter af kunsten, video for eksempel. Og hun er så dygtig til faget, at hun onsdag aften modtog Publikumsprisen på Kunstnernes Påskeudstilling og Spring. 10.000 kroner følger med, skænket af Aarhuus Stiftstidendes Fond.

"Birds" hedder den 42-årige catalaners værk, som blev en suveræn vinder af afstemningen i Kunsthal Aarhus, hvor deltagerne i Kunstnernes Påskeudstilling og talenternes Spring vurderes under ét af gæsterne.

141 stemte på Noelia Mora Solvezs værk med Mette Riise, også en af de tre Spring-udstillere, på andenpladsen med 50 stemmer.

De tre på Spring er udvalgt på KP fra tidligere år, og de bliver bedt om at lave et værk. Noelia Mora Solvez har været med to gange før, både i 2015 med "Birdwoman" og i 2016 med en poetisk videoinstallation, hvor man lå på ryggen og stirrede op mod himlen igennem træernes kroner.

"Birdwoman" i 2015 handlede naturligvis om fugle, og da hun skulle lave et nyt værk til 2018, blev det "Birds", fugle igen, men denne gang mennesker, der agerer fugle. Hendes egen mor og hendes søn er med.

I videoen i 2015 stod hun selv nøgen og overdængede sig med fjer, og denne gang er det nøgne mennesker som fugle.

Annonce
Ole C. Hansen, forretningsfører og formand Lisbeth Bachman overrakte publikumsprisen til Noelia Mora Solvez. - Det var uventet for mig. Prisen har stor betydning for mig, især at tænke på hele 145 gæster stemte på mit værk, gør indtryk. Men selve prisen og pengene er også dejlige at modtage. Jeg forventer at bruge dem på en rejse, hvor jeg kan arbejde med mim kunst. Måske til Norge, hvor jeg før har udstillet. Der er gode arbejdsmuligheder og en imponerende natur, sagde den spanske kunstner umiddelbart efter modtagelsen. Foto: Flemming Krogh

På kunstakademiet

Dansen har ellers været hendes foretrukne, og hun gik i gang allerede som fem-årig. Som 15-årig tog hun til London og har levet af dansen siden.

I 2000 kom hun til Aarhus og har boet her siden, virket som underviser på Det Kongelige Teaters balletskole i Aalborg og været med i danseforestillinger på Godsbanen og Bora Bora.

Århus Kunstakademi trak i hende, da hun fik lyst til at prøve en ny retning, så dér meldte hun sig og lavede i første omgang den video, hun vandt med på KP15. Og nu også "Birds".

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Racisme skal standses og andet end det

Et fodboldstadion har sin egen retorik. Der er næsten ingen grænser for, hvad publikum tillader sig at råbe efter aktørerne på banen. Det gælder både spillere og dommere, som bliver udsat for tilråb, som kunne have kostet en dom, hvis de var blevet råbt på åben gade. Men stadions har deres egne regler. Mere bliver tilladt indenfor end udenfor. Racisme burde slet ikke forekomme, heller ikke på fodboldstadions. Ethvert menneske har ret til respekt uanset hudfarve, og det er godt, at der nu bliver taget fat på at standse racismen på internationalt niveau. I yderste instans skal en fodbolddommer afbryde en kamp, hvis racistiske tilråb bliver gentaget. Det skete to gange i Bulgarien-England forleden. Men kampen blev spillet færdig. Reglen er ikke uden problemer. Hvis et hold er bagud, og tilhængerne ønsker at få kampen standset, kan de råbe racistiske udtryk, så dommeren må gribe ind. Og så ekstrem som sport på øverste niveau er blevet, er mange parate til at udnytte enhver regel og mulighed for at vinde eller undgå at tabe. Et andet sted kan vi begynde. Herhjemme sker det meget ofte, at tilskuerne råber "ludersøn" efter en dommer, hvis de mener, han har dømt forkert - selvfølgelig mod deres eget hold. Det tilråb er krænkende og uholdbart, og Dansk Boldspil-Union bør give dommeren eller endnu bedre fjerdedommeren ret til at standse kampen, når tilråbet forekommer. I gentagne tilfælde kan han standse kampen helt. Det er også upassende, når fodboldlandsholdet og andre hold synger den sejrssang, som slutter med "store patter". Det er plat og lummert. Selv om der kan være voldsomme fysiske udfoldelser, når det går hårdest til i fodbold, kan spillet også være elegant. Stemningen på et stadion kan være fantastisk og hjertegribende, og stedet bør ikke være skueplads for latrinære, platte, upassende og racistiske tilråb. Det vil også klæde spillet, hvis elegancen føres videre, når kampen er forbi. Spontan jubel og glæde hører med, og den skal der selvfølgelig være plads til, men den kan også udføres værdigt.

Annonce