Annonce
Udland

Svensk politi efterforsker mulig eksplosion i Helsingborg

Tt News Agency/Reuters
Natten til søndag har politiet i Sverige modtaget en anmeldelse om en mulig eksplosion i et boligområde.

Svensk politi efterforsker en mulig eksplosion i et boligområde i Helsingborg.

Det skriver den svenske avis Expressen.

Politiet modtog en anmeldelse om en eksplosion klokken 02.37 i Gustavslund i Helsingborg natten til søndag.

- Vi fik en anmeldelse om, at der havde været et brag, siger Mia Lorén, der er teamleder i den svenske beredskabstjeneste SOS Alarm.

Beredskabet overlod hurtigt sagen til politiet, som beretter om en række mindre ødelæggelser i boligområdet.

- Noget er formentligt detoneret eller eksploderet der. Vi har afspærret området og kommer til at gennemføre tekniske undersøgelser af området ud på morgenen, siger talsmand for politiet Henrik Hagström.

Politiet har tidligt søndag morgen endnu ikke en mistænkt i sagen.

Sverige døjer med et stadigt stigende antal eksplosioner. I 2018 blev der anmeldt 162 eksplosioner i Sverige.

En opgørelse viser, at der i de første fem måneder af 2019 blev registreret 93 eksplosioner. Sammenlignet med de første fem måneder i 2018 var antallet 63. Den svenske avis Aftonbladet kalder antallet af eksplosioner for "rekordniveau".

Eksplosionerne, der ifølge politiet er forbundet med organiseret kriminalitet, foregår primært i Stockholm, Göteborg og Malmø.

Senest ramte en eksplosion rådhuset i Landskrona i Skåne i begyndelsen af august.

Mindre voldsomt går det for sig i Danmark, der i år har været ramt af ni eksplosioner.

De seneste to har ramt Skattestyrelsens bygning på Østerbro og en nærpolitistation på Nørrebro.

To svenske statsborgere mistænkes for at stå bag eksplosionen på Østerbro.

Den ene er varetægtsfængslet i Sverige. En svensk dommer har afgjort, at han skal udleveres til Danmark - det er endnu uvist hvornår.

Den anden sigtede i sagen er en 23-årig svensker, som fortsat er på fri fod og er internationalt efterlyst.

/ritzau/

Annonce
Link til artikel på Expressen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Læserbrev: Byrådet skal gøre det meget nemmere at være bilist i Aarhus

På mange punkter er jeg enig med Ole Christiansen (der skrev læserbrevet ”Byrådet må gøre det mere besværligt at være bilist i midtbyen” lørdag 15. februar, red.): Biler, der holder stille, forurener meget – men det gør de selvsamme biler også, når de holder i kø, og det sker hver morgen, og ligeså om eftermiddagen, fordi vores infrastruktur ikke er god nok på vores indfaldsveje og i den indre by. Jeg prøvede det selv forleden dag ved Nørreport-krydset. Jeg var så uheldig, at der skulle passere tre letbanetog, og det tog tre minutter og 25 sekunder. Det var over grænsen på tre minutter, som man mener, er maks.-grænsen for, hvor lang tid man må have sin bil til at gå i tomgang. Den grænse kunne nemt sættes ned til et minut, undtagen hvis man holder for rødt lys eller venter på letbanen. Vedr. CO2-forurening er jeg enig med Ole Christiansen i, at det skal vi gøre noget ved, men det løser sig selv, når vores bilpark kommer over på el. Vores dieselbusser skal fra 2027 være udskiftet til elbusser. Og kommunens egen bilpark kommer også over på el. Om road-pricing er en god ide, er jeg ikke sikker på, men derimod skal vi have lavet store parkeringsanlæg ved vores indfaldsveje, hvorfra der skal køre shuttle-busser ind til indre by. Det ville få mange biler ud af byen. Og så skal vi gøre det gratis for pensionister at køre med bus mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 og igen efter kl. 18.00 og til midnat, det vil også få rigtig mange biler ud af byen og give ledige p-pladser. At vi skal gøre det besværligt at være bilist, er jeg ikke enig i, det er en forkert vej at gå, nej, vi skal have vores infrastruktur til at fungere, meget bedre end den gør i dag. Bl.a. med intelligent lysregulering, det vil kunne spare mange stop og meget tid. Vi skal også lave et passende antal parkeringspladser, når vi bygger nyt, også i midtbyen. Vi mangler parkeringspladser i Aarhus, og der skal ved enhver given lejlighed skabes flere parkeringspladser, også til elbiler. Hvis man tror, at bilen er på vej ud som transportmiddel, skal man formentlig revidere sin opfattelse. Privatbilen er kommet for at blive. Men vi skal derimod tænke ny tanker, og det skal vi, i særdeleshed når vi taler kollektiv trafik. Vi skal have el-busser og BRT-busser, vi skal stoppe med flere letbanetog, de er alt for dyre og kan ikke håndteres i indre by. Vi skal gøre det attraktivt at bruge kollektiv trafik, men det kræver, at der er busser til rådighed i hele kommunen. At nedlægge busruter, som man gør i øjeblikket, er det samme som at sige: ”I bliver nødt til at tage jeres private bil for at komme på arbejde eller komme ind til byen. Busruten er desværre nedlagt”. Og de mange busruter, der er nedlagt, er for at finansiere letbanen – det er en forkert vej at gå. Vi skal også opfordre alle til at stoppe deres bil, når de holder stille, det gælder også taxier, lastbiler, entreprenørmaskiner med flere, der vil kunne spares meget CO2-udslip i indre by, ja, i hele Danmark, ved at slukke bilmotorerne.

Aarhus

To lokale restauranter var samlet til Michelin-aften: - Vi er glade for udmærkelsen, nu går vi efter en stjerne næste år

Aarhus

Eksperter om Michelin-uddeling: Aarhus bør være særligt skuffede

Annonce