Annonce
Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.
Debat

Svar til debattør: Vi har skam masser af delebiler i Aarhus

"Hvis Share Now, og de øvrige nye og ret smarte udlejningsselskaber, ønsker at få reserverede pladser, kunne jeg foreslå, at de køber plads og får oprettet ladestruktur i parkeringshuse eller nær letbanestationerne omkring Aarhus. Så kunne køretøjerne være nemt tilgængelige uden at optage p-pladser inde i centrum", skriver Jess Gejhede. Arkivfoto: Michael Bager

DEBATINDLÆG: 21. april bragte Stiften et læserbrev om CO2-udledning. Vi kommer ikke udenom at dele bilerne i stedet for at eje dem.

Grundholdningerne er meget fornuftige, men det er lykkedes den angivne forfatter at føre Stiften og læserne temmelig groft bag lyset. Hvis det var bragt 1. april, kunne det have givet et godt grin, men det var 20 dage for sent til at være sjovt.

Forfatteren benævner sig direktør i Danmarks største delebilsaktør. Men bilerne kan kun lejes i København. Og ved en hurtig gennemgang af hjemmesiden ses det tydeligt, at det ikke er en delebilaktør, men et udlejningsselskab med en smart app, og at det er Arriva, der driver hjemmesiden.

Annonce

Og værre er den fede orange tekst: At hævde, at det er umuligt for århusianere at sætte sig ind i en delebil.

De to første delebilklubber i Danmark blev stiftet i Odense og Aarhus omkring 1996. De virker og vokser stadig.

Grundholdningerne i læserbrevet er meget fornuftige. Men hvorfor kræver han, at Aarhus Kommune skal oprette, betale og drive reserverede ladepladser for udlejningsselskaber?

Måske er forfatteren blot en iværksætter, der farer af sted med tidens gode ideer uden selv at undersøge, hvad der allerede findes.

Eller, og det ville gøre hans udeladelser meget værre, er han og Share Now endnu et udlejningsselskab under falsk varebetegnelse som delebil, som forlanger straks at få samme muligheder, som de eksisterende klubber har opnået i mange års samarbejde med kommunerne, myndighederne og Folketinget. Det tog næsten 10 år at få love og regler om delebilers faste parkeringspladser på plads.

Grundholdningerne i læserbrevet er meget fornuftige. Men hvorfor kræver han, at Aarhus Kommune skal oprette, betale og drive reserverede ladepladser for udlejningsselskaber? Det tillader lovgivningen ikke nu.

Hvis Share Now, og de øvrige nye og ret smarte udlejningsselskaber, ønsker at få reserverede pladser, kunne jeg foreslå, at de køber plads og får oprettet ladestruktur i parkeringshuse eller nær letbanestationerne omkring Aarhus. Så kunne køretøjerne være nemt tilgængelige uden at optage p-pladser inde i centrum.

Ved at udlejningsvirksomhederne begynder at samarbejde og bruger muligheder som OPP, offentligt-privat partnerskab, kunne der måske etableres nogle af de pladser rundt om bymidten, hvor bilister af alle slags kan holde og bruge letbanen ind til centrum.



Annonce
Aarhus For abonnenter

Billund Lufthavn har forslag, der kan gøre det lettere for rejsende at komme til Aarhus: Derfor siger borgmesteren nej tak

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Aarhus For abonnenter

Ambulancer i Aarhus er under pres: Der mangler jævnligt så meget mandskab, at det forlænger ventetiden på hjælp

Aarhus For abonnenter

Moesgaard Museum beskyldes for at skæmme naturperle: - Det er jo ren Klondike med udsigtstårn og campingvogn

Navne

Mindeord: Joan Drews var en kreativ og hårdfør kvinde med en ukuelig vilje til at overvinde smerte

Alarm 112

To personer løb over for rødt for at nå bus: Begge blev kørt ned og sendt på skadestuen

Vindmøller er fyldt med stål og beton: Så grønne er de rent faktisk

Debat

Når ældre mænd kræver, at kvinder tier: Personligt siger jeg tusind tak til dem, der klager over striptease

AGF For abonnenter

Stiften har været AGF-karaktererne igennem: Her er årets spiller, forårets profil og sæsonens bedste kamp i den rædderlige sæson

Debat

Er der en voksen til stede i Nordea: Eller skal vi røve banken?

Erhverv

Kommunen køber kæmpe ejendom i Viby for 34 mio. og har van(d)vittige planer for bygningerne

Endnu en havørn fundet død med hagl i kroppen, men ingen ved, hvorfor eller hvem der gør det: - Det er noget forbandet svineri

Aarhus

Champagne kan nydes i enhver anledning: Interessen for mousserende vine er på vej frem

Sport For abonnenter

Se nedrykningsbraget fra 2. division: Middelfart kæmpede mod Brabrand

Byudvikling

Nu kan der bygges tæt i Sonnesgade - men byrådet løfter en pegefinger

Annonce