Annonce
112

Svensk dødspatrulje gemte sig i Bispehaven: Nu er han og fire andre bandemedlemmer tiltalt for dobbeltdrab

Beboerne i Bispehaven kunne følge en dramatisk anholdelse en juniaften i 2019. Tungt bevæbnet politi ankom til Bispehaven for at anholde et svensk bandemedlem, som forsøgte at undslippe ved at stå uden på en bolig blok i anden sals højde. Foto: Ali Agha
De fem mænd er tiltalt for at dræbe to rivaliserende svenske bandemedlemmer i Herlev.

AARHUS: Det var tungt bevæbnet politi, der stormede ind i Bispehaven en juniaften i 2019 for at anholde en svensk mand. En anholdelse, der endte med at blive yderst dramatisk, da den unge mand forsøgte at gemme sig eller undslippe politiet ved at stå udenpå en boligblok i anden sals højde.

Politiet fik dog hevet manden tilbage ind i lejligheden, og dagen efter blev han fremstillet i grundlovsforhør i Retten i Glostrup ligeledes med tungt bevæbnet politi både i retten og udenfor. Her kom det frem, at den anholdte mand skulle have forbindelse til et dobbeltdrab i Herlev, hvor to svenske bandemedlemmer blev likvideret, mens de sad i en bil i Sennepshaven i Herlev.

Nu er der så rejst tiltale mod fem svenske bandemedlemmer herunder den unge mand, der gemte sig i Bispehaven, de er alle tiltalt for dobbeltdrabet i Herlev.

Det oplyser Anklagemyndigheden og Københavns Vestegns Politi i en pressemeddelelse.

Umiddelbart efter drabene satte Københavns Vestegns Politi gang i en meget omfattende efterforskning, og det førte til, at den første af de nu fem tiltalte blev anholdt få dage efter i Bispehaven i Aarhus.

Siden har efterforskningen, som er sket i tæt samarbejde med svensk politi, udpeget de fire øvrige unge mænd. De er blevet udleveret til Københavns Vestegns Politi fra Sverige, fremstillet i retten i Glostrup og efterfølgende varetægtsfængslet.

Annonce
Foto: Ali Agha

Ledende figur i Dødspatruljen

Ifølge anklagemyndigheden er de bandemedlemmer tiltalt for at have begået drabene som en del af en verserende konflikt mellem to svenske bandegrupperinger.

Efter den dramatiske anholdelse i Bispehaven lukkede Østjyllands Politi og svensk politi i, og sagen blev mørkelagt.

Men ifølge den svenske avis Expressen havde begge de dræbte relation til banden ”Shottaz”, som siden 2015 har været i konflikt med banden ”Dödspatrullen”, begge fra Stockholmsområdet.

Ifølge Expressen er den 21-årige mand, der blev anholdt i Bispehaven en ledende figur i Dødspatruljen.

De fem tiltalte er mellem 17 og 25 år. Både de dræbte og de tiltalte var/er svenske statsborgere, og ingen af personerne har tilknytning til Herlev.

De fem bandemedlemmer er ydermere tiltalt for et drabsforsøg.

Retssagen mod de fem svenske mænd starter 10. august.

Foto: Ali Agha
Foto: Ali Agha
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

Overblik over stjerner og andre priser: Sådan gik det Aarhus ved Michelin-uddelingen

Annonce