DEBATINDLÆG: 21. april bragte Stiften et læserbrev om CO2-udledning. Vi kommer ikke udenom at dele bilerne i stedet for at eje dem.
Grundholdningerne er meget fornuftige, men det er lykkedes den angivne forfatter at føre Stiften og læserne temmelig groft bag lyset. Hvis det var bragt 1. april, kunne det have givet et godt grin, men det var 20 dage for sent til at være sjovt.
Forfatteren benævner sig direktør i Danmarks største delebilsaktør. Men bilerne kan kun lejes i København. Og ved en hurtig gennemgang af hjemmesiden ses det tydeligt, at det ikke er en delebilaktør, men et udlejningsselskab med en smart app, og at det er Arriva, der driver hjemmesiden.
Og værre er den fede orange tekst: At hævde, at det er umuligt for århusianere at sætte sig ind i en delebil.
De to første delebilklubber i Danmark blev stiftet i Odense og Aarhus omkring 1996. De virker og vokser stadig.
Grundholdningerne i læserbrevet er meget fornuftige. Men hvorfor kræver han, at Aarhus Kommune skal oprette, betale og drive reserverede ladepladser for udlejningsselskaber?
Måske er forfatteren blot en iværksætter, der farer af sted med tidens gode ideer uden selv at undersøge, hvad der allerede findes.
Eller, og det ville gøre hans udeladelser meget værre, er han og Share Now endnu et udlejningsselskab under falsk varebetegnelse som delebil, som forlanger straks at få samme muligheder, som de eksisterende klubber har opnået i mange års samarbejde med kommunerne, myndighederne og Folketinget. Det tog næsten 10 år at få love og regler om delebilers faste parkeringspladser på plads.
Grundholdningerne i læserbrevet er meget fornuftige. Men hvorfor kræver han, at Aarhus Kommune skal oprette, betale og drive reserverede ladepladser for udlejningsselskaber? Det tillader lovgivningen ikke nu.
Hvis Share Now, og de øvrige nye og ret smarte udlejningsselskaber, ønsker at få reserverede pladser, kunne jeg foreslå, at de køber plads og får oprettet ladestruktur i parkeringshuse eller nær letbanestationerne omkring Aarhus. Så kunne køretøjerne være nemt tilgængelige uden at optage p-pladser inde i centrum.
Ved at udlejningsvirksomhederne begynder at samarbejde og bruger muligheder som OPP, offentligt-privat partnerskab, kunne der måske etableres nogle af de pladser rundt om bymidten, hvor bilister af alle slags kan holde og bruge letbanen ind til centrum.