Annonce
Sport

Suveræne fra distancen: Bakken Bears punkterede topbraget inden pausen

Anfører Morten Sahlertz var helt suveræn fra distancen torsdag aften og blev topscorer med 22 point i topkampen mod Randers Cimbria. Arkivfoto: Kim Haugaard
Topbraget i Basketligaens grundspil var blottet for spænding tidligt i kampen. Højt tempo og stor præcision var nøgleordene for Bakken Bears i sejren på 127-89 over lokalrivalerne fra Randers Cimbria.

BASKETBALL: - De er ret glade for deres egne kurve i Randers.

Sådan sagde Bakken-profilen Darko Jukic inden Bakkens første af tre opgør mod Randers i januar måned. Den danske basketball-spiller ramte plet på det punkt. I hvert fald i ligasammenhæng, hvor kronjyderne nappede to sejre i grundspillet, men måtte se Bakken snuppe billetten til pokalfinalen, som de vandt i den forgangne weekend.

Århusianerne havde dog ikke skudt alt krudtet af i Horsens lørdag eftermiddag. Faktisk kom de flyvende ud fra det øjeblik, bolden blev givet op og havde allerede i kampens første tre minut lavet 16 point mod gæsternes fire. En hårdhændet velkomst til Cimbria. De forsøgte at følge med i det høje tempo, men kunne slet ikke matche deres værter, som i den grad også var glade for deres egne kurve denne torsdag aften i Vejlby-Risskov Hallen.

Med parolen hurtige fødder og hurtig på aftrækkeren, blæste Bakken sin modstander ud af banen i kampens to første perioder. 39-24 og 33-13 lød cifrene for henholdsvis første og anden periode. Et pauseresultat på voldsomme 72-37, der satte en tydelig streg under, at Bakken havde en klar ambition for aftenen. De ville have førstepladsen i ligaen tilbage, og gjorde det med nogle imponerende skudprocenter i kampens første halvdel. De ramte på 63 procent af deres skud. 80 procent på to point og 50 fra trepoints-linjen.

Præcisionen på trepoint gjorde især ondt på Randers. Bakken lavde 12 treere inden pausen mod bare to fra Randers. En statistik, der talte sit tydelige sprog.

En så stor føring kan være svær for motivationen. Efter pausen holdt værterne farten i vejret, men skudprocenterne kunne ikke stå mål med tempoet. I hvert fald ikke i tredje periode, som isoleret set også blev vundet af Randers.

Hjemmeholdets Headcoach Steffen Wich fik roteret godt med sine spillere og fik alle ind og hente givtige minutter. Både de unge og nogle af de mere rutinerede kom til fadet denne aften. Ikke mindst Bakkens anfører Morten Sahlertz og Simon Bjørnebo, der begge viste stor præcision på treeren.

Bakken satte i det hele taget en tyk streg under sin dominans fra trepoints-linjen denne aften. Det var ikke én, men hele ni spillere hos hjemmeholdet, der havde en god ide om kurvens placering. 22 trepoints-scoringer blev det samlet til fra Bakkens side. Det var 17 flere end Randers kunne mønstre. Derfor blev sejren også ganske suveræn, 127-89, til århusianerne.

De kaldte det godt nok et topbrag i Basketligaen, men torsdag aften var der reelt set kun et tophold i hallen. Det var Bakken Bears.

Med sejren kravlede Bakken op på førstepladsen i ligaen. Randers og Bakken har begge 32 point, men århusianerne har spillet en kamp mindre og kan derfor selv afgøre sin skæbne i grundspillet.

Næste opgave for topholdet bliver søndag eftermiddag på hjemmebane mod Svendborg Rabbits.

Annonce

Basketliga, herrer

Bakken Bears - Randers Cimbria 127-89 (72-37)

Periodecifre: 39-24, 33-13, 21-23, 34-29

Bakken Bears: Morten Sahlertz 22, David Efianayi jr. 19, Simon Bjørnebo Neidhardt 16, Michel Diouf 16, Tylor Ongwae 14, Ryan Evans 13, Adama Darboe 8, Nimrod Hilliard 5, Magnus Møllgaard 5, Anton Harbo 4, Jonathan Galloway 3, Thomas Lærke 2

Topscorer for Randers Cimbria: Brantley Bynum 33

Rebounds: Bakken Bears 44, Randers Cimbria 45

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Aarhus

Cyklister må ud på omvej: Den århusianske 'cykelmotorvej' står flere steder under vand

Annonce