x
Annonce
Klima

Sverige og Tyskland går forrest: Flere dropper indenrigsfly

Flere og flere i Tyskland og Sverige vælger indenrigsflyvninger fra, når de skal rejse på tværs af landet. Foto: Johnny Madsen/Biofoto/Ritzau Scanpix
I Sverige og Tyskland vælger flere rejsende indenrigsflyvninger fra. Samtidig sætter antallet af togrejsende rekorder i europæiske flere lande.

Både i Sverige og Tyskland er antallet af rejsende på flyruter indenfor landets grænser faldet markant. I Sverige er antallet af passager på indenrigsflyvninger faldet med 9 procent i 2019, viser tal fra den statslige svenske lufthavsoperatør Swedia. Den udvikling oplever de også i Tyskland, hvor antallet af passager på indenrigsflyvninger er faldet med 1,9 procent på et år, skriver den tyske lufthavnsforening ADV i en pressemeddelelse. Også danske lufthavne oplever, at antallet af indenrigsafrejsende falder. I 2019 faldt det med fem procent, viser tal fra Danmarks Statistik.

Ifølge Eigil Kaas, der er klimaforsker ved Københavns Universitet og klimadebattør, kan udviklingen skyldes, at Tyskland og Sverige er to af de lande i Europa, hvor klimadebatten fylder allermest, og hvor flere og flere ønsker at gøre en personlig forskel.

- Lande som Sverige og Tyskland er blevet enormt klimabevidste de seneste år, mere end i andre europæiske lande. Både i befolkningen og hos beslutningstagerne er man blevet mere klimabevidste og tager klodens fremtid alvorligt, forklarer han.

Annonce

Verdens Bedste Nyheder

Denne artikel er produceret af Verdens Bedste Nyheder, som er et uafhængigt medie, der laver konstruktiv journalistik med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

Verdens Bedste Nyheder fokuserer på ofte oversete fremskridt, potentialer og løsninger på verdens udfordringer.

Læs mere på verdensbedstenyheder.dk

De nordiske lande viser klimavejen

Ifølge Eigil Kaas er de nordeuropæiske lande store klimaforbilleder, fordi beslutningstagerne tør lave klimavenlig lovgivning, og befolkningen tør ændre deres vaner, mener han.

- Mange bliver inspireret af lande som Sverige, Tyskland og Holland, fordi de går forrest, og de gør en forskel. Det betyder noget, at nogen viser vejen. Det er både fra nation til nation, men også fra person til person, fortæller han.

På trods af at flere dropper indenrigsflyveturen, så er der lang vej igen, før vi får knækket vores flykultur. De nyeste tal fra Eurostat viser, at flere europæere stadig prioriterer flyveturen højt. I 2018 satte europæere sig ind i et fly 1,1 milliarder gange. Det svarer til en stigning på 6,1 procent i forhold til 2017.

Flyveturen er en af de store syndere i det samlede klimaregnskab. Den globale luftfartsindustri producerer cirka to procent af al menneskefremkaldt CO2-udledning, viser tal fra koalitionen Air Transport Action Group. Men selvom indenrigsflyvningerne kan virke som en ubetydelig mellemregning i det samlede klimaregnskab, så har det ifølge Eigil Kaas en stor betydning, at vi dropper dem.

- Det kan virkelig betale sig at droppe indenrigsflyvningerne, fordi de korte ture er enormt CO2-belastende. Derfor kan et lille skridt have en kæmpe betydning for klimaet, forklarer han.

Flere får øjnene op for toget

Når det gælder indenrigstrafikken, så oplever flere europæiske lande en øget interesse i at se landet fra togkupeen. I lande som Sverige, Tyskland og Holland slår antallet af togpassagerer rekorder.

I Sverige ser den nationale togoperatør, SJ, en stor fremgang. Antallet af togpassagerer satte i 2018 rekord med 31,8 millioner rejsende. Det er en stigning på 1,5 millioner i forhold til året før.

For femte år i træk steg antallet af rejsende på langdistanceruter i Tyskland. Med en stigning på 1,3 procent var antallet af rejsende på 71,8 millioner i første halvdel af 2019. Det statslige tyske jernbaneselskab, Deutsche Bahn, forventer, at antallet af passagerer for hele 2019 vil være på 150 millioner.

Også Holland oplever, at flere end nogensinde vælger toget. Toget er blevet populære til udenlandsrejser, og i 2019 blev der solgt 13 procent flere billetter til internationale ruter, viser tal fra det statslige hollandske jernbaneselskab, NS.

Flere europæiske lande har planer om at investere mere i både højhastigheds- og nattoge på tværs af kontinentet. Det har lande som Sverige, Østrig, Italien, Holland, Schweiz og England meddelt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Ærgerlig men forudsigelig død

De robuste overlever coronaen. De skrøbelige risikerer at dø, hvis de bliver smittet. Det sidste er sket for det hyggelige Vilhelmsborg Festspil, der i 30 år har været vist i fri luft på scenen i skoven mellem Beder og Mårslet. Selv en tur i respirator i sidste øjeblik ville ikke være nok. Den kommende tid er så usikker, at premieren 1. august er opgivet. Ingen kunne være sikker på, at de nødvendige penge kunne spilles ind, og sponsorer holder sig tilbage, fordi de ikke ved, om de får noget for pengene. Så Steen Jonsson Agger, der kun har været formand i halvanden måned, måtte fredag konstatere, at det var nødvendigt at sige stop. "Lene Kaaberbøls "Skammerens datter" bliver ikke vist til sommer. Festspillet er konkurs. Coronaen var den tue, der skulle til at vælte læsset. Økonomien hang i trevler, efter at festspillet siden 2016 har haft under 10.000 på tilskuerpladserne, sidste år kun 5700. Det meget kraftigt nedadgående tal af gæster var et vink med en vognstang om, at festspillet ikke ville blive ved at leve - ja, med mindre nogen ville lægge alle pengene i kassen. Indtægter på billetter og salg ved forestillingerne var der ikke meget af mere. Det er ærgerligt, at Aarhus bliver den attraktion mindre, men lukningen er en naturlig konsekvens af tilbagegangen. Lisbet Lautrup Knudsen lavede en succes som formand, da "Matador" blev vist i 2015 med området lavet om til Matador-huse, og maden var gammeldags dansk som stegt flæsk og kartofler med persillesovs. Det år gav et overskud på 150.000 kroner og lidt at tære af. Men det gik alt for stærkt nedad. På Vilhelmsborg har mange unge talenter prøvet sig af, og der er et flot fællesskab blandt alle. Bag kulissen har mange frivillige ydet et stort arbejde over måneder hver sommer. Men tilskuerne var for det meste mindst dobbelt så gamle som dem på scenen, fornyelsen udeblev, og så hører det automatisk op. Tiden byder på mange andre tilbud. Ganske få kilometer derfra har professionelle skuespillere fra Det Kongelige Teater optrådt på den udendørs scene ved Moesgaard Museums tag i både 2017 og 2019, og musicals har kunnet ses så mange andre steder. Fredericia Teaters opsætninger blev rigtig gode. Men døde af det. Om nogen har mod på at genoplive Vilhelmsborg Festspil, må tiden vise. Men formen skal fornyes, hvis det skal lykkes.

Aarhus

Hospital i gigantisk corona-omstilling: 134 sengepladser og 1.000 ansatte efteruddannet

Annonce